Is allah Arabisch voor ons woord god, of is het volgens de islam de naam van hun god?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Amadea
9 jaar geleden
Allah (met een hoofdletter) is de Arabische naam voor God (met een hoofdletter.
Reddie
9 jaar geleden
Hoe (in godsnaam) kun je die twee onderscheiden ?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
het is de naam van hun god
de specificaties van de islamitische god en de christelijke god lopen ver uiteen
Cryofiel
9 jaar geleden
Zelfs de specificaties van de christelijke god en de christelijke god lopen ver uiteen. Waarschijnlijk lopen ook de specificaties van de islamitische god en de islamitische god ver uiteen - wat dat betreft zijn islamieten net christenen (of andersom, natuurlijk).
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, want beide zijn gedocumenteerd in bijbel resp. koran
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar dat geldt ook voor de christelijke god en de christelijke god: beide zijn gedocumenteerd in diverse bijbels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Islam is een veel nieuwere godsdienst dan het Christendom. Oftewel, toen de Islam ontstond, was het Christendom al eeuwenlang een bekende en populaire godsdienst. Bij het definieren van het geloof heeft Mohammed (naar wordt gezegd) de meest interessante delen uit de bijbel overgenomen. Het schijnt dat hij om die reden zelfs getrouwd is met een vrouw die veel deed in de Christelijke kerk,
Als je het mij vraagt is dit een duidelijk bewijs dat beide geloven draaien om dezelfde God. Beide geloven zeggen bovendien "er is maar 1 God", dus ook dat kan alleen maar als je beiden dezelfde god bedoelt.

Het beste antwoord

Er is volgens de Islam maar één God en zijn naam is 'Allah'.
'Al' is het lidwoord (de)
'ilah' is god.
Allah is dus een samentrekking van 'degod'

In de Islamitische geloofsbelijdenis (sjahada) zie je:
la (geen/niet)
ilah (godheid)
il (dan)
Allah (God)

Het Arabische woord 'ilah' is verwant met het Hebreeuwse 'Eloh', dat god of God betekent (Beide semitische talen kennen geen hoofdletters).
Al eeuwenlang gebruiken Christenen en Joden in Zuidoost-Azie en in Arabisch sprekende landen het woord 'Allah' ook.

Binnen de Islam zijn er grote verschillen over of je het woord 'Allah' alleen mag gebruiken voor de islamitische versie van monotheisme, of ook ruimer.
De Maleisische overheid probeert te verbieden dat christenen het woord Allah gebruiken in de Bijbel en in andere publicaties.
In spreektaal is het minder een probleem, omdat moslims in Zuidoost-Azie het woord zo Arabisch mogelijk proberen uit te spreken (iets als "Auwloch") en christenen in die regio het puur fonetisch uitspreken : alah (twee korte a's, wel met h aan het eind)

Het antwoord op je vraag is dus ingewikkeld. Simpel gezegd:
Strict vanuit het Arabisch kan het in elke versie van monotheisme gebruikt worden (De God), maar niet elke stroming in de Islam is het ermee eens als niet-moslims het woord gebruiken voor hun versie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal juist +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom die min? + van mij ter compensatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv: dat mag je vinden. Maar het heeft niets met de vraag of mijn antwoord te maken. Ik heb de vraag namelijk beantwoord vanuit de Islam en hoe het in de praktijk gebruikt wordt.
Je kunt het er wel niet mee eens zijn dat miljoenen volgelingen van Jezus hun hemelse Vader met 'Allah' aanspreken - die mensen blijven dat toch doen. En op grond van het Arabisch kun je daar niets tegen in brengen.
Cryofiel
9 jaar geleden
adriaanv, ook het christendom kent vele gebruiken die op "heidense" gebruiken zijn gebaseerd. Moslims bidden dat jij de Profeet (vzmh) moge ontdekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv - ik ben het voor het overgrote deel met je eens, maar je moet onderscheid maken tussen
- het woord / de naam die gebruikt wordt voor God
- of moslims behouden worden zonder het verlossende werk van de Here Jezus te aanvaarden.
Dat zijn twee heel verschillende zaken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets, met de vraag te maken. Gelieve bij het onderwerp te blijven en niet te evangeliseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een duidelijk objectief antwoord op mijn vraag. Het is ook voor mij, een niet-moslim, te begrijpen.
Ook het antwoord 1 was een goed antwoord.
Nu ik er over nadenk komt bij mij de vraag op: zijn er ook niet-moslims de er moeite mee hebben dat moslims Allah God noemen?

Andere antwoorden (1)

Allah is het arabische woord voor god

Allah is het Arabische woord voor God in monotheïstische zin.

Het woord Allah komt voor in de Koran en is het middelpunt en fundament van het islamitische geloof, maar wordt ook gebruikt door joodse en christelijke minderheden in Arabisch-sprekende landen.