Waarom is er een lachende en een huilende Boeddha?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet? We hebben toch ook een lachende en huilende balkenende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat die bovende mediterend was? :$
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die tweede is een lucky boeddha, dat weet ik wel. Als je over zijn buik wrijft brengt hij geluk, maar dan alleen als je hem van iemand hebt gekregen, neit hebt gekocht. Het is dus een soort geluksbrenger.

Het beste antwoord

De bovenste is geen boeddha maar een boddhisvata. Ook wel Orang Malu

Orang Malu ofwel verlegen man is een uit Indonesië afkomstig beeld een boddhisatva (boeddha in wording) gezeten in een yoga houding helemaal in elkaar gedoken.

Deze houding neemt hij aan omdat hij zich schaamt voor al het leed en kwaad wat in de wereld is.
Kijk je naar zijn rug is dit de afbeelding van een mensenhart, wat staat voor energie en levenskracht.
Kijk je naar de voorzijde dan zie je zijn gezicht symbool voor wedergeboorte en goedheid.
De zijkanten laten een houding zien in de vorm van een foetus wat symbool staat voor onschuld, reinheid en nieuw levensaanvang (te zien als het begin van een nieuwe periode in je leven).
Hij is in de vorm van een cirkel symbool voor eeuwigdurende kringloop.

Plaats een Orang Malu naar de deur dan zal geen kwaad binnen treden.
Zet hem tevens op een plaats waar je gasten hun hand op de Orang Malu kunnen leggen hij zorgt er dan voor dat deze personen voor kwaad behoed worden.
Als hanger zal hij de drager beschermen van alle kwaad en
negatieve gedachten van anderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De lachende Boeddha, zoals afgebeeld op je 2e foto, dient als tastbare beeltenis van de onbezorgde gelukzaligheid die ieder deelachtig wordt die zijn eigen ware aard, “De Boeddha in zichzelf”, heeft gevonden.

Men gelooft dat het meer geluk brengt als je af en toe over de dikke buik van Boeddha wrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om te weten +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank dank. Ik heb ooit een Orang Malu kado gekregen. Hij staat achter mij op een side table terwijl ik dit schrijf. Ik vind 'm heel bijzonder en hij is echt heel mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Het is wel spannend wie het beste antwoord zal krijgen...
*roffel roffel roffel*

Andere antwoorden (1)

En je hebt er nog veeel meer!

http://www.lotusoosterseartikelen.nl/c-153546/verschillende-boeddhas/