Als je van je kerk niet op zondag naar de winkel mag, mag je dan wel bij iemand gaan eten, die daardoor op zondag extra brood moet gaan inslaan?

wat zeggen de kerkgenootschappen hierover? Behalve uiteraard de mededeling dat het ieders eigen geweten is wat gevolgd moet worden, want dat zijn niet de echt strenge kerken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wist ik nog niet, interressant.

Antwoorden (9)

Diegene hoeft natuurlijk niet op zondag dat extra brood te gaan halen. Dat kan hij/zij ook al op zaterdag doen/gedaan hebben. Vooropgesteld natuurlijk dat het blijven eten niet een spontane zondagactie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hier is niet een algemeen geldend antwoord op te geven. Kerken kunnen hier heel verschillende "regels" over hebben, maar vooral de interpretatie die mensen er zelf aan geven verschilt. Streng orthodoxe gelovigen zullen hier heel andere opvattingen over hebben dan vrijzinnige gelovigen. Tussen zwart en wit zit heel erg veel grijs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij. snap de minnetjes niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje; ik snap de minnetjes ook niet!
Je mag volgens de "strenge" kerk ook niet iemand anders voor je laten werken. Jaren geleden heeft zich een Chinees restaurant op Urk gevestigd, en die is door de gelovige bevolking geboycot omdat die op zondag open was! Dus ook geen ijsje halen of patat bij de snackbar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat je geen boodschapje mag doen, je mag geen werk verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het erom dat zondag de rustdag is en dat er dan niet op gewerkt mag worden. Als jij dus boodschappen gaat doen, moet er anderen zijn die werken, de winkel moet immers open zijn.
Daarnaast is boodschappen doen ook 'het werk' van de huisvrouw. En werken mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hoeft ze die dag ook niet te koken want dit is ook werken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje gek dat je het boodschappen doen als een taak van de huisvrouw ziet. dit is geen regel volgens mij.
Onverwacht bij iemand gaan eten kan in zo'n geval dus alleen opgelost worden door zelf brood mee te brengen. Dan is er genoeg voor iedereen, en niemand doet wat niet mag. Het is zelfs zeer bijbels om alles met elkaar te delen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd goed antwoord!! +
Da's een makkelijke. Niemand heeft het recht om jou op te leggen wat je wel of niet op zondag mag doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Maar atheist in een gereformeerd dorpje wonend, weet ik dat de werkelijkheid hets anders ligt :-(. Een keer je auto wassen op zondag betekent nachtenlang rauwe eieren tegen je ramen.
Kristal
12 jaar geleden
nou ja zeg.....
echt Anna?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas wel. En van een iets andere categorie: als je met kerstmis lichtjes in een boompje in je voortuintje hebt wordt dat kapotgeknipt of gewoon gestolen, want ja, dat mag ook niet he? Maar goed, dat is een hele andere topic natuurlijk :-).
Kristal
12 jaar geleden
tjonge, het lijkt wel middeleeuws...
wat vervelend voor je zeg.
en wat enorm onverdraagzaam van deze mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een beetje middeleeuws is het wel maar je went eraan. Wat ik er maar mee wil aangeven is hoe groot de invloed van de kerk op de leefwijze van mensen is, zelfs in kleine dagelijkse dingen.
Kristal
12 jaar geleden
Ik weet hoe het is Anna, ik ben streng gereformeerd opgevoed. Dat wilde zeggen dat het o.a. streng werd afgekeurd wanneer anderen hun auto waste op zondag etc. maar er werd toch nooit met rotte eieren gegooid of draden doorgeknipt, ik vind dat wel heel ver gaan.
Maar goed, ik hoop voor je dat je verder fijn woont.
Prachtige avi heb je, ik zou het wel als beeldje willen in mijn huiskamer :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een verhaal, maar wat ik nou niet snap is dat die mensen in de naam van het christendom gaan stelen en pesten! Wat is er gebeurd met; gij zult niet stelen of; doe een ander niet aan, wat je ook jezelf niet aan zou willen doen.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit heeft niks meer met christen zijn te maken.
zulke mensen zetten oprechte christenen in een kwaad daglicht.
heel jammer!
Kristal
12 jaar geleden
mee eens Gonzo
Kristal
12 jaar geleden
Ha Adrem5, ik weet wat je bedoelt, en heb dat onderscheid maken ook nooit begrepen, als kind al niet. Nou ja, één ding hebben we er wel aan over gehouden...
wij, jij en ik, weten dus nu wel hoe we het écht niet willen en doen het, zoals jij al zegt, nu geheel anders !
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieder mens maakt onderscheid. Sociologie.
Ik zal je wat meer achtergrond geven.

In de Bijbel staat in de wet en de tien geboden dat de joden de Sabbat moeten onderhouden.

Christenen onderhouden niet de Sabbat, maar vieren op zondag de opstandingsdag en kracht van Christus ( de achtste dag ) van de week.
Men leeft onder de genade ipv het te verwachten van de wet.

Om die reden wordt gezegd dat het ieders geweten is die gevolgd moet worden en dat we hierbij geen bewuste aanstoot moeten geven aan een ieder die er anders over denkt.

In Matteus 11 zegt Jezus
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meestal gaat de huidige gelovige er relaxed mee om, maar er zijn stromingen die er een zwaar punt van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele letter in de hele bijbel heeft de zondag in de rustdag veranderd.
Er staat wel in de bijbel (daniel 7:25) dat er een vorst zou komen die wetten en tijden zal veranderen, en dat deze verandering in zijn hand gegeven zal worden.

Ieder keer dat er in de bijbel eerste dag der week vertaald is, staat er eigenlijk ''eerste der sabbatten'', omdat het telkens tijdens het wekenfeest speelde, een serie van 7 weken tussen Pascha en Pinksteren.
De meeste christenen kennen de joodse roots niet meer .
En schijnen te vergeten dat God onveranderlijk is.
Een rustdag schuift niet op, zonder dat de apostelen daarover iets geschreven zouden hebben