Is strikte zondagsheiliging een typisch Nederlands verschijnsel?

Verkiezingen worden, anders dan in vrijwel geheel Europa, in Nederland nooit op zondag gehouden. Dit omdat op die dag een deel van de kiesgerechtigden om principiële redenen niet zou kunnen gaan stemmen. Zonder hierover een oordeel uit te spreken vraag ik mij af of deze opvatting ook voorkomt in landen waar wel op zondag gestemd wordt. Blijven daar orthodoxe christenen weg van de verkiezingen omdat ze op zondag zijn, of zijn Nederlanders hierin uniek?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Cryofiel
8 jaar geleden
In Duitsland is stemmen per brief heel gebruikelijk. Als je dus bezwaren hebt tegen het stemmen op zondag omdat dat de heilige dag van jouw god is, dan stem je gedurende de voorafgaande week per brief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke echt gelovige christen , die zijn of haar geloof serieus neemt zal op zondag niet gaan stemmen , het maakt niet uit in welk land je woont , het gaat om het geloof waarin God ons gebied om 6 dagen te arbeiden en 1 dag rust te nemen , voor het menselijk lichaam is die ene rustdag van zeer groot belang en dan ook nog in familieverband dit te mogen hebben is een weldaad voor zowel mens als het soc. leven . En de mens krijgt hierdoor de kans om naar de kerk te kunnen gaan om daar onderwezen te worden in geloofszaken , dat vindt je niet in de winkels en op straat .
een timmerman zal zijn vak ook niet op straat of in de winkel geleerd hebben , daar moet je onderwijs voor ontvangen op een school , nu zo is het ook met het geloof , het onderwijs van het geloof is in de kerk te verkrijgen . Dat de zondag als rustdag wordt gezien en niet de zaterdag (de sabbat) komt voort uit het feit dat Jezus Christus op vrijdag is gestorven en begraven en de derde dag weer is opgestaan uit de doden en dat is dus de zondag geweest dat Hij is opgestaan en vandaar dat een christen de zondag als rustdag houd , een Jood gelooft niet dat Jezus is opgestaan dus die leeft nog in de verwachting dat Hij eenmaal zal komen en vandaar dat zij dus de zaterdag nog steeds als sabbat houdenen en jood doet dus niets op de sabbat , houd vaak zelfs zijn winkeldeur gewoon op slot Dat Nederland eens een heel christelijk land was is nog altijd heel merkbaar , dat poets je echt niet meer uit ,
Cryofiel
8 jaar geleden
Jouw reactie gaat niet over "elke gelovige christen", maar over dat gedeelte van de christenen dat op dit ene punt jouw visie deelt. Er zijn veel, heel veel gelovige christenen die het geen enkel probleem vinden op zondag te gaan stemmen, iets dat volgens hen geheel in overeenstemming is met de bijbel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, hier een radiogesprek met politicoloog André Krouwel. Volgens hem is het typisch Nederlands om rekening te houden met de minderheden.
http://www.eo.nl/ditisdedag/radio/item/waarom-stemmen-wij-niet-op-zondag/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maarten, Sorry, het is niet de mening van André Krouwel maar volgens Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers is niet stemmen op Zondag meer Nederlands dan christelijk. Rekening houden met de minderheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Passantje, wat is rust? Als op zondag voetballen voor mij rust is dan mag ik dat niet omdat iemand anders vindt dat dat geen rust is? Staat in de bijbel ook dat je je eigen ideeen aan andere moet opleggen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Passantje,
Opvallend dat je schrijft: "en één dag rust te nemen". In de bijbel staat dat je de zevende dag moet rusten. Het is misschien een mooie gedachte dat je de opstandingsdag van Jeshua elke week wilt gedenken, maar dat ontslaat je niet van de plicht de Shabat te houden.
Overigens, de Bijbel zegt niet dat Jeshua op zondag is opgestaan, maar dat de vrouwen op zondag ontdekten dat Hij was opgestaan. Misschien iets om over na te denken?

Antwoorden (1)

Nee hoor, niet bepaald. In Schotland (m aar ook Ierland, Wales en Engeland) denkt men er in vele plaatsen net zo over; en in diverse staten en districten (counties) in de VS ook. Dan zijn er nog streng christelijke streken in Zwitserland; ook op veel plaatsen in Scandinavie en in Zuid-Amerika waar plaatselijk de volgelingen van kleine Christelijke groeperingen in de meerderheid zijn. Bovendien wordt de zondagsrust in Nederland ook per regio heel verschillend uitgelegd en in praktijk gebracht. Diversiteit alom dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft orthodoxe Christenen: hier in griekenland is er weliswaar elke zondag goed bezochte kerkdienst, maar na afloop daarvan gaat iedereen doorgaans wel zijn ding doen. Zondag vroeg herrie maken is uit den bioze maar op zondagmiddag wordt soms flink en hoorbaar gewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor je antwoord is duidelijk maar beantwoord niet mijn vraag of orthodoxe christenen niet gaan stemmen in landen waar de verkiezingen op zondag worden gehouden. In Engeland en de VS is dat in elk geval niet zo.