Ik wil morgen meevasten, hoe laat moet ik stoppen met eten? Ik neem aan dat 05:20 veel te laat is, wanneer de zon opkomt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.6K

Antwoorden (2)

De vastendag begint nog voor zonsopgang: bij het eerste gebed van de dag (al-fajr). Dat is heel spoedig al, namelijk om 01:44 uur.

Volgens de voorschriften begint het vasten wanneer men 's ochtends een witte draad van een zwarte kan onderscheiden (in het licht van de zon). Deze witte draad slaat volgens sommigen op de schemering (of het eerste licht) dat aan de horizon begint te verschijnen (en niet letterlijk het onderscheid tussen een witte en zwarte draad in het (zon)licht).
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Op http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2014/06/ramadan-ramazan-2014.html?showComment=1403869220194 staat dat het vasten vannacht begint op het tijdstip van het ochtendgebed, en dat is rond 4.00 uur. (Dat zal dus inderdaad 03:56 uur zijn). Vanaf dat moment eet en drink je niet meer tot de zon onder is gegaan, het tijdstip van het avondgebed (rond 22.10 uur).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rond half 3 moet je stoppen en je kan volgens mij ook op internet de gebedstijden zien. Je kan beginnen om hoe laat je wilt maar om de tijd dat de eerste gebedsoproep (ezan) gaat stopt met eten. En wanneer de een na laatste gebedsoproep (ezan) gaat weer kan eten.
De imsak klopt niet. Zie ik soms ook wel in bepaalde kalenders staan, maar rond 01/02 uur in de nacht is het nog laaaaang geen licht. Ik woon in nijmegen en het ochtendgebed gaat hier rond 04.00 in. Zoek even de gebedstijden op jouw eigen woonplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
En hoe moet het dan als je in noordelijk Zweden of Noorwegen zou wonen? Daar wordt het een aantal weken in z'n geheel niet donker. Of als de ramadan in de winter zou zijn, dan wordt het daar een aantal weken in z'n geheel niet licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee. Ik lees op andere fora dat ze het dichtstbijzijnde land nemen waar het wel dag en nacht wordt of dat ze de tijden van Mekka aanhouden, gecorrigeerd naar hun eigen tijden.