Bestaat er een boek of bijbel die door de Kerk verboden is? Dus ongemanipuleerd.

Toen ik nog jong was kwamen er regelmatig bij mijn ouders mensen over de vloer die het altijd zwaar over de Bijbel hadden. Buiten dat groepje hadden wij ook een Kapelaan die meer als huisvriend kwam. Vooral mijn moeder was erg zoekende. Daar ik er niet bijhoorde als snotneus heb ik toen toch iets opgevangen over een Bijbel die we niet mochten hebben. Had ik dat goed gehoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
vergeet niet dat de kolbrin bijble geschreven is door keltische druiden die hesus de keltische zonnegod aanbeden, en niet de valse romeinse jezus (apollonius van tyana)

Het beste antwoord

Je bedoeld misschien de deuterocanonieke boeken ?
of gnostische evangelien ?
of allerlei evangelieen van bijv thomas of maria

Ooit is er de lijst van toegestane bijbelboeken gemaakt
Sommigen boeken zijn dus niet in die lijst
omdat ze of een onzuivere bron hebben of beweringen hebben die elkaar tegenspreken.

ook ik heb dit wel onderzocht maar ben tot de conclusie gekomen dat er wel degeljk redenen zijn geweest om die boeken te weigeren.

Laten we wel wezen om een onderzoek te doen zal je toch eerst de officiele canonieke boeken moeten leren begrijpen
pas dan kan je ook begrijpen waarom sommige boeken er niet bij horen.
Ik zie geen reden om die beslissingen van de kerk die in de oudheid zijn genomen nu vreselijk in twijfel te trekken
Was het wellicht vroeger een halsmisdrijf
tegenwoordig valt dat wel mee
dus onderzoek staat vrij

maar ik geloof niet dat je wijze beslissingen van vroeger nu moet onderschatten of zomaar terzijde schuiven.

Ook ik ben van de generatie die zich niet de les laat lezen over wat ik wel en niet mag lezen.
maar ben wel tot de slotsom gekomen dat deze boeken niets toevoegen aan de boodschap die je in de standaard bijbel kan vinden.

je zult een theoloog moeten zijn omdat totaal te kunnen doorgronden.
maar een normaal mens heeft voldoende aan de bijbel.
om met God in contact te kunnen komen.

begin daar eerst maar eens mee
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, maar er is meer dan een verklaring. Protestanten gebruiken de Bijbel en leggen deze uit. Vroeger was het de gewoonte dat kathoiken zich aan de uitleg van de Kerk (de pastoor) moesten houden en niet zelf gingen "studeren". Dat was "vroeger".
Daarnaast waren/zijn de katholieke bijbels en protestante bijbels niet identiek. Enerzijds wegens verschillen in de vertaling zelf en anderzijds doordat bepaalde (bij voorbeeld apocriefe) boeken in de bijbel door de ene richting wel en door een andere richting niet worden aanvaard.