Geneeswijzen in de islam zijn veelal alternatief. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van gebedsgenezing en amuletten waarin teksten van de koran zijn opgenomen. Als je het artikel uit de volkskrant leest wat ik als link heb bijgevoegd dan zou je misschien kunnen overwegen om de vraag andersom te stellen "Hoe staat de islam tegenover de westerse geneeswijzen?" omdat dit de indruk wekt dat moslims eigenlijk alleen naar alternatieve genezers gaan.

Op basis daarvan is mijn conclusie dat binnen de islam alternatieve geneeswijzen volledig geaccepteerd zijn (mits niet in strijd met de koran).

Dat daar, zoals altijd in de alternatieve hoek, hele rare bij kunnen zitten bewijst het artikeltje over hijama. Een behandeling waar je volgens mij wel even over moet nadenken voor je er aan begint (zie de andere link).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alternatieve geneeswijze werd vroeger gebruikt door de moslims tot vandaag de dag.

Maar ook naar de apotheek gaan voor bijv. een paracetamol wordt islamitisch aangeraden.

Zowel moderne als alternatieve geneeswijze worden door de islaam aangeraden en zijn niet in strijd met de islamitische leer.

Een moslim mag er alles aan proberen te doen om zich van pijn, ziekte of andere ongemak te ontdoen, waarbij er door de persoon in kwestie afgewogen moet worden of de middelen wel het doel heiligt, een voorbeeld: als alcohol goed zou zijn voor iets mag je het drinken als het kwaad niet erger/groter is. Denk maar aan bijv. aan een persoon die bijna sterft vd dorst in een woestijn die alleen bier bij de hand heeft. (Oke, dit is wel heel ver gezocht, maar opzettelijk overdreven voorbeeld ter illustratie).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"De Islam" bestaat niet, nog minder dan bv De Nederlander. Er zijn tal van stromingen.
De meeste moslims die ik ken accepteren inderdaad heel veel geneeswijzen, met amuletten en shamaans en stenen die kracht geven enz enz.
Maar er zijn ook meer 'orthodoxe' moslims die diverse vormen afwijzen, met name waar shamaans en bovennatuurlijke krachten aan te pas komen omdat ze het in strijd achten met het gebod om één God te vereren.