Hebben mensen die uit geloofsovertuiging geen vaccinatie toelaten ook geen verzekeringen?

In de zogenaamde bible beld zijn er relatief veel mensen die hun kinderen uit geloofsovertuiging niet laten inenten tegen mazelen.
Welke geloofsovertuiging is dat? En mogen zij wel verzekeringen afsluiten zoals een annuleringsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering etc.?

10 jaar geleden
in: Religie
2K
Antoni
10 jaar geleden
Veel informatie hierover is te vinden op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel en op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden#Vaccinatie_en_verzekering

Het beste antwoord

De groep mensen die besluit om hun kinderen niet in te enten doet dit inderdaad uit de overtuiging dat het aan God is of iemand ziek - en ook weer beter - wordt.

Bij de verzekeringen bestaat het begrip gemoedsbezwaarden. Deze mensen hebben - ook veelal op religieuze gronden - bezwaren tegen het betalen van verzekeringspremie. Deze mensen kunnen ook worden vrijgesteld van het betalen van verzekeringspremie.
Voor de onverplichte verzekeringen kan iedereen natuurlijk zelf kiezen of hij deze wil afsluiten. De vrijstelling geldt dan ook voor de verplichte verzekeringen zoals de WA dekking van een motorrijtuig en de zorgverzekering.

De premie wordt vervangen door een belastingverhoging.

het zou zomaar kunnen dat de groepen overeenkomen want het zijn beiden overwegingen op religieuze grondslag maar het zal zeker niet zo zijn dat het exact gelijke groepen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn dat niet vooral moslims?
ronron1212
10 jaar geleden
Pieter2110 helemaal goed je antwoord er komen nog steeds mensen met het gemoedsbezwaar en dat zijn vaak gelovige en het gaat hier dan niet om moslims. Dit is al een er oud principe dat sommige gelovige hebben. ++
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt helemaal , deze mensen betalen idd hogere belasting en dit geld word ondergebracht bij het waarborg fonds , dus eigenlijk toch een soort verzekering maar met een andere naam

Andere antwoorden (2)

Dat zijn vaak de christelijk gereformeerden. Ze zullen een WA verzekering MOETEN afsluiten als ze een auto hebben, de rest is een eigen keuze. Het is ook iets heel anders dan een vaccinatie weigeren want met een vaccinatie spuit je een 'ziekte' in en alleen god bepaalt of iemand een ziekte krijgt. Als het kind vervolgens ziek wordt laten ze het wel behandelen.

Ik zou dus niet weten waarom ze zich niet mogen verzekeren voor bijv brandschade. God wil niet dat je meteen dakloos wordt ofzo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met een annuleringsverzekering krijg je geld terug als je ziek bent of je been breekt als je op vakantie gaat. Ook hier geldt weer: jij hebt daarmee niet bepaalt of je ziek wordt of niet, alleen of je wat geld terug krijgt ALS god heeft bepaalt dat je je been breekt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging: de hele groep heet 'bevindelijk gereformeerd' en valt uiteen in:
De volgende kerkelijke groeperingen kunnen als bevindelijk gereformeerd getypeerd worden:

de Gereformeerde Gemeenten,
de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)
de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
de Hersteld Hervormde Kerk
een deel van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), met name de Gereformeerde Bond.
een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken, met name rond het tijdschrift Bewaar het Pand
verschillende vrije gemeenten
verder bestaan er ook zogenaamde thuislezers. Hun aantal wordt geschat op 3000 tot 6000.[1] Dit zijn niet alle bevindelijk gereformeerden, echter wel voor het grootste deel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden#Achtergrond.2C_organisatie_en_omvang
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een annuleringsverzekering kun je voorkomen dat je je geld niet terug krijgt, als je om bepaalde, dringende redenen je vakantie moet annuleren, een reisverzekering dekt ook ziektekosten, indien deze niet door je zorgverzekering gedekt worden.
Pieter2011
10 jaar geleden
Wat ik niet begrijp: áls god bepaalt dat iemand ziek wordt, dan ligt de genezing toch ook in zijn hand? Waarom gaat men dan wel naar een arts of ziekenhuis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je mag iemand niet ziek MAKEN, en dat gebeurt bij een vaccinatie, men gelooft dat god ook artsen en medicijnen heeft gemaakt om een kind weer beter te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste zin is behoorlijk onjuist. Later maak je dit wel weer goed, maar die eerste zin is behoorlijk jammer.
Al mijn hele leven bij verschillende kerken in de gereformeerde gezindte, en ook nog nooit iemand tegen gekomen die z'n kinderen niet liet inenten. Het is dus echt een uitzondering.
Er is tegenwoordig een groeiende groep ouders zonder enige religieuze overtuiging die inentingen weigert, echter, omdat die vaak niet op een hoopje wonen zijn de gevolgen minder merkbaar.
Verder gewoon + hoor :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat CHRISTELIJK gereformeerden en in mijn bron staat ook dat een deel daarvan bij de bevindelijk gereformeerden horen: "een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken"
In de sfeer van de premieheffing volksverzekeringen (AOW etc) bestaat het dat gewetensbezwaarden of gemoedsbezwaarden zoals de groep mensen wordt genoemd
een hogere aanslag inkomstenbelasting ontvangen als compensatie op het niet betalen van premies. Hoe dat met andere verzekeringen zoals een WA verzekering voor auto's, is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lees mijn reactie op de vraag hierboven