Wie wordt er bedoeld met 'haar' in Mt 5:28?

In Mt 5:28 staat de zin: "... iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd."

Wordt dan met 'haar' zijn eigen vrouw bedoelt of de vrouw naar wie je kijkt?

Indien dat laatste, hoe kun je overspel plegen met iemand waar je niet mee getrouwd bent?
Indien het eerste, waarom wordt 'met haar' dan genoemd in de zin?

8 jaar geleden
in: Religie
1K

Het beste antwoord

Met haar wordt bedoeld de vrouw waarnaar hij kijkt.
Overspel is een seksuele relatie met iemand anders dan je vaste partner... Of je getrouwd bent of niet doet er niet zo toe...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt het kwartje is gevallen, het is logischer dan ik had begrepen

Andere antwoorden (2)

Mt5: 28 . De bijbel gaat ervan uit dat je in deze situatie zelf gehuwd bent.
" de man die naar " een vrouw " ( niet je eigen) kijkt, en haar gegeerd, heeft in zijn hart al overspel met haar begeerd.
Je pleegt overspel met "die andere dan je eigen vrouw" .
Erna55
8 jaar geleden
"Overspel plegen" is een mooi, ouderwets - en wellicht wat krom vertaald - woord voor "buitenechtelijke seks hebben". Degene die overspel pleegt, heeft dus buitenechtelijke seks met een ander dan zijn vrouw (of haar man). Dat overspel plegen (seks hebben) DOE je met een ander. Daarbij wordt de derde partij, die hier niet nader genoemd wordt, dus bedrogen. Maar dat woord wordt hier niet gebruikt.

Als je op die manier de woorden in de tekst interpreteerd, staat er iets dat duidelijk niets aan de verbeelding overlaat : "Wie naar een andere vrouw kijkt en daar opgewonden van wordt, heeft in gedachten (want waar we vroeger "hart" zeiden, gebruiken we nu vaak "hoofd") al buitenechtelijke seks met haar gehad".

Wat natuurlijk strikt genomen ook wel een beetje waar is, vooral in een heel bekrompen seksuele moraal. En je kunt zeker stellen dat overspel daar mee begint . Tegenwoordig zijn we iets toleranter : je mag best buiten de deur honger krijgen, als je maar thuis komt eten ;-)

Je kunt natuurlijk alleen maar iemand bedriegen met wie je bent getrouwd (of een vaste relatie hebt met dat doel, maar dat is van na Bijbelse tijden). Maar overspel , de daad PLEGEN, het werkelijke DOEN, buitenechtelijke seks hebben dus, dat kun je in theorie alleen maar met iedereen met wie je niet getrouwd bent.