Waarom is Jezus aan een KRUIS opgehangen?

Waarom is een kruis gekozen om Jezus aan op te hangen? Zijn dood had op allerlei andere manieren bereikt kunnen worden.

een jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (2)

Kruisiging was de standaard manier van de Romeinen om slaven en rebellen te executeren.
Het was zichtbaar wreed en dus afschrikwekkend.
een jaar geleden
Lastige vraag omdat ze het er nog niet over eens zijn of het wel een kruis is.
De romeinen gebruikte kruisiging als een straf. Maar het kan ook een paal geweest zijn. Aan de paal en het kruis was bij de voeten een soort plankje waar ze op werden gezet en vastgenageld. In sommige gevallen werden de armen aan een dears balk gezet maar er zijn ook zat palen gevonden en schilderijen van mensen die op die palen hingen met hun handen boven het hoofd.
Hoe dan ook mensen werden voor straf aan de paal genageld of kruis. Soms om te sterven, en als dat niet snel genoeg goen slagen ze je met een grote knuppel zodat je knieeen braken en je ribben dan ging het wat sneller. Sommige moesten er maar een paar dgn hangen en kwamen er weer af. De gevangenis heeft de paal vervangen zeg maar.
een jaar geleden
mmesman
een jaar geleden
Ik meen dat het kruis vervangen is door de schandpaal, waar medeburgers de boeteling met rotte groenten e.d. konden bekogelen en iemand zo flink voor paal konden zetten.