In hoeverre was godslastering verboden in het Oude Griekenland?

De Oude Grieken waren erg gesteld op hun Goden. De Grieken verklaarden natuurverschijnselen als het werk van de Goden. Daarmee moest je de Goden ook vereren, want stel dat ze boos werden en er iets erg kon gebeuren. Maar was godslastering toegestaan en in hoeverre werd dit gestraft? Welke straffen stonden daar bijvoorbeeld op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (1)

In hoeverre dat het letterlijk verboden was bij een wet weet ik niet. Maar dat het 'not done' was blijkt wel uit de verhalen over enkele filosofen.
Aristotels vluchte weg wegens vermeende goddeloosheid
Socrates werd ter dood veroordeeld, en Anaxagoras werd tevens veroordeelt tot de dood wegen goddeloosheid. Zij beschuldigden
Anaxagoras van het verwaarlozen van de religie, omdat hij leerde dat de zon een gloeiende steen was, en de maan louter aarde.

Wat wel opvalt zeker bij Aristoteles, (Socrates) en Anaxagoras is dat die veroordelingen vaak kwamen met een wisseling van de politieke macht die hen minder genegen was. Dus louter omwille van goddeloosheid werd in deze gevallen niet zo nauw gekeken.