Wat zegt de bijbel over verklikken?

Stel jij weet van een koppel dat een van de twee vreemd gaat, moet jij dit vertellen aan degene die niet vreemd gaat of moet je zwijgen. Wat zegt de bijbel hierover , ik kan het zelf niet vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Antwoorden (3)

Er staat wel ergens dat als je een "broeder" ziet zondigen dat je dat eerst met 1 gaat later met 2 en wil hij dan nog niet luisteren dan aan de "gemeente".

Je spreek in feite dus niet eerst diegene die bedrogen wordt
maar de bedrieger. tenslotte begaat hij de zonde, hij kan zich bekeren zeg maar.

lijkt me sterk dat je zelf alleen erop afstap toch ?

Maar als je iemand op de achtergrond hebt dan kun je eerst alleen proberen
er staat nergens dat er een half jaar tussen moet zitten.
met 2 persomen kan je ook duidelijk krijgen of er wel of niet iets aan de hand is
dus sta je ook niet een welles nietes spelletje te doen.
dit voorkomt roddel en achterklap en strijd.
Als je in een eerste gesprek, alleen, nergens toe komt dan kun je zegt maar die 2de erbij halen, dat kan binnen een heel korte tijd.

Tja een gesprek als deze kan natuurlijk fout lopen , maar dan heb je alles er aan gedaan.
en dan pas kom de bedrogene aan de orde.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat "ergens" dat is in Mattheüs 18:15-17 ;-) Opgemerkt zij wel dat het dan inderdaad gaat over ernstige zonden.
Kleinigheidjes tussen broeders/zusters (zoals bijv. een pijnlijke opmerking of een ontactische handelwijze) dienen we met de mantel der liefde te bedekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
=
Wat de bijbel er over zegt lijkt me niet zo relevant, want dat zijn niet per definitie normen en waarden die nog passen in de wereld van vandaag, maar voor zover ik me kan herinneren zegt die wel ongeveer wat ik zelf ook zou adviseren : bespreek het in eerste instantie met degene die "fout" zit (zijn / haar partner bedriegt), vertel wat je er van vind en wat de consequenties kunnen zijn, en adviseer dringend dat de persoon in kwestie zelf de buitenechtelijke relatie (of de bestaande relatie) beëindigd en opbiecht. Je mag daarbij best zeggen dat je overweegt op termijn de partner op de hoogte te brengen van je vermoedens van het bedrog, in zijn of haar belang. Behoren jullie beiden tot het zelfde kerkgenootschap, dan kun je daarbij ook betrekken wat jullie bijbel / jullie interpretatie daarvan zegt over huwelijkstrouw.

Binnen verschillende gemeentes wordt nog wel eens verschillend gedacht over het blootleggen van overspel (en overige zonden). Ik herinner me nog dat in de (zwartekousen)kerk van mijn oma, "zondaren" met naam en toenaam werden genoemd vanaf de kansel. Maar bij mijn weten is dat allang niet meer van deze tijd.

Maar in eerste instantie ligt je aandacht bij degene die het probleem veroorzaakt, en het dwingende advies dat zelf op te lossen / recht te breien / de consequenties ervan te aanvaarden. Van twee walletjes eten kan niet alleen volgens de bijbel niet, ook daarbuiten is het in onze cultuur geen wenselijke situatie.

Jezus zelf zegt volgens de overlevering in een dergelijke situatie : "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" en "ga heen en zondig vanaf nu niet meer".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikke +, alleen al vanwege je opmerking dat de Bijbelse opvattingen er misschien in dit geval er geheel niet toe doen. Maar eerlijk gezegd: dat is wel de vraag van tony000.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom heb ik ook mijn best gedaan bijbelse / christelijke bronnen te vinden, maar die zijn er niet zo veel. De meeste gaan over het overspel zelf, en als je op verklikken zoekt, krijg je alleen bronnen uit de Koran / Islam (waar verklikken niet wenselijk is, al is het maar vanwege de enorme straffen die op overspel staan), en op "verraad" krijg je weer een heel ander niet relevant soort links. Ik denk dat zowel ik als Maarten redelijk op het goede spoor zitten : Wie zonder zonde is ...en haal eerst de balk uit je eigen oog ; beiden komen natuurlijk neer op veroordeel niet, en "verklikken" is natuurlijk een impliciete manier van veroordelen. Los daarvan vind ik het moreel niet onjuist - christelijk of niet christelijk ; moraal en religie staan in principe los van elkaar - in elk geval degene die duidelijk een ander schaadt daarop te wijzen, en hem in de gelegenheid te stellen zelf zijn fouten recht te breien danwel de consequenties daarvan te aanvaarden. Ook in niet- christelijke kringen kun je door vreemdgaan heel veel levens tegelijk verwoesten. (Je partner, je kinderen, maar ook jezelf en je nieuwe partner en eventueel diens gezin als je pech hebt. ) Reden genoeg om het onverstandig te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is: Wat zegt de bijbel over het verklikken van een overspelige verhouding. Marleen geeft daar een indirect antwoord op. Maar voor mij veel belangrijker: zij geeft aan dat de bijbel hierin niet het laatste woord hoeft te hebben.
Je kunt (en nu heb ik geen idee of ik Marleens gedachten goed verwoord, maar het zijn mijn gedachten) ook handelen vanuit medemenselijkheid. Wat in deze situatie een goed idee is daar heb ik geen idee van. Dan zou ik veel meer achtergrondinformatie moeten hebben. Maar eerlijkheid lijkt mij altijd een beter idee.
Stel: in de bijbel is een tekst te vinden die verklikken veroordeelt. Houd de vraagsteller dan zijn / haar mond? Alleen daarom? Stel: in de bijbel is een tekst te vinden die verklikken aanmoedigt. Verklikt de vraagsteller de ene partner dan bij de ander? Alweer alleen daarom? Zonder te rade te gaan bij de eigen intuitie, sociale intelligentie, redelijkheid of wat dan ook?
Dat vind ik dus behoorlijk verontrustend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over klikken bij een ander over iemands zonden zegt de bijbel inderdaad niets. Wel over het confronteren van iemand anders met de eigen zonden, maar met name Jezus is hierover erg kritisch: haal eerst de balk uit je eigen oog voor je aanbiedt naar de splinter in een andermans oog te kijken. Bronnen:
- Bijbel Mattheus 7: 3-5
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@EddyP, je vergeet: > Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
> Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
> Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt. Die doen er volgens mij niet toe. Daarnaast geldt voor de overige geboden dat die in verschillende varianten zo ongeveer in alle sociale structuren voorkomen en dat je nu niet bepaald een christelijke achtergrond hoeft te hebben om je er aan te houden. Overigens is een gebod als "Gij zult niet doden" met bijvoorbeeld de moordpartij in Jericho al geschonden toen de inkt nog nat was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zijn inderdaad allemaal uitstekende humanistische normen en waarden ; die moraal hebben we dan ook als sociaal levende wezens al ontwikkeld voor we het noodzakelijk achtten goden te bedenken - laat staan religieuze systemen. De religie volgt de moraal, niet andersom. Groot misverstand in Religieland.
http://www.demens.nu/nl/OpiniesEnNieuws/opiniestukken/opinies/opmarsreligies.html#
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Marleen,
Ben het niet eens met de eerste woorden van je zin, maar is je persoonlijke mening en dat mag.
De vraagstelle wil duidelijk een antw. vanuit de bijbel. Voor de rest is je antwoord een heel correct antw. +
groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vraagsteller een antwoord uit de bijbel wil, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mijn "taak" of recht is als niet-gelovige om er op te wijzen dat de bijbel niet de enige en onbetwiste bron is voor normen en waarden. Het idee dat moraal per definitie een "uitvinding" is van religie, is een wijdverbreid misverstand - vooral in gelovige kringen - en kan niet genoeg benadrukt worden. Ik heb in mijn antwoord zo goed als mogelijk / wenselijk is met die bron rekening gehouden. Persoonlijk vind ik het makkelijker mijn mores af te meten aan gezond verstand en menselijk nadenken dan aan een of ander boekje dat ik steeds zou moeten raadplegen omdat het tegen mijn gevoel voor ethiek in kan gaan. Persoonlijke vrijheid en het recht van het nastreven van geluk voor ieder mens moet de kern zijn, waarbij bij vrijheid onlosmakelijk ook verantwoordelijkheid (naar andere mensen toe) hoort. Dit is typisch zo'n situatie waarbij het geluk van minimaal 2 mensen op het spel staat , danwel waarbij de één zin vrijheid ten koste van een ander misbruikt. Daar hebben wij als sociale dieren / groepsgenoten dan zeker een taak in, maar dat is niet makkelijk.
De Bijbel zegt in de eerste Petrusbrief hoofdstuk 4 om niet te lijden als een bemoeial of te wel: een onruststoker.

Een andere tekst daarover vind je in Galaten 6: “Broeders en zusters, wanneer u merkt dat een van u een misstap heeft begaan moet u, die door de Geest geleid wordt, hem zachtmoedig weer op het rechte pad brengen. Pas op dat u ook zelf niet tot misstappen wordt verleid”.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volledig mee eens