Wordt of werd exorcisme alleen in de katholieke kerk uitgevoerd?

Zo ja waarom komt dit niet in andere religies voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

In de Katholieke Kerk is het exorcisme een bijzonder ritueel dat alleen door een bevoegd priester mag worden uitgevoerd. Het doel ervan is de bevrijding van een persoon die bezeten is door een duivelse macht. Het exorcisme veronderstelt het bestaan van Satan. Deze boosaardige aartsengel is eropuit de mens te bedriegen en af te houden van het eeuwige geluk bij God. Volgens de Kerk kan het voorkomen dat een mens helemaal in de ban komt van Satan of andere kwade geesten. Uiterlijke symptomen daarvan zijn onder meer: een onverklaarbaar grote fysieke kracht van de bezetene; het vloeiend spreken van vreemde talen die onbekend zijn voor de bezetene; een afkeer voor het heilige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Het komt overal voor, in de meeste religies... Maar zoals je weet is het in het in de katholieke geloof ook ver weggestopt...

Overal in de wereld komt bezetenheid voor, dus dat er een remedie tegen is overal, ligt voor de hand... En omdat dit een heel vaak niet begrepen fenomeen is, hebben de religies zich dit aangetrokken en oplossingen ervoor geboden...

Het is menselijk om bezeten te geraken... Dus elke mens kan het overkomen... Dus elke religie heeft er mee te maken... Elke... Dus die hebben ook elk hun oplossingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Pinkster en Evangelische (en Protestantse) kringen heet dit Bevrijdingspastoraat, daardoor lijkt het alsof ze geen uitdrijving van geesten doen.