Waarom ''bidden'' mensen voor Maria? Dat is toch afgoding?

Ik had een filmpje gezien (kinderfilmpje) en daarin werd gezegd dat de Satan heeft ''veroorzaakt'' dat sommige mensen bidden voor Maria.

Toen ik dat zag ging ik op internet zoeken als dat afgoding is.
Maar toen las ik op een site dat het vaak ''eer'' is dat ze voor Maria bidden. En daarom niet afgoding is.
Maar een andere website verteld dat eer geven ook afgoding is.

(Met bidden bedoel ik dingen vragen aan haar, kaarsjes neer zetten, hulp vragen Enz.)

Dus ik snap het niet zo goed als het afgoding is of niet.
Ik denk zelf van wel.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik heb het over de christendom...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
7.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria is geen god maar een heilige en dat is een zeer groot verschil.
Dus nee dat is niet verafgoding.
Robby BB
Cryofiel
10 jaar geleden
Het ligt toch maar net aan je geloof??? Het ene geloof zegt dat het aanspreken van Maria verafgoding is, het andere geloof zegt dat het aanspreken van Maria uitstekend is. Geloven verschillen nu eenmaal. Get over it!     Je zou ook eens kunnen gaan zoeken op Jezus. Het ene geloof zegt dat Jezus en God een eenheid zijn, of zelfs een drie-eenheid (samen met de Heilige Geest). Het andere geloof zegt dat Jezus "slechts" de zoon van God is. Weer een andere opvatting is dat Jezus wel bestond als historische figuur, maar dat hij geen bijzondere krachten had. Nog een andere opvatting zegt dat Jezus nooit heeft bestaan, maar slechts een product is van onze fantasie. Een ander geloof zegt dat Jezus heeft bestaan en bijzondere krachten had, maar dat hij slechts één profeet uit een hele serie was - en verder niets bijzonders. Dus ook over Jezus kun je allerlei totaal tegenstrijdige dingen vinden, als je maar zoekt. Vind je dat een probleem? Nee toch? Je kiest toch gewoon dat geloof dat jou het meeste aanspreekt? Met het aanbidden van Maria is het precies hetzelfde als met de rol van Jezus. Het ene geloof zegt dat Maria aanbidden goed is, het andere geloof zegt dat het slecht is. Kies gewoon dat geloof dat jou het meeste aanspreekt. Net als bij Jezus. Net als bij al die andere geloofszaken. Daar is het tenslotte een geloof voor. Er is hier geen "enige echte waarheid".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In onze voorchristelijke tijd aanbaden onze voorvaders meerdere goden, onder deze goden was er ook de godin Freya die heel belangrijk was. Toen we gekerstend werden gingen de mensen Maria aanbidden omdat deze op Freya leek. Heel dat gedoe van die mariabeeldjes op huizen en in kapelletjes aan akkers en weiden zijn niet meer of minder dan heidense gebruiken met een christelijke mantel. Strikt genomen is de aanbidding van anderen buiten de enige ware god afgoderij volgens het christelijke geloof, ze noemen het aanbidden van heiligen (Maria is niet alleen) zogenaamd verering, toch gaat het hier wel degelijk om aanbidding. Dit krijg je nu eenmaal als je een vreemde godsdienst gaat enten op onze Westerse cultuur. De vragen op uw vraag moet je daarom zoeken in het heidendom (in de zin van de voorchristelijke religie van onze voorouders) en niet in het christendom of de bijbel. En trouwens, Maria is voor de katholieke kerk wel een heilige, ze wordt met lichtkrans afgebeeld en is ten hemel opgestegen. Jumper heft het dus mis.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Blabberius, jouw is één van de vele geloven. Zoals ik al schreef zijn er vele andere geloven die iets heel anders leren. Overigens is er geen vreemde godsdienst geënt op onze westerse cultuur. Het christendom is geënt op onze voor-westerse cultuur. Het enten van die nieuwe (destijds vreemde) godsdienst heeft mede geleid tot de vorming van onze huidige westerse cultuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze voor Maria bidden zeker niet als ze tot Maria bidden kom je in het moeras dat zichtbaar wordt als je de antwoorden leest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een niet-gelovige zijn alle goden afgoden, heb je daar wel eens over nagedacht? Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, stippel. Dat betekent meteen dat er maar heel weinig verschil is tussen een gelovige en een niet-gelovige, ook al willen veel gelovigen dat liever niet inzien. Er zijn minimaal 5000 goden. De meeste gelovigen (die van de monotheïstische godsdiensten) wijzen 4999 goden af. Een niet-gelovige wijst 5000 goden af. Het verschil is slechts 0,02%. Verwaarloosbaar dus. Hetgeen betekent dat elke gelovige vrijwel identiek is met een niet-gelovige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria heeft het voorrecht gehad om als "jong meisje" of " maagd" zwanger te zijn van een kind die zoon van God werd genoemd. Toen Jezus na zijn doop werd verzocht in de woestijn door de duivel, gaf Jezus een duidelijk antwoord op je vraag. Mattheus 4: 9 en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt. 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! Er staat immers geschreven: De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. Vers 10 is duidelijk: "God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen". Door het feit dat Maria dit voorrecht heeft gehad, maakt haar niet tot "speciaals " in de zin van, alsof zij voor iets of iemand kan doen door middel van kaarsjes branden of bidden tot haar. Alleen Jezus is in de positie om als hogepriester/ middelaar op te treden tussen God en mensen. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hebree%EBn+8&id17=1&l=nl&set=10
Cryofiel
10 jaar geleden
@ironic, mensen in India aanbidden ratten? Echt? Heb je een bron? Maar zelfs als dat zo zou zijn: volgens jou is dat misschien fout, volgens hen is het juist goed en ben jij degene die fout zit als je hun manier van doen veroordeelt. Zoveel geloven, zoveel opvattingen. En allemaal zijn ze even waardevol. Allemaal verdienen ze evenveel respect. Er is geen enkele reden om een ander te veroordelen. Als jij een ander veroordeelt, geef je die ander het recht jou te veroordelen - en daar schieten we niets mee op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie ook veel taalkundige verwarring in de antwoorden. Als er VOOR iemand gebid wordt dan bid je tot god met de vraag om iets VOOR die iemand te doen. Als je TOT (bijvoorbeeld) Maria bidt voor iets dan vraag je haar iets te regelen. In het eerste geval is er volgens mij niets waar een christen aanstoot aan kan nemen. In het tweede geval duikelen we blijklbaar met z'n allen over elkaar. Aangezien men blijkbaar al niet in staat is bovenstaand onderscheidt te maken degradeert daarmee de waarde van de antwoorden want als men dit al niet begrijpt, wat begrijpt men dan van de bijbel?

Het beste antwoord

Maria direct of indirect vereren, tot haar bidden, voor beelden en iconen van haar buigen, komt neer op het aanbidden van de schepping in plaats van de Schepper.

Het is afgodisch en christenen wordt geboden ’de afgoderij te ontvlieden’ (1 Korinthiërs 10:14).

Merk op wat er gebeurde toen de heiden Cornelius zich in eerbied voor de apostel Petrus neerboog: „Toen Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel aan zijn voeten neer en bracht hem hulde. Maar Petrus richtte hem op en zei: ’Sta op, ikzelf ben ook een mens’” (Handelingen 10:25, 26).
Zich in aanbidding neerbuigen voor een mens was onjuist, en Petrus liet dit niet toe.

Ook de apostel Johannes bericht dat hij, nadat hij een visioen afkomstig van een engel had ontvangen, „[neerviel] om te aanbidden voor de voeten van de engel die mij deze dingen had getoond. Maar hij zegt tot mij: ’Pas op! Doe dat niet! Ik ben slechts een medeslaaf van u en van uw broeders die profeten zijn en van hen die de woorden van deze boekrol onderhouden. Aanbid God’” (Openbaring 22:8, 9).

Als zelfs een engel van God niet aanbeden mag worden, dan mogen mensen of beelden van mensen helemaal niet aanbeden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Verrijkend, alweer een extra visie van één van de vele geloven die de wereld rijk is. Eén van de vele gelijkwaardige visies. Die zichzelf verheven acht boven elke andere visie - precies zoals die andere visies dat van zichzelf vinden. Maar goed, toch een verrijking. Nu die andere 4997 visies nog...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar past jij in het rijtje.... :) ?
Cryofiel
10 jaar geleden
Mensen die zelf nadenken, zonder dogma's. Mensen die de realiteit, voor zover kenbaar, zwaarder laten wegen dan de persoonlijke voorkeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor u antwoord! Tevens iedereen bedankt die antwoorden of/en reactie gaven!

Andere antwoorden (5)

Maria is geen god,dus is het geen verafgoding.mensen die daarin geloven bidden tot maria om via haar met bepaalde wensen tot jezus haar zoon door te dringen.ze gaan ervan uit dat de voorspraak van de moeder van jezus helpt.
10 jaar geleden
Maria is geen God maar een heilige. Dit is een groot verschil. Dus daarom kan het bidden tot Maria geen verafgoding zijn.
Waarom dat men bid tot Maria, kunnen alleen maar de mensen die tot Maria bidden zeggen, want dit is een persoonlijke kwestie. Je zou bidden kunnen aanzien als een eenrichtingsgesprek, die wordt beantwoord door een bepaald gevoel dat je krijgt, Dat je het gevoel krijg door Maria persoonlijk of dat het een gevoel is dat je onbewust zelf creeerd laat ik in het midden.
In princiepe kan men alles zeggen tijdens het bidden omdat het zoals ik zeg iets persoonlijks is. Als jij het nodig vindt om eens goed uw gedacht wil zeggen over een bepaalde toestand, dan kan dat. Het kan zelfs dat ongelovige bidden als ze daar behoefte aan hebben.
Het enigste wat men moet respecteren zijn de gewoontes, wetten, van de plaats waar je gaat bidden. Deze plaats kan eender waar op deze aarde en daarbuiten zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je in een moskee op een hysterische manier maria gaat aanbidden. Bid maar hou het netjes.
Bidden is een innige belevenis, die door iedereen anders wordt ervaren.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Compensatie-plusje voor die niet-toegelichte min die ik niet begrijp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks ik begrijp het ook niet goed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Sevilla http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_de_Heilige_Maagd_Maria_(Minsk) etc...
Cryofiel
10 jaar geleden
Eh... ja... en? Wat wil je nu zeggen? Dat er vele kathedralen aan Maria zijn gewijd? Goh... dat wisten we toch al? Is het feit dat er zoveel kathedralen aan Maria zijn gewijd, een reden om jumper1960 een min te geven voor zijn prima antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria is geen heilige. Daar wordt in de Bijbel niets over gezegd. Heilig wil zeggen zonder zonden. Echter belijdt Maria in de Bijbel zelf dat ze Gods genade nodig heeft, dat hoeft een heilige niet te doen. De Rooms Katholieke kerk heeft haar heilig verklaard en dat kan niet. Alleen God bepaald wie er heilig is, niet de kerk. Bidden tot Maria is dus afgoderij (ketterij) en dus niet goed!! Ze was gewoon mens en die mag je niet aanbidden. Exodus 20:3-5 zegt:
"Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij..." Als je wat anders geloofd prima, maar dan zit je niet op lijn met de Bijbelse waarheid. Romeinen 3:23 zegt:
“Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods”. Openbaring 15:4 zegt:
“Wie zou U niet vrezen, Heere, en Uw Naam [niet] verheerlijken? Want Gij zijt alleen heilig”. Er is slechts één middelaar en dat is niet Maria, maar Jezus Christus; 1 Timotheüs 2:5-6 zegt:
“Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus; Die Zichzelf gegeven heeft [tot] een losprijs voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd”.
Cryofiel
10 jaar geleden
O o o ... ... hier worden zomaar even alle katholieken (en een boel andere gelovigen) door het slijk gehaald omdat ze dingen geloven "die niet kunnen"... Beste Nielske, wat vind jij ervan dat anderen jou op dezelfde manier door het slijk halen omdat jij dingen gelooft die niet waar zijn? Ik bedoel, als jij dat van anderen mag zeggen, dan hebben anderen evenveel recht om hetzelfde van jou te zeggen, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"De Rooms Katholieke kerk heeft haar heilig verklaard en dat kan niet. Alleen God bepaald wie er heilig is, niet de kerk." Maar de Rooms Katholieke kerk heeft ook de bepaald welke boeken wel en welke niet onderdeel van de bijbel zijn. Dus de bron die de bijbel heeft vastgesteld is dezelfde bromn die bepaald heeft dat Maria heilig is. Ik zie niet in waarom deze daar dan niet de autoriteit voor heeft.
In Gen. 20:7 en Job 42:8 spoort God zelf aan, om het gebed van anderen te vragen. In Col. 4:3 en Ef. 6:18-19 vraagt St. Paulus aan de christenen, om voor hem te bidden. In Tim. 2:1-6, de tekst waarin hij zegt, dat God de zaligheid van alle mensen wil en dat Christus de enige Middelaar is voor alle mensen, dringt hij erop aan, zoals wij reeds zagen (deel 2, nr. 15), dat men voor allen, vooral voor de overheid, zal bidden. Dat men onder de levenden voor elkander bidt, is dus niet in strijd met Christus' enig Middelaarschap. Maar waarom zou het gebed van overledenen verzoeken, dan wel daarmee in strijd zijn?
Het gebed tot de heiligen noemen wij niet noodzakelijk, zoals de Protestanten menen, maar wel zeer nuttig. Geen enkel gebed op zich genomen is noodzakelijk, God weet ook zonder ons gebed wat wij nodig hebben. Niettemin spoort God in de H. Schrift dringend tot gebed aan, opdat wij daardoor onze hulpbehoevendheid ten opzichte van Hem zullen erkennen. Het is dus geen mistrouwen van God, maar van onszelf. Deze nederigheid tonen wij vooral als wij anderen voor ons laten bidden, om aldus ons gebed aan te vullen. Het beste kunnen wij dat dan aan de heiligen vragen, omdat die door hun heiligheid aangenamer aan God zijn.
Christus heeft de genaden verdiend. Hij kan daarom alle gunsten uitdelen, de heiligen hebben het te vragen om de verdiensten van Christus. Hij blijft dus Middelaar. Dit drukken de Katholieken uit in al hun gebeden. Zie de litanieën tot de heiligen, een onophoudelijk "bid voor ons", maar in de litanieën tot Christus "ontferm U over ons". In de H. Mis en in het breviergebed der priesters, dus in het officieel gebed van de Kerk, begint ieder gebed tot een heilige met een aanroeping tot God en eindigt het met het gevraagde te verhopen "door Christus onze Heer". In zeer veel gebeden wenden de Katholieken zich ook rechtstreeks tot Christus.

Alhoewel buigen voor iemand een houding kan zijn die aanbidding uitdrukt is toch niet alle buigen aanbidding. In Japan buigen de mensen naar elkaar ten teken van begroeting, zoals wij gewend zijn om een hand te geven. Evenzo kan iemand voor een koning knielen zonder die koning als god te aanbidden. Zo kunnen Katholieken ook knielen voor een beeld om te bidden, zonder dat beeld te aanbidden of zelfs maar te bidden tot dat beeld, zoals ook een Protestant die met de Bijbel in de handen knielt en bidt niet die Bijbel aan het aanbidden is of tot die Bijbel bidt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezus Christus zei: „Gij dan moet aldus bidden: ’Onze Vader in de hemelen, . . .’”
Gebeden dienen dus tot de Vader te worden opgezonden. Jezus zei ook: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij. Indien gij iets vraagt in mijn naam, ik zal het doen”. Jezus sloot aldus de gedachte uit dat iemand anders als voorspraak zou kunnen optreden. De apostel Paulus zei verder over Christus: „Die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en die, gezeten aan Gods rechterhand, onze zaak bepleit.” „Daarom is Hij ook in staat hen die door zijn tussenkomst God naderen voor altijd te redden, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten” Rom. 8:34; Hebr. 7:25. Als wij werkelijk willen dat God onze gebeden verhoort, zou het dan niet verstandig zijn tot God te naderen op de wijze die in zijn Woord staat aangegeven?
Cryofiel
10 jaar geleden
Mooi, twee totaal tegengestelde visies zo direct naast elkaar te zien! Twee geloven, beide even waardevol. Twee geloven, die zich helaas allebei boven de ander verheven voelen. Die daarmee de ander impliciet minderwaardig vinden. En dat is enorm jammer. Laten we elk ander geloof met evenveel respect behandelen als het eigen geloof. Geloof A staat echt niet boven geloof B. Geloof B staat echt niet boven geloof A. Gelovige A die vindt dat gelovige B het fout heeft, geeft daarmee gelovige B automatisch toestemming om te vinden dat gelovige A het fout heeft. En dat wil gelovige A juist niet... Het veroordelen van de ander betekent dus dat je jezelf veroordeelt. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Jamamoto
3 jaar geleden
Jij weet ook niet waar het om draait helaas!
Ik zou de Bijbel maar eens beter lezen! De paus heeft vele gebeden gemaakt die voor God een gruwel zijn! Rozenkrans is ook een gruwel voor God
Er is een groot verschil in: VOOR iemand bidden of TOT iemand bidden.
VOOR iemand bidden wil zeggen dat je in je gebed vraagt om persoon in kwestie te helpen. Dit kan ook jezelf zijn.
Als je TOT iemand bid dan 'praat' je tegen degene (in dit geval Maria) en vertel je je zorgen of stel je je vraag. Daarmee erken je dus een aantal dingen n.l. dat Maria je kan horen, begrijpen en ook dat ze je kan en wil helpen. Je stelt op dat moment dus je vertrouwen in Maria en niet in God. Dat is dus Maria aanbidden of verafgoden.

Volgens The World Book Encyclopedia „slaat gebed op eerbiedige woorden en gedachten die gericht zijn tot God, goden, godinnen of voorwerpen van aanbidding... Gebed is in bijna alle godsdiensten in de wereld een belangrijke vorm van aanbidding.”

De New Catholic Encyclopedia merkt op dat pas „tegen de derde eeuw de waarde van tussenkomst van de heiligen duidelijk werd onderkend”. Ver nadat Christus de basis legde voor het Christendom dus.

Vaak, maar niet altijd, doet men dit dan ook voor een beeld van Maria. De Heilige Schrift is hier helder in: dit is 2 x fout. In het modelgebed (onze vader) in Mattheus 6 staat al in de eerste zin: "Onze Vader die in de hemelen is..." Je dient gebeden dus aan God te richten niet aan iemand anders. Zelfs Petrus accepteerde niet dat Cornelius hem hulde bracht (zie: Handelingen 10:25, 26). Daarnaast staat al in de 10 geboden dat „Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen" (Exodus 20:4, 5).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je begint goed, maar je gaat ineens over tot het veroordelen van het bidden TOT iemand. Dat noem je ineens 'verafgoden'. Zoals uit andere antwoorden al blijkt, zijn er veel mensen die dit totaal fout vinden, en zijn er veel mensen die dit helemaal goed vinden. Leuk om ook jouw visie te lezen, maar feitelijk onderstreep je slechts dat er meerdere visies bestaan. Er is geen enkele reden om de ene visie te verkiezen boven de anderen, en daarmee die andere visie af te keuren. Anders gezegd: als jij een andere visie afkeurt, vind jij het automatisch goed dat een ander jouw visie afkeurt. Het lijkt mij beter die andere visies gewoon te respecteren. Alleen dan mag je verwachten dat ook jouw visie wordt gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Benij, het bidden tot iemand is niet wezenlijk anders dan het bidden voor iemand. Tenminste voor Katholieken is dat zo. Bidden is voor ons niets anders dan vragen om hulp, bijstand, etc. en iemand danken. Dat kunnen en mogen we ook doen bij andere mensen. Inderdaad, daarmee nemen we aan dat die ander ons horen kan. Maar dat we dat aannemen is toch niet zo vreemd? Maria is ook een gelovige en maakt deel uit van het Lichaam van Christus, net zoals ik daar deel van uitmaak. Zo hebben we met elkaar contact, omdat we deel uitmaken van hetzelfde Lichaam. Verder is Maria in de hemel bij God, en God weet alles, ziet alles en hoort alles, het is dan toch niet gek te veronderstellen dat Hij er ook voor zorgt dat zijn Moeder weet en hoort wat wij haar vragen?
De hulde die Cornelius bracht aan Paulus wordt inderdaad niet goedgekeurd, maar er zijn ook erg veelsituaties waarin het knielen voor iemand niet wordt afgekeurd, bijv. knielen voor de koning. Het hangt er maar vanaf met welke intentie je dat doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Beste Benij, het bidden tot iemand is niet wezenlijk anders dan het bidden voor iemand." Dat is nou echt een wezenlijk verschil. Je bid tot god voor je moeder en niet tot je moeder voor god (althans je kan het doen maar het zou vrij bijzonder zijn en echt wat anders dan het eerste). Ik neem aan dat god zijn zaakjes zelf kan regelen en dat je dus nooit voor hem bid. Wat jij wellicht bedoelt is dat tot Maria bidden hetzelfde is of in een indirecte manier hetzelfde is als tot god bidden. Als je voor iemand bid vraag je of die persoon geholpen wordt. Een brief naar iemand sturen en voor iemand sturen is hetzelfde verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Dat kunnen en mogen we ook doen bij andere mensen. Inderdaad, daarmee nemen we aan dat die ander ons horen kan. Maar dat we dat aannemen is toch niet zo vreemd?" Ik weet het niet. Bid eens tot mij, als ik het kan horen schrijf ik het hier onder bij de volgende reactie. Als je bedoelt, ik geloof al iets onwaarschijnlijk, dan is iets anders onwaarschijnlijk geloven geen afwijking daarvan, dan heb je zeker gelijk.
Wat zegt de Bijbel over de maagd Maria?
Maria, de moeder van Jezus, was een vrouw die door God als “begenadigd” werd beschreven (Lucas 1:28). Dit woord “begenadigd” (of “gezegend”) stamt uit een enkel Grieks woord, dat in wezen “veel genade” betekent. Maria ontving God’s genade. Genade is een “onverdiende gunst”, wat betekent dat het iets is dat we ontvangen, ook al verdienen we het niet. Maria had God’s genade nodig, net zoals de rest van ons. Maria zelf begreep dit feit, want ze zei in Lucas 1:47: “…met al mijn adem juich ik om God, mijn redder…”. Maria erkende dat ze gered moest worden, dat ze God als haar Verlosser nodig had. De Bijbel zegt nooit dat Maria iemand anders was dan een gewone menselijke vrouw die door God werd uitgekozen om op een bijzondere manier gebruikt te worden. Jazeker, Maria was een rechtschapen vrouw die door God begenadigd (uitverkoren) was (Lucas 1:27-28). Maar tegelijkertijd was Maria ook een zondig menselijk wezen, net als alle andere mensen – zij had Jezus Christus als haar Verlosser nodig, net als alle andere mensen (Prediker 7:20; Romeinen 3:23; 6:23 1 Johannes 1:8).

Maria had geen “onbevlekte ontvangenis” – er is geen Bijbelse reden om aan te nemen dat Maria’s geboorte iets anders was dan een normale menselijke geboorte. Maria was een maagd toen zij Jezus baarde (Lucas 1:34-38), maar het idee van de altijddurende maagdelijkheid van Maria is onbijbels. Matteüs 1:25 zegt over Jozef: “…en hij had geen gemeenschap met haar voordat zij een zoon baarde. Hij gaf Hem de naam Jezus.” Het woord “voordat” geeft duidelijk aan dat Jozef en Maria geen sexuele gemeenschap hadden tot na de geboorte van Jezus. Jozef en Maria hadden samen meerdere kinderen nadat Jezus was geboren.
God zegende en begenadigde Maria door haar meerdere kinderen te geven, wat in de cultuur van die tijd de duidelijkste aanwijzing was voor God’s zegening van een vrouw.
De Bijbel geeft nergens aan dat Maria onze gebeden kan horen of dat ze tussen ons en God kan bemiddelen. Jezus is onze enige pleitbezorger en bemiddelaar in de Hemel (1 Timoteüs 2:5). Als Maria verering, aanbidding of gebeden zou worden aangeboden, dan zou zij hetzelfde zeggen als de engelen: “Aanbid alleen God!” (Openbaring 19:10; 22:9).
Nergens in de Schrift richt Jezus, of iemand anders, rechtstreeks ook maar enige lof, verheerlijking of aanbidding tot Maria.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De onbevlekte ontvangenis van Maria heeft niets, helemaal niets, te maken met de al dan niet maagdelijke geboorte van haar eerste zoon. De onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria niet was bevlekt met de erfzonde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Cryofiel zegt klopt. Verder heeft ook Maria Gods genade nodig, dat zegt ook de Katholieke Kerk, Maria heeft die genade alleen in een rijkere mate ontvangen en op een eerder moment. En daardoor is zij niet aangetast door de erfzonde. Verder zegt Rom. 3 inderdaad dat er niemand is die rechtvaardig is zelfs niet een. Maar het is duidelijk dat je dat niet heel simpel letterlijk moet nemen, Er is één mens die wel rechtvaardig is, namelijk Jezus Christus. Verder verwijst die tekst naar de Psalmen en wanneer je die leest dan zie je dat verwezen wordt naar de goddelozen waarvan er geen één rechtvaardig is. Dit slaat niet op Gods kinderen, zijn volk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Adriaanv Maria is op enig moment geboren uit "bevlekte ouders". Dus is er op enig moment een ingreep van god nodig geweest om haar onbevlekt te maken (misschien bij de verwekking, of zelfs daarvoor, wie zal het zeggen). Dus als hbos zegt dat die genade nodig was en op een eerder moment ontvangen is, dan klopt dat als een bus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maria moest net als ons genade krijgen.
Dat moest gebeuren omdat ze de zoon van God moest wekken. Bidden tot maria kom ik niet tegen in de bijbel. In mattheus 12:46-50 komt jezus zijn moeder en zijn broers naar jezus toe en wilde hem spreken. Jezus zei;wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?En toen wees hij naar de discipelen en zei;Zie,mijn moeder en mijn broeders. Want wie de wil van mijn vader doet,Die in de hemelen is,die is mijn broeder en zuster en moeder. Zijn geestelijke famillie zag hij dus als zijn echte familie.Maria is niet een bemiddelaar,alleen jezus Christus is de weg en de bemiddelaar van de vader. Johannes 14:6 en johannes 10:30.