Waarom gebruikte Jezus wijn tijdens het laatste avondmaal ?

Jezus stelde de herdenking van zijn dood in tijdens het Pacha feest.
Joden mochten niets gezuurds (gegist) gebruiken tijdens dit feest, het was zo door God ingesteld.

Toch is wijn een product van gisting, waarom mocht dit wel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, Jezus pastte wel meer dingen aan naar eigen goeddunken. Waarschijnlijk hield 'ie gewoon wel van een slok.

Het beste antwoord

Het gebruik was al sinds de uittocht van de Israëlieten uit Egypte. Dit moesten ze ieder jaar vieren, wat het Pascha werd genoemd.
Als je Exodus hfdst 10-12 lees hoe het begon.
Daar Jezus als Jood geboren was onder de wet vierde ook hij dit Pascha met zijn apostelen op 14 Nisan.
De Satellieten aten die dag ongezuurd brood, slachten een lam en opeten volgens de Wet dit doen.
Toen zij bevrijd werden moesten zij het bloed van het lam als een symbool op de deurposten doen.
Jezus vierde eerst het Pascha en begon erna met zijn apostelen een nieuw verbond in te stellen.
Daarbij zei hij dat zijn bloed ( 1 Kor 11:23-26) gesymboliseerd zou worden door de wijn en het brood door zijn lichaam, waarbij hij als Lam zou fungeren die voorgoed de zonde zou wegnemen.
Ook op deze 14 Nisan ging dit nieuwe verbond in, daar hij in de zelfde nacht van 14 Nisan stierf.
Niet alleen de kleur maar de soort wijn symboliseerde de puurheid van Jezus bloed dat vergoten werd.
De wijn die gebruikt werd was geen wijn van hoge gisting.
De wijn was slechts een symbool en viel niet meer onder het oude Pascha, maar onder het nieuwe verbond.
Dus golden er andere regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat het geen wijn van hoge gisting was? Staat dat ook in de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het joodse Pascha lang na de druivenoogst plaatsvond, zou Jezus geen ongegist sap maar rode wijn hebben gebruikt, welke wijn heel goed zijn bloed zou kunnen afbeelden. Er mocht geen brandewijn aan toegevoegd zijn.
Dat komt omdat pas in de 2e eeuw voor G.T. wijn was toegevoegd aan et Pascha.
Nergens lees je dat de Israëlieten (joden) wijn moesten drinken tijdens het Pascha.
Jezus gebruikte de wijn als symbool en moest alles wel puur en goed symbool staan voor zijn offer.
Sommige dingen vind je niet direct terug in de Bijbel, maar kan je uit andere historische verslagen terug vinden.
Dat versterkt alleen maar de juistheid en betrouwbaarheid van de Bijbel.
Maar ik dacht dat je zei dat je een antichrist was, dus waarom deze vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat maar te grappen over die antichrist. Volgens jouw definitie was zo'n beetje iedereen die niet gelooft een antichrist en ik geloof niet, vandaar. Ik ben verder wel oprecht geïnteresseerd in zaken, al lijkt dat soms niet zo. Ik vroeg me gewoon echt af hoe je dat kon weten. Of je dat uit de Bijbel haalde, of dat je het verzon, of dat je het uit andere bronnen haalde. Maar ik begrijp het nog niet, je reactie is nogal verwarrend. In je antwoord zeg je dat hij "GEEN gegiste wijn" gebruikte. In je reactie zeg je dat hij "geen ongegist sap, maar rode wijn" (wat ik lees als: wel gegist) zou hebben gebruikt. Wat tegenstrijdig is dus. Dat de joden het niet hoefden te drinken en dat Jezus het om bepaalde redenen gebruikte, doet er even niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok goed! Je schreef het zo resoluut over de antichrist, maar de Bijbel laat zien dat het niet 1 persoon is, maar meerdere kunnen zijn.
Het was niet de bedoeling dat er zwaar gedronken moest worden op het avondmaal. De Korinthiers werden door Paulus gewaarschuwd thuis te eten en te drinken en niet tot een oordeel. Hieruit kan je destilleren (!) dat de wijn geen wijn was die hun moest benevelen.
Overigens was de wijn een symbool van zijn bloed, dus als je het te ver gaar door filosoferen, dan zal meer onduidelijk zijn. Het was ook slechts iet en geen hoeveelheden wijn.
Paulus zei in 1 van zijn brieven: Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan.(1 Kor 4:6)
Sommige dingen begrepen Christis' apostelen ook niet en zelfs ook niet nadat hij het had uitgelegd.
Dat geldt voor ons ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, je moet het afleiden/beredeneren uit andere zaken. Het staat dus niet echt hard vast? Mij maakt het overigens niet uit of Jezus nou wel of geen alcohol dronk. Van mij mag 'ie best een borrel hebben, wordt 'ie niet anders van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord en reactie, bedankt Piertje +

Andere antwoorden (1)

De Joden gebruikten geen wijn bij het Pascha. Jezus gebruikte de wijn speciaal als symbool. De rode wijn symboliseert zijn bloed, dat hij als offer (als 'lam') zou geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees even vrijblijvend wiki ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesach Dankjewel voor je bijdrage