Is de Islamitische Jihad van nu eigenlijk hetzelfde als de Christelijke kruistochten in de middeleeuwen?

Hebben ze hetzelfde doel? Of is er een verschil? Het gaat zover ik gelezen heb allebei om heilige oorlogen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Nee. De bedoelingen van de kruistochten waren aanvankelijk nobel. Ze waren een antwoord op een verzoek om hulp van het Byzantijnse rijk, dat in die tijd nog altijd een zusterkerk was.
De Saracenen (Arabische moslims in die tijd) hadden het heilige Land veroverd zodat het voor de christenen niet meer mogelijk was de bedevaartsoorden te bezoeken.
De paus beschouwde ze ook als een middel om een eind te maken aan de onderlinge machtsstrijd en territoriale oorlogen tussen de christelijke vorsten in het westen. Hij wilde hen verenigen onder 1 banier, het christendom, voor 1 doel, het heilige Land bevrijden voor pelgrims en tegen 1 gemeenschappelijke vijand: het islamitisch extremisme en expansionisme.
(Tekst bewerkt uit Katholicisme voor dummies).

Het is verkeerd uitgepakt maar, aldus de bron: "volgens veel historici hebben de kruistochten waarschijnlijk wel voorkomen dat de islamitische troepen een massale aanval op Europa hebben uitgevoerd, een aanval waarop Europa geen enkel weerwoord zou hebben gehad. De kruistochten hebben deze expansiedrift in ieder geval ingetoomd."

Geen vergelijk dus omdat het doel van de kruistochten anders was. Maar op zeker moment tijdens de kruistochten namen beide partijen (christenen en moslims) hun toevlucht tot barbaarse tactieken. Die wetenschap heeft je wellicht tot de vraag gebracht.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het resultaat is wel gelijklopend : mensen worden gedood.
teusvh
8 jaar geleden
Geen enkele oorlog is schoon en netjes.
De kruistochten waren in principe bedoeld om de aanvallen van de moslims op de christelijke wereld te stoppen.
De jihad heeft als doel om alle niet-moslims te bekeren. En als ze niet snel ja zeggen mag je ze doden volgens de Koran. En hun land en bezittingen (inclusief vrouwen) in bezit nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snel = binnen de 5 seconden of .... ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Cryofiel
7 jaar geleden
Volgens moslims is de Jihad ontstaan als antwoord op de continue aanvallen van de christenen op de islamieten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen aanval van christenen maar van de RKK.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat is een synoniem - althans, in die tijd. Pas later kwamen de grote afsplitsingen van het geloof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat men de rooms katholieke kerk altijd heeft vergeleken met de leer die Jezus Christus bracht,
en alzo een synoniem werd voor het christendom, is juist daardoor de islaam ontstaan. Er zijn inderdaad vele afsplitsingen gekomen van het rooms katholieke geloof.
Velen begonnen de hypochrisie van de rooms katholieke leer in te zien. groet amadeus.

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt me wel. Allebei hebben ze het doel om met geweld anderen te dwingen om hun geloof ook aan te nemen. Men is er zgn. heilig van overtuigd dat iedereen er gelukkiger van wordt.
Die overtuiging bestaat in alle varianten al sinds de wereld bestaat. De Jehova's en dergelijke sektes hebben zo hun eigen methodes, van hinderlijk langs de deuren gaan tot opsluiting in gesloten complexen met verplichte verering van de leider.
Het is eigenlijk gek dat gezond verstand ophoudt waar geloof begint. Dat laatste is dan weer het 'zeker weten' van iets wat men van een ander heeft gehoord. Maar dat nooit bewezen is. Van 'horen zeggen' dus. En om gelijk te krijgen slaan we anderen graag de hersens in...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook sommige atheïsten denken zo.....
dat iedereen er beter van wordt: 1,5 miljoen Cambodjanen omgekomen bij pogingen van Rode Khmer om een 'goddeloze' marxistische staat te stichten. En in de officieel atheïstische Sovjet unie zijn er onder de dictatuur van Stalin 'tientallen miljoenen'mensen omgekomen! En nog dit: Er zijn heel veel dingen die je niet ziet ,en toch moet geloven dat ze bestaan!! Van harte gezond verstand toegewenst!
Cryofiel
7 jaar geleden
Het geloof gaat uit van de eigen juistheid, en doet net alsof de werkelijkheid met het geloof overeenstemt. Een wetenschapper gaat precies andersom te werk: die kijkt naar de werkelijkheid, en past het eigen beeld daarvan (noem dat 'geloof' zo je wilt) aan aan wat hij observeert.
Ook iets waarmee men rekening moet mee houden is dat de Turken (niet Saracenen) de christelijke pelgrims aanvielen en vermoordde. Ook werden moslims in het Heilige Land beschermd door de koning van Jeruzalem want moslims stonden toen op technisch en wetenschappelijk vlak ver vooruit en waren dus nodig. Tijdens de belegering van Jeruzalem door Saladin verdedigden de mosliminwoners samen met de kruisvaarders de stad.
Ook hoopte de paus via de kruistochten de Orthodoxe Kerk te laten samensmelten met de Katholieke Kerk.