Waar komt god vandaan?

Ik vroeg me af of gelovigen hier een bepaalde visie over hebben. Want natuurlijk 'weet' niemand het antwoord hierop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.9K

Het beste antwoord

God komt uit de gedachten van mensen.

Vroeger waren er heel veel goden.
Want er waren heel veel natuurverschijnselen die men
niet kon verklaren en dus moest dat wel een hogere macht zijn. Wodan was in deze streek de oppergod uit de germaanse mythology. Dat was in de voorchristelijke periode. En er was ook een godin.
En er was een hemel oor gesneuvelde krijgers en een hemel voor mensen die een natuurlijke dood stierven.

Ook andere volkeren hadden veel goden, voor vanalles wat.

Door het christendom en de islam geloven veel mensen nu in slechts een god.
Maar waar die oude goden geen bewijs voor hun bestaan hadden, is dat met de huidige god ook niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

God is.... geen begin geen eind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. plus 1
God is er altijd geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God komt "overa"l vandaan, neem ik aan. Hij is er "altijd" geweest. Dat kunnen wij simpele mensen niet bevatten. Hij heeft alles geschapen dus ook de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God wordt gevoed door liefde. Hoe meer wij liefhebben, des te meer zal god zijn liefde over ons laten schijnen en ons van binnen verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens 'ingewijden' daalt God op een dag neer van uit de hemel....

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus volgens die zienswijze: de hemel dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de Bijbel ons dus wil laten zien is dat God geen begin en geen eind heeft. Hij is er simpelweg altijd geweest en zal er altijd zijn. Hij is nooit geschapen, ontstaan, gemaakt of geboren. Hij was, is en zal zijn, altijd, eeuwig.
Ik denk dat dit voor ons mensen eigenlijk niet te bevatten is. Wij zijn eindig, hebben een begin en een eind. Maar God is zoveel groter dan dat wij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is een begrip dat door de mensen is gevormd, omdat wij als mensen in staat zijn na te denken zijn we op zoek naar antwoorden. Om een verklaring hiervoor te geven. Waar komt het leven vandaan. God heeft het leven geschapen, dus god is onbekend, want tot op de dag van vandaag hebben we alleen nog maar vermoedens bij hoe het leven is ontstaan. Maar de meeste geloven zijn invullingen op vragen die hierdoor bovenkomen. Ieder gelooft op zijn eigen manier. Ik geloof dat wij zelf goddelijk zijn, maar ook de mier die ik misschien dagelijks doodtrap is op zijn manier goddelijk. Volgens mij is God, of hoe je het ook mag noemen het evenwicht tussen goed en kwaad, het onstaan van leven in welke vorm dan ook, ik kan me hierbij niet voorstellen dat goed of kwaad hier een rol in heeft gespeeld. Het is er gewoon, alleen omdat wij een mensselijk verstand hebben kunnen wij de keuze maken, dus kies ik voor goed, maar zonder kwaad is er geen goed. Ik ben me ervan bewust dat het een ingewikkeld verhaal aan het worden is voor velen.
Maar God is het al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God komt nergens vandaan.
Het bestaat uit ons eeuwige ik, iedereen heeft een deel van god in zich, en allen samen is god, het betekent pure liefde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het logisch wilt beredeneren, kan je eigenlijk maar tot één conclusie komen: er is geen God.
Maar ik zeg niet dat logica heilig is. Alleen, persoonlijk hecht ik er wel veel waarde aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb talloze malen proberen te beredeneren of God bestaat (tenminste, een God zoals in de bijbel: almachtig enzo). Nooit kwam er een bevestiging uit.
God is een theorie. Hij komt voor uit de gedachten van vele mensen.

Een zogenaamde "hypothese", een stelling die (nog) niet bewezen is die als het beginpunt van een theorie dient.

Er zijn aan de ene kant aanleidingen tot het bewijs van de theorie, aan de andere kant, zijn er ook argumenten tegen de theorie.

Het tastbare bewijs dat God bestaat zal nooit komen, al zullen velen het hier niet mee eens zijn omdat het tastbare bewijs in het verleden al is geleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het
+1 PS: Mijn opa vertelde me vroeger dat God uit Pijnacker kwam. Heb nooit begrepen waarom, maar vond het wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Italklaas
Haha, die heb ik nog nooit eerder gehoord, zeker origineel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit Amsterdam;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand het antwoord op je vraag weet, waarom stel je hem in "Godsnaam" dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je stelt dat niemand het weet?
Sorry, maar het zal wel aan mij liggen dat ik zo'n vraag met voorgebakken antwoord niet begrijp.
Gelukkig begrijpen de meeste anderen hem wel.
Veel goden ontstaan door gebrek aan kennis, eigen verantwoording, angst indoctrinatie en de neiging van de mens om bepaalde zaken een oorzaak te geven.
In vroeger tijd dachten de mensen dat onweer veroorzaakt werd door de goden van de donder en bliksem.
Nu weten we beter. Er zijn echter vraagstukken waar we niet gauw een antwoord op zullen vinden (wat is er na de dood en hoe is de aard ontstaan) zijn hier voorbeelden van.
Dan wordt er doorbepaalde groepen een God ingeschakeld die hiervoor verantwoordelijk wodt gehouden.
Bepaalde type mensen kunnen slecht functioneren zonder leider, iemand die hen de weg wijst tussen goed en kwaad.
Dan laat je een hogere macht voor je beslissen en als jij het dan fout doet ga je bij die macht om vergiffenis vragen of deze als schuldige aanwijzen zodatje zelf buiten schot blijft.
Ook de angst voor het onbekende de dood bijvoorbeeld.
Een God kan dan veel troost en veiligheid bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God komt uit een zijns toestand.
Daar is geen tijd, maar een eeuwig nu.
Dat is mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet jij het antwoord niet?
Je hebt met je vraagstelling je antwoord al gegeven!

God is hier.. ...wie hem ziet mag het zeggen.

Hij komt nergens vandaan,
maar is ook nooit ergens heen gegaan!

God is hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gelovigen zeggen dat God er altijd was, daarom is hij God. God is alfa en omega. Het begin en einde van alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de eerste plaats: God is altijd (al geweest),,,

De schepping is begonnen op het moment dat hij zichzelf heeft herkend...Er zij licht!!! (er is inzicht)

Vanaf het moment dat je iets herkend,kun je er ook pas mee gaan werken,,ik bedoel hoe kun je een houten tafel maken,,als je niet eens in staat ben om hout te onderscheiden?

God was al,maar had zichzelf nog niet herkent,,alle eigenschappen dat hij rijk is waren er al,,maar het is pas tot een (geestenlijk daarna fysieke)
manifestatie gekomen,nadat er enkele eigenschappen met elkaar verbonden werden..

je kunt het vergelijken met jezelf (we zijn toch immers naar zijn evenbeeld geschapen)
door je leven heen kom je dingen tegen en slaat informatie op (kleine eigenschapjes),,na verloop van tijd vormen alle individuele ervaringen of informatie deeltjes(kleine eigenschapjes)
een conclusie,,,die conclusie (er gaat dan n lampje branden)
is te vergelijken met het eureka gevoel,,oftewel:" Er zij licht"

Alhoewel de feiten al lang zo waren,voordat jij uberhaubt in staat was om het te concluderen,,bestond het niet voor jou,,,,,
omdat je het nog niet inzag.

tot slot:

elke fysieke manifestatie begint eerst met een gedachte...

voorbeeld:

Ik heb een idee voor een nieuw schilderij,voor mij bestaat dat schilderij al in mijn gedachten,
maar de buiten wereld kan het niet zien,dus voor hen bestaat het niet,
Pas op het moment dat ik mijn penseel op het canvas zet en begin te schilderen,,worden mijn gedachtes fysieke waarheid,zichtbaar voor anderen.

herkennen van mogelijkheden--een idee/gedachte--een fysieke manifestatie---erkenning :P

hoop dat t mogelijke antwoord op je vraag bevredigend is :)

peace