Wat is volgens Atheisten het belangrijkste bewijs dat er geen God bestaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is jou mening dat hij niet bestaat,als ik dat tegen een christen zegt,zegt hij ik citeer Vreemd ik heb gisteren nog met hem gesproken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jack ik praat wel eens met de kabouters die onder mijn rododendron wonen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben atheist, maar heb geen bewijs dat er geen God bestaat. Maar het feit dat er geen bewijs is dat er wel een God bestaat, en ook geen voor mij betrouwbare aanwijzingen, zijn voor mij genoeg reden om atheist te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3
Ik was ze al kwijt, ik was bijna kabouter atheist geworden maar nu weet ik dat ze gewoon zijn verhuisd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niemand is atheist...iedereen is agnost want NIEMAND weet iets..iedereen vermoedt iets net zowel gelovigen als niet-gelovigen....dus iedereen is AGNOST.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/iedereen-gewoon-agnost.17957
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is alleen een vraag die atheisten kunnen beantwoorden dus mogen gelovigen niet antwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen zeg, niemand heeft bewijs dat er geen God bestaat, net zoals het bewijs dat er wel een is ook niet zo te bewijzen valt. Atheisten zijn een stel fundi's met het zoveelste geloof in iets...... wat ze zelf verzonnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh ? Wie hebben er nu wat zelf verzonnen ?
En als een ander die onzin niet slikt, is hij een fundi ?
Lijkt me tijd om de bijbel even weg te leggen en er een woordenboek op na te slaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een anti-kabouterfundamentalist. Oh nee, wacht. Ik ben iemand die het niet zomaar voor waar aanneemt als iemand zegt dat kabouters bestaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mezelf beloofd geen tijd meer te verspillen aan dit soort vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha sherpa mijn ouders namen het mij ook zeer kwalijk dat ik deze vraag stelde Ze zeiden wij hebben je vroeger toch geleerd,discussies over geloof raak je nooit over uitgesproken

Het beste antwoord

Zoals meerderen al gezegd hebben, er is geen bewijs dat hij wel bestaat.
Daarnaast heeft het absoluut geen nut om een discussie aan te gaan met een zwaar religieus iemand over dit soort onderwerpen, omdat je discussie dan nooit ten einde komt.

Trouwens, was er niet ergens in Nederland bewezen een tijdje geleden, (waar nogal een ophef over was geweest) dat er tekenen van leven gevonden waren ongeveer zesduizend jaar geleden? Maar dat zou het geloof in gevaar brengen en dus werden er veel mensen boos hierom. Ik voel me nu net Douglas Adams terwijl ik dronken in een veld lig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (43)

Het belangrijkste bewijs is, dat er geen bewijs is dat God bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bewijst de natuur iedere keer opnieuw bij natuurrampen. Moeder natuur bewijst haar invloed in het ontstaan van leven op Aarde door allesvernietigend toe te slaan en de nadruk te leggen op de basisbehoeften van ons ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xD Waarom zo boos? Iedereen mag toch zelf geloven waar hij of zij in wil?
Je kunt hier heel serieus op in gaan, maar je kunt er natuurlijk ook een mooi verhaal om heen schrijven. Een heleboel atheisten nemen zichzelf niet al te serieus. Een van de grootste atheistische denkers van de vorige eeuw, Douglas Adams, heeft het op onderstaande wijze bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn onzichtbaarheid,het gebrek aan bewijs wat god met zich meebrengt.Een atheist ziet geen kracht in geloof,want het voegt naar zijn mening niets toe aan een tastbaar leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel antwoorden kun je krijgen maar een moderne zal wel zijn dat je hem niet kunt bellen of mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor, hij heeft een 06-nummer:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/39031/Vanaf_volgende_week:_God_bellen_.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dit nou voor doms dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een 06 nr. hmmmm in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee gevouwen handen en een serieuze houding en je hebt contact!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet zo gek, een omnipotente god zou moeten kunnen emailen en geen moeite hebben met het bijhouden van zijn mail. Hij monitored immers het doen en laten van de gehele wereldbevolking, continue, vanaf de geboorte tot de dood. En hij onthoudt dat ook allemaal.
Dat is al genoeg om te bewijzen dat hij niet bestaat.
Een beetje persoon met verstand van bewijsvoering kan je vertellen dat het onmogelijk is om een universele negatief te bewijzen; je kunt niet absoluut bewijzen dat eenhoorns, kabouters, goden, spaghettimonsters, of theepotten in een baan om Jupiter níet bestaan.

Een heleboel atheïsten zullen het dan ook simpelweg houden op het gebrek aan bewijs vóór het bestaan van goden in het algemeen, laat staan specifieke gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel geloven als niet geloven in een opperwezen is een persoonlijke overtuiging, niet gestoeld op enige vorm van bewijs. Een religieus iemand heeft geen bewijs nodig om te weten dat het bestaat, en een atheïst heeft aan het niet bestaan van bewijs voldoende om te weten dat het er ook niet zal zijn.

Er wordt op dit moment onderzoek gedaan om te zien of het al dan niet geloven in iets afhankelijk is van hoe iemands hersenen in elkaar zitten. Het lijkt erop dat mensen zijn voorgeprogrammeerd ergens in te geloven... wat mij het meest opvalt aan de uitkomsten van dat onderzoek, is dat ook atheïsten vaak een bovennatuurlijke verklaring hangen aan gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ieder mens heeft een ingeschapen Godskennis, wat we ermee doen en hoe we dat interpreteren is aan ons, dat is wat ik geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft het over dat atheísten niet in een God geloven. Echter atheïsten geloven niet.
Atheïsme is:
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
Ja, en dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord God is in beslag genomen door de religieuzen onder ons, dus kan vrijwel nergens anders voor gebruikt worden. Zeker niet voor een bovennatuurlijke gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek, maar dan wel van een bunch of bloody amateurs, inteelt wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rietje: ingeschapen godskennis? Waar heb jij het over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een oud filosofisch/theologisch (in die tijd was er geen scheiding tussen) idee: dat mensen a priori kennis van god zouden bezitten, dus zonder tussenkomst van zintuigelijke waarneming, god al zouden kennen. Onzin natuurlijk; mensen hebben kennis van het godsidee omdat het ze verteld is.
"Zachte" atheisten geloven niet dat er een god bestaat:
Ach, dat geloof ik niet.
"Harde" atheisten geloven dat er geen god bestaat:
God bestaat niet.

Dan heb je ook nog mensen die zeggen:
Ik ben atheïst in die zin dat ik niet geloof in een God als een persoonlijk wezen. Want: God is een woord voor een menselijke ervaring. God is heel iets anders dan wat gewoonlijk God wordt genoemd.

Gelovigen, van welke aard dan ook, geloven dat er een god bestaat.

Allemaal "geloven" en niks bewijs. Niemand heeft een bewijs. Want dat is er niet!!!

Dan heb je ook nog agnosten. Die geven tenminste toe dat ze het niet weten. Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen bewijs voor.

Atheisten geloven dat God niet bestaat.

Geloven, dus. Zonder bewijs.

Agnosten nemen voor lief dat ze niet weten wat ze niet weten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, klopt helemaal! Plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie zitten er alle twee naast. Ga eens een goed boek lezen over atheísten en kom dan weet terug met commentaar.
Om je op weg te helpen; geloven doe je in de kerk en die hebben atheísten niet. Het is allemaal veel simpeler. Zij ONTKENNEN het bestaan van goden. Hu, dat is nieuw voor mij.
rose
14 jaar geleden
Geloven doe je in de kerk? Wildelely toch... Maar als je iets ontkent, dan zeg je toch dat je weet (zeker weet) dat het niet zo is?
er zijn zoveel redens.maar ik denk dat de belangrijkste is dat je hem niet ziet,hoort of wat dan ook.alles wat als bewijs wordt neergelegt door gelovigen valt te betwijfelen.er is geen kei-hard bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeven atheïsten niet te bewijzen. Het is degene die beweert dat iets bestaat op wie de bewijslast rust, niet degene die dat ontkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, het is de theïst die met God naar voren kwam, laat díe het maar bewijzen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mee eens, hun ontkennen het. Daarom mogen ze ook het bewijs voor hun ontkennen leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je natuurlijk vinden, koolwitje. Bewijs jij dan even dat het Flying Spaghetti Monster niet bestaat? En het onzichtbare draakje op mijn linkerschouder dat mij openbaringen influistert? En als je dan toch bezig bent, het Griekse pantheon, het Romeinse pantheon, het Noorse pantheon, het Hindoeïstische pantheon en gewoon in het algemeen al die andere goden die volgens jou niet bestaan? Als je daarmee klaar bent, kom dan bij me terug, en dan zal ik de bewijslast voor het niet-bestaan van jouw god op me nemen. Tot die tijd is het toch echt degene die beweert dat iets bestaat die moet bewijzen dat het ook echt bestaat. Hieronder een briljant stukje tekst van Bertrand Russell waarin hij dit punt illustreert aan de hand van een theepot: "Many orthodox people speak as though it were the business of sceptics to disprove received dogmas rather than of dogmatists to prove them. This is, of course, a mistake. If I were to suggest that between the Earth and Mars there is a china teapot revolving about the sun in an elliptical orbit, nobody would be able to disprove my assertion provided I were careful to add that the teapot is too small to be revealed even by our most powerful telescopes. But if I were to go on to say that, since my assertion cannot be disproved, it is an intolerable presumption on the part of human reason to doubt it, I should rightly be thought to be talking nonsense. If, however, the existence of such a teapot were affirmed in ancient books, taught as the sacred truth every Sunday, and instilled into the minds of children at school, hesitation to believe in its existence would become a mark of eccentricity and entitle the doubter to the attentions of the psychiatrist in an enlightened age or of the Inquisitor in an earlier time" Bertrand Russell, 1952
Zie de bron in mijn antwoord voor het volledige artikel.
rose
14 jaar geleden
Er is voldoende reden om te twijfelen aan het bestaan van voornoemde theepot. We kunnen echter niet met zekerheid vast stellen dat zij niet bestaat. Althans voorlopig niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is dat degenen die het bestaan van die theepot ontkennen, niet degenen zijn die daar bewijs van moeten leveren. Dat is de omgekeerde wereld.
rose
14 jaar geleden
Als jij zegt, SuzyQ, dat je geen reden ziet om te denken dat de theepot bestaat, en dat iedereen die beweert dat dit wel zo is met bewijzen moet komen om jou van dat bestaan te overtuigen, dan kan ik nauwelijks anders dan het met jou eens zijn. Op het moment dat jij beweert zeker te weten dat we in een wereld leven waar zo'n theepot niet bestaat, heeft die bewering voor mij alleen waarde als je dat met argumenten of experimenten aantoont. Ik ga in ieder geval niet beweren dat ik weet dat er niet enige lichtjaren verderop een planeet is waar buitengewoon domme matrassen leven. Wat je niet weet, weet je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een atheïst van het eerste soort: ik zie geen reden te denken dat er zoiets als een god bestaat. 100% zeker kan ik dat niet weten: niet-bestaan van bewijs is geen bewijs van niet-bestaan. Je zou kunnen denken dat dat me een agnost maakt, die een oordeel over het bestaan van goden opschort. Toch noem ik mezelf een atheïst, omdat ik zeker géén neutrale positie inneem. Niet 100% zeker weten of iets wel of niet bestaat, wil namelijk niet zeggen dat beide opties ook even waarschijnlijk moeten zijn. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat er geen god is dan dat er wel een god is. Zoveel waarschijnlijker dat ik er geen enkel probleem mee heb om door het leven te gaan met de aanname dát er geen god is. Net zoals ik door het leven ga met de aanname dat er geen onzichtbaar draakje op mijn schouder zit, dat er geen vliegend spaghettimonster bestaat, dat er geen Celestijnse Theepot is etc. Van die dingen kan ik ook niet weten dat ze niet bestaan, maar ze zijn onwaarschijnlijk genoeg om me toch vrij zeker van mijn zaak te maken als ik zeg dát ze niet bestaan. De god van de bijbel en meer van dat soort metafysische opperwezens vallen voor mij in dezelfde categorie. Overigens is er natuurlijk wél een planeet waar buitengewoon domme matrassen rondflolloppen, dat blijkt uit de getuigenis van Marvin the Paranoid Android zoals opgetekend door Douglas Adams in Het Boek. :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso wordt agnosticisme - ook hier - verkeerd geïnterpreteerd. Een gnosticus is van mening dat absolute zekerheid over het bestaan van goden kan bestaan. Een agnost is van mening dat dit niet het geval is. (Dit staat los van of de persoon van mening is deze absolute zekerheid zélf te hebben.) Een theïst is van mening dat (een) god(en) bestaat. Een atheïst is van mening dat dit niet het geval is. Je kunt geloven in het bestaan van god, maar van mening zijn dat je dit nooit met zekerheid zult weten. Dan ben je een agnostische theïst. Je kunt van mening zijn dat er geen goden bestaan, en denken dat hier een absolute zekerheid over te halen is. Dan ben je een gnostische atheïst. Gnostische theïsten en agnostische atheïsten leggen zichzelf dan uit.
rose
14 jaar geleden
Ik interpreteer het agnosticisme in ieder geval 'anders' dan jij, simply. Maar sowieso meen ik toch dat geloven juist erin bestaat dat je ergens zekerheid over hebt zonder dat daar (wetenschappelijk) bewijs voor is. Je weet iets zeker. Je weet b.v. dat God bestaat. Dat is geloven. Je kunt mijns inziens niet geloven dat God bestaat en tegelijkertijd van mening zijn dat je dat nooit zeker zult weten. Het lijkt mij een c.i.t.. Over Gnosticisme, agnosticisme, atheisme en Deisme zouden we ons middels andere vragen kunnen onderhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je niet kunnen geloven dat iets bestaat zonder het zeker te zullen weten? Ik ben ervan overtuigd dat er elders in het universum leven is. Echter, de afstanden zijn zo groot, dat het heel goed mogelijk is dat we dit nooit met zekerheid zullen weten. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat er elders ook leven is.
rose
14 jaar geleden
Weet je het zeker? Of is er nog twijfel?
rose
14 jaar geleden
Wat ik bedoel is: houdt je het voor mogelijk dat er niet elders in het universum nog (ander) leven is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk houdt ik dit voor mogelijk. Zolang er geen sluitend bewijs is, zou het kortzichtig zijn om dit niet voor mogelijk te houden. Net als er ook gelovigen zijn die soms twijfelen aan hetgeen zij geloven. Althans, als ik er vanuit mag gaan dat mensen die zeggen hun geloof verloren te hebben ooit ook daadwerkelijk wél hebben geloofd in hetgeen ze nu niet meer geloven. Als ik er vanuit dat mensen die zeggen getwijfeld te hebben in hun geloof, en na zoeken gesterkt in het geloof terugkwamen, ook daadwerkelijk getwijfeld hebben in hetgeen dat zij geloven.
rose
14 jaar geleden
Naar mijn mening is geloven precies nou net niet twijfelen. Als je gelooft, heb je geen reden om te twijfelen. Je zegt zelf ook al dat ze na een periode van twijfel 'terug in het geloof' kwamen. Het is van tweeën één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij zegt bij deze dat gedurende de periode van twijfel er geen geloof in god was? Ik interpreteer twijfel namelijk als het innemen van een standpunt, met reserves. "Ik geloof het wel, maar ik weet het niet zeker."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee dingen kloppen niet in de meeste commentaren.
1. Atheïsten geloven niet maar ONTKENNEN. Dat maakte een heleboel opmerkingen overbodig.
2. Atheísten hoeven niets te bewijzen want ze beweren niets wat bewzen zou moeten worden.
En een om niet te vergeten en waar we verder mee kunnen:
Wat zonder bewijs beweert wordt, mag ook zonder bewijs verworpen worden. Amen.
rose
14 jaar geleden
Wildelely, bedoel je met 1 dat het niet zo is dat (de meeste) atheisten er zeker van zijn dat God niet bestaat? En a propos 2, wat beweren atheisten volgens jou wel? En tot slot, verwerpen is iets anders dan ontkennen.
rose
14 jaar geleden
SuzyQ, als in jouw antwoord verwerpt had gestaan waar nu ontkent staat, had ik zonder commentaar geplust. Bedankt voor deze fijne gelegenheid tot scherpslijperij.
rose
14 jaar geleden
Mooie link ook. Russel's History was mijn poort naar de wijsbegeerte.
rose
14 jaar geleden
Ik heb het even gelezen en moet constateren dat het niet zijn meest bevlogen werk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en iedereen had weer gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rose: ik heb de scherpslijperij dan ook met plezier gevolgd! Maar: ik heb bewust het woord 'ontkennen' gebruikt. Ik vind de waarschijnlijkheid van het bestaan van goden namelijk klein genoeg om dat bestaan helemaal te ontkennen. Ook al is de kans dat er minstens één god bestaat niet 0, die kans nadert wat mij betreft wel 0. Ik ontken het bestaan van onzichtbare draakjes. Ik ontken het bestaan van de Celestijnse Theepot. Ik ontken het bestaan van kabouters en eenhoorns. Allemaal dingen waarvan ik niet kan bewijzen dat ze niet bestaan, waarvan de kans dat ze bestaan, niet gelijk aan 0 is. Maar de kans nadert dicht genoeg naar 0 om niet te hoeven rekenen op enorme tegenstand als ik hun bestaan ontken. Mijn ontkenning van goden valt binnen dezelfde categorie. Overigens grappig: christenen en atheïsten lijken eigenlijk heel erg op elkaar. Net als alle andere monotheïsten en atheïsten. Monotheïsten ontkennen het bestaan van alle goden behalve één. Atheïsten doen hetzelfde, alleen maken ze geen uitzondering. Als atheïsten het niet-bestaan van de christelijke god moeten bewijzen, ligt op christenen de verantwoordelijkheid om het niet-bestaan van al die andere goden te bewijzen. Het mes snijdt aan twee kanten. Toch blijft het uitermate stil als je een christen vraagt dat bewijs te leveren. Blijkbaar is het dan ineens weer degene die beweert dat iets bestaat die het bewijs moet leveren, in plaats van degene die dat ontkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, dat van dat draakje op je schouder, dat vind ik eigenlijk wel een mooi geloof om de rest van mijn leven leuker, veiliger en zekerder te maken. Horen daar ook nog interessante rituelen bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in ieder geval onbeperkt hardop in jezelf praten. Want dan praat je eigenlijk met je onzichtbare draakje. Verder moet je regelmatig staand (niet zittend, dat is niet respectvol) een kop kokend hete thee over je linkerschouder gooien als offerande. Het draakje is dol op thee. Uiteraard mag je niet eerst kijken waar je thee terechtkomt. Dat zou een teken zijn van vreselijk gebrek aan vertrouwen in de krachten van het draakje om de thee in één slok op te slurpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en levert het mij dan ook nog wat op: een mooi leven na de dood, of dat ik dan meer ben dan die ander die er niet in gelooft.... ???
Ik ga het meteen proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suzyq je weet er echt niets over he Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, 11 bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. 14
dus daar ben jij mee bezig je bent echt fout bezig je laat je in met onreine geesten er zal gebeden worden voor je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij er gelukkig van wordt om te bidden voor een onbekende die daar niet op zit te wachten: knock yourself out. Mij doet het niets, of je nu voor me bidt of me vervloekt. Waarom is het zo belangrijk voor je om te roepen dat ik 'er echt niets over weet'? Ben ik zo'n grote bedreiging voor je? Roepen dat de ander onwetend of dom is, is namelijk de geijkte manier om te proberen je gesprekspartner buitenspel te zetten en niet op zijn argumenten in te hoeven gaan. Overigens om je gerust te stellen: ik heb geen zoon of dochter, dus kan ik die ook niet verbranden als offer. Verder hou ik me niet bezig met bovennatuurlijke onzin als waarzeggen, wolkenschouwen, wichelen, toveren, bezweren, geesten raadplegen, doden oproepen, bidden of geloven in één of andere oppermachtige figuur die in de bijbel wordt beschreven.
Het ontbreken van bewijs dat God wel bestaat. Eigenlijk is het een patstelling,waar men waarschijnlijk nooit uitkomt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel omdat het Onzichtbare, Onmeetbare, Ontastbare, Onwaarneembare zoveel overeenkomsten vertoont met het Niet Bestaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben ze niet, hypotheses en theoritica te over maar sluitend bewijs.... they wish
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- 1 maar niks kunnen staven.... I rest my case
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb lang en hard gedacht over mijn reactie, maar de -1 vind ik het meer dan waard, nu zeker. Waarom moet je bewijzen dat je niet in God gelooft om er niet in te geloven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet, wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt over alsof je er al vanuit gaat dat er per definitie bewijs moet worden geleverd over een geloofsovertuiging. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Correct me if I'm wrong...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
integendeel, voor geloof of ongeloof is beide geen bewijs te leveren. dat is het hele punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst maar eens de betekenis van atheïsme.
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
Ja, en dan zit je maar wat te kletsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want jij hebt ononstotelijk bewijs van de absentie van een God... kiek is an. plaats even een bron bel ik rtl boelevaart vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, niemand kan bewijzen dat er een God bestaat, maar het is ook niet te bewijzen dat er geen God bestaat. Geloof is een hypothese, een stelling die (nog) niet is bewezen en dient als het beginpunt van een theorie. Er zullen altijd argumenten zijn die het bestaan van God onderbouwen, daarnaast zijn er ook vele argumenten die het bestaan van God ontkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, maar in de tussentijd zijn er ontzettend veel mensen die het toch willen bewijzen van beide kanten. wat een verspilde moeite eigenlijk. en erger nog een oneigenlijk argument voor uitsluiting. als marx zich niet de opiumstelling had veroorlofd had dat ontelbare levens gescheeld. zo ook weer de inquisitie aan de andere kant van het spectrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
They wish? Nee hoor. Deze atheïst heeft geen enkele behoefte om te bewijzen dat god niet bestaat. Voel jij de behoefte om te bewijzen dat kabouters niet bestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik daarmee noord korea onder het communisme kon bevrijden en eenheid onder de volkeren kon bewerkstelligen... nou vooruit. maar het exticensiele gehalte van de speuken van poortvliet worden niet door iedereen gedeeld... heel gek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht niet dat een bewijs van het niet-bestaan van god eenheid onder de volkeren zou brengen. Ik heb zelfs sterke aanwijzingen dat dat niet zo zou zijn, gezien de vele bewezen theorieën die door bepaalde groepen gelovigen ontkend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
noem mij een sluitende theorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wijst erop dat de aarde meer dan 6000 jaar oud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles? de bijbel dus niet. overigens zijn de meningen over het geliktijdig scheppen van de aarde als planeet en de mens onder gelovigen nogal verdeeld. daarbij worden bodem onderzoeken naar de oudheid van de aarde per zoveel jaar weer weer aangepast, een paar miljoentjes eraf een paar erbij. er zijn meer profeten die brood eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei ook helemaal niet dat gelovigen onverdeeld waren. Ik zei dat bepaalde groepen gelovigen bewezen theorieën ontkennen. Dat een boek het zegt is natuurlijk geen aanwijzing voor de werkelijke leeftijd van de aarde. Dan kan ik nu schrijven dat de aarde exact 66 triljard jaar bestaat, en zou jij dat moeten accepteren als 'aanwijzing'. Zo werkt het niet. En wat betreft die paar miljoen jaar eraf of erbij die je noemt: dat is precies de reden dat ik geen exacte leeftijd van de aarde heb vermeld, alleen dat alles erop wijst dat die leeftijd in ieder geval méér is dan de 6000 jaar waar jongeaardecreationisten nog steeds aan vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
resumerend blijft dit een cirkeltje menselijke wetenschap met haar interpretaties en gelovers in een niet linear Wezen. beide zijn nooit hard te maken omdat voor gelovigen wetenschap een menselijke vinding is en voor atheisten geloven een menselijke vinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is er één essentieel verschil: die menselijke wetenschap kijkt naar buiten, en bekijkt of hoe de wereld er uitziet wel overeenkomt met de theorieën. Zo niet, dan wordt de theorie aangepast of verworpen. Die gelovers in een niet-lineair wezen doen daarentegen krampachtig de gordijnen dicht om maar niets te zien dat tegen hun ideeën ingaat, en als ze dat wel zien, roepen ze om het hardst dat het niet hun idee is dat niet klopt, maar de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de 2de alinea charceer je wel een beetje. newton was bijv een prominent Christen. einstein heeft gezegd dat de kans dat de aarde per toeval is ontstaan net zo groot is als een onplofte drukkerij die het woordenboek in correcte volgorde oplevert. maargoed als je Bijbel goed gelezen hebt is het juist gecontraindiceerd om sluitend bewijs voor God te willen leveren. "zalig zijn zij die geloven en niet gezien hebben" de bewijslast zoals je in je eigen antwoord noemt is dus juist niet bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, maar gelovigen mogen natuurlijk helemaal zelf weten of ze voor zichzelf bewijs zoeken of niet! Als ik beweer dat kabouters bestaan, zal jij ook niet zomaar dreigend op me afkomen en 'bewijs het' schreeuwen. Dat is niet wat ik bedoel met bewijslast. Daarmee bedoel ik dat gelovigen niet van ongelovigen kunnen verwachten dat die het niet bestaan van hun god bewijzen. Waarom dat belangrijk is, is omdat er helaas gelovigen zijn volgens wie iedereen in hun god moeten geloven, of minstens volgens de regels van hun religie moeten leven. Als de ongelovige dan zegt 'maar ik geloof niet in jouw god', zegt de gelovige 'hij bestaat wel, en je kunt niet bewijzen dat dat niet zo is'. Alsof de ongelovige dat niet-bestaan moet bewijzen voordat hij de religie mag verwerpen. En dát is de omgekeerde wereld. Dát is het punt waar een bewijslast bij de gelovige komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we zijn het zowaar eens, theocratie en alles er ook maar een beetje aan gelieerd is werkt contra... het van binnenuit schillen van de appel zeg maar. het probleem in deze is dat regilgie blijkbaar onontkombaar is als gelovigen zich gaan groeperen. soms maakt religie meer kapot dan geloof kan goedmaken. laten we elkaar geen mietje noemen. zou er zelf bijv. sterk voor de RK kerk onder verboden genootschappen te kwalificeren. 1 omdat de scheiding van kerk en staat (in dit geval vaticaan en staat) transparant word en mensen toch is zullen moeten begrijpen dat vrijheid van godsdienst niet betekent dat alle sektes daaruitvoorstromend getolerereerd hoeven te worden. ze moegen met hun dogma's van mijn part een nieuw clubje oprichten alleen is de gezonde machtsverhouding binnen deze groep weg met zwaardere gevolgen voor de menseheid dan welke verboden sekte dan ook.
Dat is hun geloof, want zij geloven daarin, weer anderen geloven in de bijbel, maar dat kan net zo goed door een psychopaat geschreven zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er totnutoe nog geen enkele eenduidige aanwijzing met enig houvast voor gevonden is. Dat komt ook omdat God niet definineerbaar is. Iets wat niet definieerbaar is, daar kan je ook moeilijk een eenduidige aanwijzing voor vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch nadenken. En hoe meer ik naar bewijzen voor het eventuele bestaan van god zoek, hoe logischer het wordt dat ie niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de bewijzen dat er een God bestaat stuk voor stuk niet deugen. Het meeste gebruikte bewijs is het z.g. credo quia absurdum. Dat wil zeggen: als God niet zou bestaan, dan zou het leven absurd zijn. Dat is net zo'n argument als: de aarde is plat, want het zou absurd zijn als de aarde een bol was. En: God bestaat niet want het zou absurd zijn als hij wel bestond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat nog nooit iemand hem gezien heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat niet bestaat kan je ook niet aantonen dat het niet bestaat. Als ik zeg dat kabouters niet bestaan dan kan jij ook niet aantonen dat ze niet bestaan. Daarom kan je geen bewijs leveren voor het niet bestaan voor iets. Dat is omkering van bewijslast. Als iemand voor de rechter staat moet je ook niet de onschuld van mensen aantonen. Anders zouden er heel veel onschuldige mensen in de cel zitten. Ik heb nog nooit god gezien en als je mij wilt overtuigen van zijn bestaan moet je MIJ bewijzen dat hij bestaat. Aangezien niemand mij ooit een foto heeft laten zien ben ik niet onder de indruk van de "bewijsvoering". Mijn punt is je kan van dingen die niet bestaan niet aantonen dat ze niet bestaan. Door de vraag op dergelijke wijze te stellen denk je een retorische truc te doen. Maar het is een enorm duidelijke en niet overtuigende drogreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een mooie reactie die je geschreven hebt. Echter je gaat aan iets belangrijks voorbij. Atheïsten geloven niet zoals gelovigen doen, maar ONTKENNEN het bestaan van goden. Ze zien geen noodzaak voor het bestaan van goden. Zo simpel is het. Dus hoeven ze ook niets te bewijzen. Daarnaast is hun slogan als ik het zo mag verwworden:
Wat zonder bewijs beweert wordt, mag ook zonder bewijs verworpen worden.
De hele discussie is zinloos.
Het feit dat er geen tastbaar bewijs is van een God. En de verschillende religies met diverse goden die naast elkaar bestaan, en elkaar bestrijden omdat ze het 'enige juiste geloof' en de 'enige ware god' aanhangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de regels van de logica is het niet mogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat, tenzij je kunt aantonen dat iets anders, dat tegengesteld is en het eerste uitsluit, wel bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeroenia.. ik vind 'm PRACHTIG! hier ga ik een poosje op zitten broeden.. DANK JE WEL! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou een arheIst iets moeten bewijzen en wat zou dat dan wel moeten zijn? Ik snap helemaal niets van deze discussie.
Nou.. Is er bewijs dat hij dan WEL bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen bewijs dat er geen God bestaat, zo min dat er bewijs is voor het tegendeel.

De kans dat er geen God bestaat is net zo groot dan dat er wel 1 bestaat, en voor sommigen zelfs kleiner. Ondanks al onze ontdekkingen weten we nog steeds heel weinig over ons ontstaan.

Ondanks onze wetenschap is het bestaan alleen maar nog meer een mysterie geworden, hoewel we meer over weten, de mechanismen van ons bestaan. Want elke opgeloste vraag werpt weer een waaier aan nieuwe vaak nog moeilijker vragen op. Bovendien kun je de vragen vanuit oneindig veel perspectieven stellen.

De reden dat ik toch besloten heb wel in een grote (re)creerende kracht te geloven is het gegeven dat het bestaan zo ongelofelijk gevarieerd en oneindig gedetailleerd is. Dit is in tegenstelling tot de ervaring dat de natuur(kunde) altijd alles voor de minste weerstand kiest, want waarom zoveel fuss, zoveel prachtige fuss?

Het leven is zo toevallig als een omhoogvallende steen in de Hollandse polder, te toevallig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je leeft wat voor bewijs wil je nog meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prachtige fuss is voor mij juist reden om niet te geloven in hogere machten. Of beter gezegd, om niet de behoefte te voelen om te geloven in hogere machten. Want hé, is het allemaal nog niet bijzonder genoeg zónder dat er ook nog één of andere oppermacht bestaat? Douglas Adams heeft mijn gevoel eloquenter weergegeven dan ik zelf zou kunnen doen in de volgende quote: Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Life is just a fairytale?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist niet dus. Er zijn geen fairytales nodig om het leven verdomd bijzonder te maken. Een god verklaart voor mij niet de bijzonderheid van het bestaan, maar voegt er alleen iets aan toe dat een nog veel grotere verklaring nodig heeft dan dat bijzondere bestaan zelf.
Je vraagstelling is onjuist, daar atheïsten niets willen bewijzen.

Atheïsme is:
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.

Het moderne atheïsme is een denken dat ontstond toen in Europa na de Middeleeuwen het denken omtrent natuur, mens en maatschappij zich grotendeels los had gemaakt van het religieus denken van het christendom. In het atheïstische denken wordt er van uitgegaan dat de resultaten van de natuurwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat er geen kracht buiten de levende en niet-levende natuur ('transcendente kracht') HOEFT te bestaan om het ontstaan en bestaan ervan te verklaren.

Veel atheïsten zijn sceptisch ten aanzien van alle bovennatuurlijke wezens en verklaringen, en wijzen op het gebrek aan empirisch bewijs voor het bestaan van goden. Andere redenen waarom atheïsten het bestaan van een god of goden afwijzen kunnen filosofisch, sociaal of historisch van aard zijn. Veel atheïsten zijn aanhangers van seculiere ideologieën zoals het humanisme en naturalisme, maar dit is niet noodzakelijk. Er zijn ook religies die geen geloof in goden vereisen.

Een mooie uitspraak van een bekende atheïst is:
Wat zonder bewijs wordt beweerd, mag ook zonder bewijs worden verworpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die uitspraak van de atheist....die slaat ook terug op hem zelf. Deuitspraak van degeen die beweert dat god niet bestaat kan op deze manier OOK zonder meer worden verworpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AtheIsten beweren niet dat er geen goden bestaan. Ze NEMEN AAN dat ze niet bestaan op basis van wat de wetenschap tot op heden heeft aangetoond. Zij beseffen heel goed dat daar geen sluitende bewijsvoerig voor is, maar het is zo overduidelijk voor hen, dat ze de vrijheid nemen voor deze aanname. Ze doen het dus op basis van de rede. Een bewering die niet bewezen is kun je wel verwerpen een aanname niet.
Bewijs de atheïsten dat er een god (goden) bestaat en alle atheïsten worden "gelovig". "Gelovig" is overigens dan niet meer de goede uitdrukking in deze context, want als het bewijs voorligt hoef je niet meer te geloven, dan weten we.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Wildelely zij geloven dat God niet bestaat, omdat ze het niet kunnen bewijzen. Daarom is het ook een geloof. Want is bestaat domweg geen enkel bewijs dat God niet zou bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk wel ; gewoon je ogen open doen en om je heen kijken. Nergens een spoortje of zelfs maar een vage aanwijzing dat er ook maar iets van een hogere macht ergens in het spel zou zijn. Niks nakkes nada.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk wel, de natuur bv. Geen enkel mens is in staat om zoiets te moois en geweldigs te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beweer toch ook nergens dat mensen dat gedaan hebben ? De natuur redt zichzelf wel hoor, al vele millennia lang, en zal dat ook nadat de mens verdwenen is nog wel een poosje volhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje
Je zegt dat nu wel zo zeker, maar toch zul je je neer moeten leggen bij de defenitie van het atheïsem. De site die ik bijgevoegd geeft daar een mooi voorbeeld van.
Hoe kun je (en waarom) in iets geloven wat NIET bestaat. Dat kan nooit een geloof zijn. Gelovigen geloven in een God, maar kunnen dat, als er om gevraagd wordt, niet bewijzen. Maar wat niet bestaat hoef je niet te bewijzen. Dat is net zo iets als dat jij moet bewijzen dat je NIEMAND vermoord hebt. Dat is tegen alle logica in en in de rechtspraak ook niet toegepast.
En natuurlijk is de natuur mooi, maar dat is geen rede om dat meteen dan maar aan een God toe te kennen. Dat is een redenatie uit het ongerijmde. Ik begrijp iets niet, dus zal God het wel gemaakt (zo bedoeld) hebben. Wordt wakker aub.
atheisme is ook een geloof je moet geloven dat er niets is en dan kunnen we lekker doorgaan met ,We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort, voor goddelozen en zondaars, die alles wat heilig is verachten en ontwijden, die hun eigen vader of moeder doden, voor moordenaars, 10 ontuchtplegers, knapenschenders, slavenhandelaars, leugenaars en plegers van meineed. De wet is er voor alles wat indruist tegen de heilzame leer, 11

Toegevoegd na 5 minuten:
voor evolutie is ook geen bewijs er hangt geen kaartje aan er is een man die 250.000 dollar betaalt voor bewijs zijn naan is kent hovind Inhoud DVD Deel 1 1A – De Oerknal • De vier grote vragen die elke religie probeert te beantwoorden - Wie ben ik? - Waar kom ik vandaan? - Waarom ben ik hier? - Waar ga ik heen als ik dood ga? • Twee niet te verenigen levensvisies - Schepping - Evolutie • Satans leugen - Maskeerde zijn eigen verlangen om God te zijn - Begon zijn 6000 jaar lange poging om de mensheid te vernietigen - Begon het idee dat we evolueren naar godheid • Grote leugens worden gemakkelijker geloofd dan kleine • Effectieve leugens worden vermengd met waarheid • Adverteertechnieken • Moderne lesboeken vermengen evolutie en wetenschap • Lesboeken verwarren zes soorten evolutie - Kosmische evolutie (oerknal, ontstaan van materie) - Chemische evolutie (ontstaan hogere elementen) - Evolutie van sterren en planeten (ontstaan van de sterren) - Organische evolutie (ontstaan van leven) - Macroevolutie (dieren die in nieuwe dieren veranderen(nog nooit waargenomen)...alles »
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zeggen ze b.v. Als er een God bestaat, waarom is er dan zoveel ellende?
Daar is God niet de oorzaak van. Die geeft geen opdracht om misdaden te plegen. Dat doet de mens zelf.
Als God dit allemaal heeft gemaakt en bedacht...is hij nog intelligenter dan al het volk op aarde bij elkaar.
En dat geloof ik ook wel.
Groetjes, Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je draait de zaken om.
Voor een atheist is het belangrijkste dat er geen enkel bewijs, hoe summier ook, is dat er ook maar iets als een God of Goden bestaat/bestaan of dat dat ook maar enige invloed zou hebben. Terwijl de bewijzen en argumenten dat God een uitvinding van de mens is tamelijk overtuigend is.

Je hebt geen bewijs nodig namelijk voor iets dat niet bestaat; pas als je claimt dt iets WEL bestaat, zul je dat op de een of andere manier, direct of indirect, moeten aantonen. En daar ontbreekt het nog steeds nogal aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U stelt de vraag verkeerd. Een Atheist hoeft niet te bewijzen dat er geen god bestaat, hij geloof simpelweg niet in het bestaan ervan. Een atheist is er gewoon niet mee bezig. De letterlijke betekenis van het woord, niet theïstisch. niet gelovig. Net zoals ik geen sterrenkundige ben, of timmerman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee Patriot ik begrijp je ,ik ga de vraag stellen aan mensen die christelijk zijn opgevoed die geven er wel antwoord op
Het belangrijkste bewijs dat er geen God bestaat, is dat er zoveel verschillende religies zijn.

Wanneer er echt een kern van waarheid zou zijn, dan zou iedereen toch op dezelfde manier geloven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang er nog kinderen doodgaan die nog nooit iemand iets misdaan hebben is volgens mij het beste bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hun ongeloof!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aliens,.....dat zullen wij uiteindelijk worden miljarden jaren verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste bewijs voor atheïsten dat er geen God bestaat is het simpele feit dat er geen bewijs is dat hij wél bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloven dat er een god bestaat, betekend: niet zeker weten.
Geloven is, letterlijk vertaald `` niet zeker weten ``
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor my is het anders 'zeker weten'. Alleen ik kan het niet bewyzen. Dat is het probleem. Dat betekent nog niet dat God niet bestaat. Maar als anderen dat niet willen geloven, hun probleem. Iedereen komt er vroeg of laat toch achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spijtig voor U, maar geloven, betekend " niet zeker weten "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruinebonensoep
Er zijn twee definities van atheïsme. De eerste is dat atheïsten niet geloven dat er een god bestaat. Dat hoeven ze niet te bewijzen. De tweede is dat ze geloven dat er geen god bestaat. Dat moeten ze wel bewijzen, maar dat bewijs is niet te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag want ik ben geen Atheist maar ik heb wel mijn gedachten over het fonomeen God.
God is door mensen bedacht, immers ook dieren zouden volgens vele geloven geschapen zijn, maar die hebben er totaal geen weet van en missen er ook niets aan. Liever zet ik wetenschap tegenover geloofsovertuiging. Maar wellicht is er wel een link naar de behoefte van mensen om een reden te weten voor hun bestaan. Zelf geloof ik dus, let wel geloven is niet weten, maar een soort van levensfilosofie, dat er in den beginnen iets is geweest wellicht een cel die zich is gaan delen oftewel de evolutie, alleen is er bij de evolutie van de mensachtige iets ontstaan wat op een geweten en bewustzijn duid. Het doel van het leven in mijn optiek is er achter komen wat goed is en daar naar leven, je stinkende best doen zodat je op je sterfbed kunt zeggen, ik heb geleefd en ik ben een goed mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Iedereen wordt geboren en het is afhankelijk van je omgeving hoe je hierin groeit, als je opgroeid in een christelijke omgeving of in een moslim cultuur beïnvloed dit ook je kijk op geloof dus op het bestaan van God. Maar iedereen is gelijk dus het zegt mij persoonlijk niets welk geloof iemand volgt, de persoon zelf zegt me veel meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is volgens Christenen het belangrijkste bewijs dat er (g)een God bestaat?

Als agnost kan ik alleen dit als antwoord geven: het is niet te bewijzen, maar ook niet te ontzenuwen. Het is dus aan de individu (wereldwijd): dit geld ook voor je gevoel bij een God/Goden. Iedereen zal een ander bewijs vinden of voelen voor/tegen het bestaan van een hogere macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tsunami tijdens de kerstdagen 200.000 doden !
(paar jaar terug)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is God de verpersoonlijking van Sinterklaas. Er zijn heel wat gebroeders Grimm die de Bijbel (het verspreiden van versimpelde kennis voor ongeletterden)hebben geschreven. Als je in deze tijd beweert wat Maria in haar tijd beweerde, zou je heel snel in een gesticht worden gestopt, wees nu eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie niet onderzoekt,zal ook moeilijk bewijzen vinden,
wie niet wil vinden,zal zelf dat wat hij/zij gevonden heeft links laten liggen..

ik denk dat een gedeelte atheisten puur vanuit gemakzucht praten,,ik zie niet dus t bestaat niet.

n andere groep atheisten,zal naar t leed op aarde kijken,en zoiets hebben van: als hij bestaat ,,hoe kan hij dan niet ingrijpen? er wordt niet ingegrepen dus,,,,

Verder denk ik dat de religieuze stromingen er ook een flinke hand in hebben,,
Een "geestelijk"leider geniet vaak wat meer macht/aanzien dan t "gewone"volk,
hoe vaak is het voorgekomen dat velen zijn gevallen voor en door de ideologie van een "leider"?
hoeveel leiders zijn er rijk geworden terwijl het gewone volk verhongert?
ik denk dat sommige atheisten zoiets hebben van: er is geen God ,deze is slechts verzonnen om en verklaring te geven aan de nog niet verklaarde zaken,daarnaast wordt het gebruikt als machtsmiddel,,om orde te houden onder het volk,

verder weet ik het ook niet,,ik ben geen atheist..
iedereen gelooft,,zelfs al geloof je dat er niks is ;) :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft "daarnaast wordt het (atheïsme) gebruikt als machtsmiddel,,om orde te houden onder het volk" Sorry hoor, maar sla er maar eens een paar geschiedkundige boekjes open, kijk wat er in Zuid Amerika is gebeurd met de indianen (eerst bekeren, dan uitroeien), kijk wat er gebeurt als er een aardige ayatolla aan de macht komt (ik heb mijn vriendin die daar woonde nooit meer gezien, ze is opgepakt in 1980 met haar hele familie), Neem Hendrik VIII met zijn hervormingen, de Beeldenstorm, Hoe en op wat voor manier de Pausen van Rome, Avignon, Constantinopel met gelovigen hebben gedaan. Allemaal in naam van God/Allah/G.d/Jehova. Geloven wat je met de paplepel word ingegoten, dàt is pas gemakzucht. http://bit.ly/9DPYkw Cogito ergo sum. Mijn beste vriendin is Pastor en ik, ik geloof gewoon dat het lichtje gewoon uitgaat als je overlijdt. Het leuke aan onze vriendschap is de geweldige discussies die we met elkaar voeren, en, vooral, respect!. Ik respecteer mensen die geloven. Maar ik zou het fijn vinden als diezelfde gelovigen mij respecteren. En dàt is wat ik vaak mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P.s. Heb je het OUDE testament wel eens gelezen?
De Bijbel is door mensen geschreven. En mensen maken (inschattings)fouten. Theodosius I heeft niet alleen de grote bibliotheek van Alexandrië laten vernietigen (dat had ook zijn redenen) maar ook gedeeltes uit de bijbel laten schrappen. Hij was namelijk een tikkeltje vrouw-onvriendelijk. Zijn versie van de bijbel bleef gehandhaafd.
atheisten geloven naar mijn mening in het grootste sprookje.
Het hele heelal en biologische leven op aarde zomaar is ontstaan door een oerknal zie ik dat het zelfde als
dat er in een drukkerij een ontploffing ontstaat en er opeens een mooi bij toeval een prachtige Van Dale is ontstaan..

het antwoord is dus Hun ongeloof,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tijd zal het leren. Het lijkt me heerlijk te geloven dat de wereld in 7 dagen geschapen is. Helaas, ik ben te nuchter :- )
Gewoon oomdat mens zich verder ontwikkeld heeft.wetenschap dus ook steeds verder:voorbeeld:bijna doodervaringen etc waar men spreekt over tunnel en hoe mooi het allemaal wel niet is:Dit alles allemaal bewezen dat het komt door stoffeb die in je hersenen zitten en vrijkomen waardoor je een soort van hallucinaties krijgt.Ook al het andere is bewijsbaar via wetenschap,tot ontstaan van heelal aan toe.