God heeft dus alles geschapen. Maar hoe is God dan geboren of "onstaan"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
20.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Zoiets als 'god' als verklaring van het bestaan van alles heeft een nog veel grotere verklaring nodig dan het bestaan van alles op zichzelf. Het is als de man die beweert dat de aarde een platte schijf is die rust op het schild van een enorme schildpad. Vraag je hem: "Waar staat die schildpas dan op?" dan zegt hij vol overtuiging: "Op nog een schildpad." Vraag je: "Waar staat die schildpad dan weer op?" dan lacht de man en roept: "Ah, maar zo lok je mij niet in de val hoor, het zijn gewoon allemaal schildpadden!"

Antwoorden (9)

God is geen mens die geboren zou zijn. In de Bijbel staat dat Hij van eeuwigheid tot in eeuwigheid is. Dus dat wil zeggen dat er van een begin of eind geen sprake is. Voor de mens met ons mensenverstand onbegrijpelijk.
Er zijn meer dingen waar een mens geen voorstelling van kan maken. Dit is er een van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft geen begin en geen eind, dat kunnen wij niet bevatten. God is dus niet geboren of ontstaan. Hij was er altijd al.

Toegevoegd na 13 uur:
En Hij zal er altijd zijn en blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus
Tja, waarom is geduld groen en is warmte zevenenveertig ? Je kunt grammaticaal perfect kloppende vragen stellen waarop toch geen nuttig antwoord is, omdat feitelijk de vraag niet klopt, en dit is er een van. Een veelgestelde trouwens.

Om te denken dat er één entiteit is - en liefst ook nog een entiteit die zich persoonlijk met onze leventjes bemoeit - is al een flinke dosis aanname nodig, en je afvragen waar die entiteit dan vandaan moet komen, is een logische vervolgstap - voor zover er voor logica ruimte is op dit gebied.

Voor mij is het een vraag in de categorie wie Sinterklaas dan kadootjes gaf toen hij klein was. Het kan echter ook de eerste aanzet zijn naar een spannende en vruchtbare ontdekkingstocht, waarbij je aan het eind niet anders kunt concluderen dat je al die jaren bent voorgelogen. Er IS namelijk helemaal geen God (en al helemaal niet eentje waar je eventueel in je leven nog iets mee te maken hebt of die zich iets aan jou gelegen zou laten liggen) , en wat er niet is, hoeft ook nergens vandaan te komen.

Al is de oorsprong van de meestvoorkomende God/ Allah / Jaweh (vermoedelijk de veronderstelde persoon waarop je doelt, al 'zijn' er duizenden andere goden) wel bekend : de mens schiep zich een God naar zijn beeld. Mooie term voor : we hebben hem bedacht. Om antwoorden te zoeken / bedenken op vragen waar geen antwoord op IS, omdat de natuur nu eenmaal niet altijd naar een gericht doel toe werkt en er dus niet altijd een 'waarom' is. Dat zijn uiteindelijk ethische en esotherische vragen, die je ook buiten de religie om kunt proberen te beantwoorden.

Het feit dat de natuurkunde, de psychologie, de biologie, de scheikunde, affijn, de wetenschap in zijn algemeenheid niet op alle denkbare vragen een antwoord heeft, wil niet zeggen dat enige religie ze DUS wel heeft. Dat is een zeer foutieve en kwalijke veronderstelling. Met voldoende fantasie kun je voor elke foute veronderstelling wel een passend antwoord breien voor elke denkbare vraag. Daarmee is het echter nog niet altijd een juist antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
God is niet geboren of ontstaan, hij was er gewoon altijd al. Maar dat feit is voor ons mensen moeilijk te bevatten omdat wij ervan uitgaan dat alles een begin en een eind heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God bestaat niet. Dat figuur, dan bijeengesprokkeld is, dor een aantal fanatieke mensen met het idee, dat de wereld zo nodig geleid moest worden, met hen aan hey stuur, is gelukkig allang dood. Als je een idee wilt hebben hoe die oorspronkelijke mannen eruit hebben gezien en dachten, fan moet je nog maar eens goed kijken naar de dominee uit Florida, die korans wilde verbranden of naar de top van de katholieke kerk in België.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast25887;

Wie deze vraag aan gelovigen stelt krijgt als antwoord dat God in zijn almachtigheid er altijd al is geweest. Wie niet gelooft in God of aan zijn bestaan twijfelt komt met dezelfde vraag als jij. Pragmatische mensen komen erop uit dat God door mensen zelf moet zijn bedacht. Mijn dochter dreef overigens op vierjarige leeftijd de juf van haar (christelijke) kleuterklasje tot lichte wanhoop door te blijven vragen "Maar wie heeft God dan gemaakt?". Ze kreeg overigens nooit antwoord op die vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is domweg bedacht door de mens, omdat die een verklaring zocht, voor alles wat gebeurt op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als god geboren zou geworden zijn dan zou hij geen " god" zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is alvermogen, daar waar alles in is en datgene, en dus diegene, dat en die alles is en omvat en dus waar alles en allen uit voortkomen. Onder andere de Bijbel leert dat er verhoudingen zijn doordat dingen er zijn (geschapen) en dat je moet leven naar 'goede' verhoudingen. Verhoudingen als zodanig houden onder andere begin en eind in, maar in aansluiting op wat anderen hier terecht opmerken is alvermogen er gewoonweg, zonder begin of eind. God ìs begin en eind, is geboorte en dood en alles wat daartussen is, in hemel (geest) en op aarde (in materie). Het goede hangt voor een belangrijk deel van ons mensen af, op kleine en grote schaal.
een jaar geleden