Waarom wordt het taoïsme als religie beschouwd?

Religie betekent volgens van Dale: geloofsleer, godsdienst
Het Taoisme is gebaseerd op een verzameling filosofische teksten, maar er is geen sprake van een god.

" Een voorbeeld van een non-theïstische religie is het taoïsme"
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Antwoorden (5)

Wie beschouwt Taoisme dan als religie ? Ik beschouw het zelf niet als een religie in ieder geval. Boedhisme ook niet.
Van Dale slaat hier de plank mis naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan het toch nog steeds een geloofsleer zijn? Geen godsdienst meer als er geen god is, als je het woord godsdienst letterlijk neemt in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taoïsme kan geen godsdienst zijn, net als het Boeddhisme dit niet is, omdat er geen god bij komt kijken.

Dus waar komt je idee vandaan dat Taoïsme een religie is? (overigens kan iedere levensovertuiging uitgroeien tot een religie, immers: Een religie is een sociale structuur die bedoeld is een 'geloof' of 'overtuiging' in groepen te controleren.)
Eigenlijk is dus de betekenis in de van Dale niet correct. Nu zouden we eigenlijk een discussie moeten gaan houden over de 'waarheidsgetrouwheid' van de van Dale (en daarmee even aanpunten het vergelijk met Wikipedia).

Als taoist zal ik me hier onthouden van onnodige uitleg over wat Taoïsme wel is, aangezien ik uit je woorden begrijp dat je dit wel weet.

Taoïsme is een overtuiging die jij als mens alleen zelf kunt belijden, waarbij jij bepaalt hoe je met de wereld om je heen omgaat. Er bestaat geen priester of hoger geplaatst persoon binnen het Taoïsme, je bent Taoist of je bent het niet. Het zelfde geldt voor het Boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere godsdienst is een religie, niet iedere religie is een godsdienst. Een godsdienst is een religie met een (of meer) persoonlijke god(en), maar er zijn ook nog andere vormen van religies. Deïstische religies bijvoorbeeld, of pantheïstische religies, maar ook religies waar helemaal geen godsbeeld in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het is een religie, als jij het nog niet door hebt xD Dit komt natuurlijk door die 'tunnelvisie' op zo'n breed onderwerp als religie, niet meer en niet minder dan enorme kennis systemen, die bevatten metasysiek, filosofie, moral, kernbegrippen, denksystemen, levensbeschowingen, wetenschap dus kennis van de wereld en natuur en mens en alles erom heen. (Voor 90% van al die atheisten die hier lullen, is er het hele leven niet lang genoeg om ten minste 1% ervan echt te kunnen begrijpen))))) Maar goed, daar gaat het niet om). Wat ik wou zeggen is dat religie is veel breder dan definitie van van Dale of wat jij of ik of iemand anders er over kan bedenken...