Waarom is de zondeval zo belangrijk in de Christelijke visie op eindigheid?

Toegevoegd na 43 seconden:
En welke rol speelt Jezus daarbij? Op de verlossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (6)

Als Eva niet van de Verboden Vrucht gegeten zou hebben, zou de mens voor altijd leven, volgens de Bijbel. Dat heb ik letterlijk gelezen daarin. Maar ik heb ook al horen vertellen dat als Jezus zijn leven niet had gegeven voor ons destijds de mensen ook voor altijd zouden leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zondeval is gebeurd nadat de mens at van de boom van goed en kwaad... Dus toen hij kon nadenken over goed en kwaad... Sindsdien is hij sterfelijk en sindsdien is er lijden...
Als jij niet kunt praten, niet kunt denken is er onsterfelijkheid, is er geen goed en geen kwaad... Dat is de zondeval...

Jezus heeft er niets mee van doen, het was voor zijn tijd...

De velossing van Jezus is dat hij gezegd heeft dat je weer kunt worden als een kind... Dus dat je wel kunt denken, maar geen zorgen hoeft te maken, niet denken dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus heeft aan het kruis gehangen om onze schuld te betalen, zodat wij mensen nog vergeven kunnen worden en naar de hemel gaan. Als Hij dat niet had gedaan, hadden wij geen enkele kans meer om verlost te worden. En dan waren wij allemaal aan de duivel onderworpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Genesis 3 kun je over de zondeval lezen. Daarin gaat het over 2 bomen: De boom der kennis van goed en kwaad en de Boom des Levens. Nadat de mens van de Boom der kennis van goed en kwaad had gegeten, besloot God dat de mens niet meer zou kunnen eten van de boom des Levens, omdat hij anders oneindig zou kunnen zondigen (leven staat er letterlijk, maar in het kader van het verhaal, is het begrijpelijk dat het hier gaat om een zondig leven. (Genesis 3:22).

Verder staat er in Romeinen 6:23 dat het loon van de zonde de dood is. En er pal achteraan staat dat de genade die God schenkt het eeuwige leven is in Christus Jezus.

Genade is onverdiende gunst. Je verdient het niet, maar krijgt het toch. Dat is Jezus' rol. Hij stierf onschuldig voor onze zonden. Zie ook Johannes 3:16 '...opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe'.

Als de zondeval er niet was geweest, was Jezus' offerdood ook niet nodig geweest.

Ik had graag de in de bronnen de links gemaakt naar de desbetreffende bijbelgedeelten, maar momenteel werkt biblija.net even niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Chocolaatje.
Wat een zware vraag voor zo'n klein chocolaatje.

Veel belangrijker dan de zondeval is dat Jezus gekomen is. Dat heeft met de toekomst, met vrijheid te maken. Hij is gekomen, zodat wij kunnen leven. En dan ook echt leven. Niet volgens de normen, waarden en dogmatische leerstellingen, maar gelukkig leven, naar de toekomst toe.

Inderdaad, zoals Xinix zegt, als een kind. In alle eenvoud. Hoe meer je Jezus kent, hoe meer Liefde in je hart. Waar jij de wereld mee kunt verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Liefde in mijn hart hoef ik Jezus helemaal niet te kennen, hoor!!
Zonder zondeval leefden we nu in het paradijs, maar Adam en Eva wouden beter dan God zijn. (willen we dat eigenlijk niet allemaal, lekker onze eigen baas zijn?) Doordat de duivel dat hun had gezegd, dat was een leugen. Hierdoor zijn we uit het paradijs gezet en moeten we de dood sterven. Maar gelukkig heeft God Zijn enige Zoon gegeven, Jezus. Jezus is voor onze zonden aan het kruis gehangen opdat wij door Hem verzoend kunnen worden als we in Hem geloven. Wie in Hem gelooft zal eeuwig leven.