Het lied is opgenomen in Het Nieuwe Liedboek dat o.a. bij de PKN (Protestantse Kerk Nederland) in 2013 in gebruik is genomen als opvolger van het Liedboek dat door de Nederlands Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en een aantal Christelijke Gereformeerde Kerken in gebruik was. Nu dus opgevolgd door het Nieuwe Liedboek. Dank u voor deze nieuwe morgen is Lied 218 in dit Nieuwe Liedboek. Frappant is dat dit lied niet is opgenomen in het Liedboek van 1973.

Het lied was heel bekend in de zestiger en zeventiger jaren. Toen een beetje kapotgezongen, maar het lied verdween nooit. Iedereen met geloofstraditie zingt het zo mee. Het lied werd ook veel gezongen in jeugdkampen (Lied stond bijvoorbeeld in Zingend Kamp – een uitgave van het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk – LCGJ).

In kerkdiensten was het lied berucht / beroemd omdat de meeste organisten het volgende couplet verhoogde met een halve toon. Voorafgegaan door het septiemaccoord van het volgende couplet.

Dank u voor deze nieuwe morgen is is ook te vinden in: (zie vorig antwoord)
* Gereformeerd Kerkboek: Lied 132 – Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt
* 90 Gezangen – gezang 69 / liedbundel eveneens van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)

Zo komen oude retro's weer terug: Dank u voor deze nieuwe morgen / daar juicht een toon, daar klinkt een stem – een Joannes de Heerlied dat in het Nieuwe Liedboek is opgenomen // nu nog het Ere zij God!!

In bron 1 en 2 de liturgieën van twee kerkdiensten waarin het Dankt u werd gezongen. Met verschillende teksten
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is geen psalm, maar een christelijk (kinder)lied.
Er zijn 150 psalmen. Ze staan in de Bijbel, in het bijbelboeken Psalmen. Er zijn ook melodieën op gemaakt, zoals de melodieën uit het liedboek voor de kerken, en in het nieuwe liedboek staan er nog meer. Maar daarnaast zijn er nog talloze andere liederen, sommige gebaseerd op delen uit de Bijbel, maar ook dankliederen, geloofsliederen en nog veel meer andere.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lied blijkt ook in verschillende gezangboeken te staan, zoals 90 gezangen en het gereformeerd kerkboek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lied 218 uit het liedboek der kerken.