Waarom praten die mensen van een geloof niet meer met je als je bij dat geloof weg bent?

sinds ik bij de jehovahs getuigen weg ben praten ze niet meer met mij zelf mijn naaste buren niet meer, als ik de buurman groet dan schud hij nee en brengt zijn wijsvinger naar zijn mond

Toegevoegd na 23 uur:
er werd bij een reaktie gezegd dat ik niet gemeld heb waarom ik uitgesloten ben dus hier komt dan de reden

ook bij jehovahs getuigen komt veel sexsueel kindermisbruik voor en er een organisatie die zich voor die kinderen inzet ; silent lambs
sinds een paar jaar heb ik een computer en er wordt altijd gezegd in de zaal dat je op moet passen met internet want dat he tje geloof kan ondermijnen dus ben ik gaan kijken op internet en kwam dus de vreselijkste dingen tegen o a het wereldwijde kindermisbruik en hoe de organisatie daarmee omgaat

een doofpor affaire dus en daar ben ik over gaan praten
en ook dat ik hun lijding niet meer zag als het kanaal van god want dta is ok een vereiste als je je laat dopen dta je hun aanvaard als kanal van god
ik moest voor een commite komen en mij werd dringend verzocht niet meer te praten over deze zaken de vuile was zo zij men letterlijk moest binnen blijven

ik laat me dus door niemand het zwijgen opleggen en ben dus om die reden uitgesloten
ik werd te gevaarlijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jemig.. meen je dat nou? je kind en kleinkinderen zijn ook jehova's. mijn hemel.. wat moet dit ZWAAR zijn.. ik kan het me nauwelijks voorstellen.. als je ooit denkt ik wil wel es effe mn hart luchten, of gewoon van gedachten wisselen.. of op andere gedachten komen. PB me! ik ben geen coach of wat voor alwetende dan ook, maar gewoon een rotterdamse schippersdochter die kan luisteren. BIG HUGGGGGG Gerda
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al veel gezegd, daarom geef ik geen antwoord, maar wilde hier wel op reageren:
Alleen God kan jou beoordelen, veroordelen voor wat je doet, niet mensen, dus ook Jehova getuigen niet, niemand.
Je bent zelf blijkbaar in staat om je keuzes te maken. Dit lijkt mij heel moeilijk en ik vind het ook heel knap van je.
Onderzoek, je hoeft niet persé bij een geloof te "horen". Alleen maar vanwege het woord het geloof.
God ziet alles, weet alles. We zijn allemaal maar mensen.
Kijk naar wat je zelf kan doen, maar keer je rug niet naar God. Ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt gelukkig voor lang niet elk geloof ; je komt net met een slecht voorbeeld. Jehova's getuigen is natuurlijk ook niet echt een geloof maar meer een sekte, waar dat inderdaad vaak het geval is. Als je er niet meer bij hoort, hoor je er niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg jammer en niet bepaald liefdevol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mhvdw56: Ik vind je ongelofelijk dapper. Zeker nu ik je toevoeging heb gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje wel suzyq
dapper? weet ik niet een mens moet soms doen wat je moet doen en de gevolgen aanvaarden
je wilt jezelf toch recht in de ogen blijven kijken

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de basis van het jehova's getuige zijn.

Van wat ik heb begrepen, hebben alle jehova's getuigen de opdracht om het 'goede nieuws' te verspreiden, meer mensen tot hun god te brengen.

De getuigen met wie ik nader heb kennisgemaakt, hadden allemaal het idee dat de mensen die niet hetzelfde geloofden, onwetend waren. De enige reden waarom je niet hetzelfde zou geloven, is omdat je het goede nieuws nog niet gehoord/begrepen hebt.

Daarom gaan getuigen langs de deuren: vaak hebben ze echt het idee dat ze door het woord te verspreiden de zielige onwetenden kunnen redden.

Maar dat hele idee van 'anders- of niet-gelovigen zijn onwetend' stort in als een getuige zich van hun geloof afwendt. Een ex-getuige heeft het 'goede nieuws' gehoord en begrepen, anders was hij nooit getuige geweest. Een ex-getuige wordt dan ook gezien als iemand die willens en wetens hun god de rug toekeert. Dat is heel wat anders dan de onschuldige onwetenden die hun god niet kennen. Met zo'n kwaadwillend persoon praat je natuurlijk niet.

En dan nu het cynische deel: uiteraard ontmoedigt de organisatie ook het contact met ex-getuigen, omdat die ex-getuigen wel eens meer mensen zouden kunnen overtuigen van de onzin van het geloof van de jehova's getuigen. Ex-getuigen worden gezien als een bedreiging voor het voortbestaan van deze sekte, er mag dan ook niet toegestaan worden dat ze anderen kunnen beïnvloeden.

(Ja, ik zei sekte. Juist dit deel, het isoleren van de groepsleden van de denkbeelden van andersdenkenden, is typisch een kenmerk van een sekte.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

vreemd gedrag hoor, maar denk maar zo: ik ga mijn eigen weg en als bepaalde mensen niet met me willen praten, dan horen ze niet tot mijn kring! Go your own way and enjoy it.

Toegevoegd na 40 minuten:
Natuurlijk is het bekend dat deze sekte een groepering is die nogal op hun eigen gelijk gericht is. Het zijn drammers die anderen haast niet toestaan een eigen mening te hebben. De vraag is waarom je je ooit hebt thuis gevoeld bij deze enge mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je in hun ogen een afvallige bent. Je hebt ooit voor hun gekozen en de kans dat, nu je weg bent, je nog terug komt is uiterst gering.
Geloof uitdragen zoals de Jehova's dat doen op een nogal indringende maar wel "beleefde" manier doet mij vermoeden dat het geen geloof is. Jehova's geloven niet, die weten het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze voelen zich verraden. Dat bewijst weer eens dat zogenaamde 'gelovigen' helemaal niet zo goedgelovig zijn als ze zich voordoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door weg te gaan bij hun religieuze groep, heb je de leden daarvan gekwetst. Ze denken namelijk dat je het niet kan vinden met hun overtuigingen en hunzelf, en dat jij je daarom te goed voelt voor hun.
Ik weet dat het raar klinkt maar zo voelt dat echt voor mensen die ergens steevast in geloven, wanneer iemand hun groep perse wilt verlaten. Ze voelen zich afgewezen.

Ze gedragen zich niet zo tegenover mensen die nooit bij zo'n groep hebben gezeten, omdat ze denken dat zij gewoon niet weten wat ze missen. Jij hebt echter wel meegemaakt hoe hun geloof is, en het vervolgens afgewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn niet veel mensen die er nog geloven ik wel dus waarom omdat ik daar veelervaing mee heb en dat god mij aan hoort maar sommige mensen omdat hij mmensen zo veel gebeurt in haitiwat is er daar gebuertzo veel mensen die liden sterven geen huizen meer hebben dat zegt mijn man waarom gebeurt ditis waarom laat god dit dan toch toe

Toegevoegd na 6 minuten:
waarom laat god dit toe dat wat in haiti gebuertis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn hypocrieten. Je moet alleen hun zin doen, dan accepteren ze je. Maar als je je eigen weg gaat, moeten ze je niet meer. Er zit ook vaak een gevoel van jaloezie bij. Ze zijn jaloers op je, omdat je nu vrij bent en mag doen wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is idd wel een hele last van me afgevallen en voel me eindelijk vrij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik deel jou mening nico+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me heel goed voorstellen dat je onbekend wenst te blijven met zo'n onbeleefd antwoord.
Al eens nagedacht tot welke geloofsgemeenschappen degenen behoorden die de wereldoorlogen hebben uitgevochten in onze landen hier? Langs beide zijden van het front hadden ze hun aalmoezeniers die hen de morele kracht gaven om de loopgraven in te duiken. Stel even vast wie de echte hypocrieten zijn en hoe het komt dat momenteel geloof gelinkt wordt aan geweld en oorlog,terwijl Jezus predikte dat al wie naar het zwaard grijpt door het zwaard zou vergaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, wat gebeurt er dan met degenen die grijpen naar uitsluiting? Overigens heeft Nico GV verlaten nádat hij hier antwoord had gegeven.
Ze praten alleen met je als je net zo denkt als zij... Dat weet je... Je moet er blij om zijn, dat ze niet meer met je praten... Zij zijn de uitverkorenen en op de dag des oordeels hoor jij er niet meer bij...

Ze praten alleen met mensen die hetzelfde geloof hebben... Dus als je er niet meer bij hoort, dan hoor je ze ook niet meer... Wees blij dat je met rust gelaten wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ik zou willen dat ze niet meer bij mij aan de deur komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ en - kan ik niet geven.. dus heb niks geklikt.
@Xinix iedereen krijgt een tweede kans en zal aanwezig zijn bij dag des oordeels als God de mensen uitkiest die naar Paradijs mogen of naar de hel gaan waar eeuwig vuur is.
De doden zullen in opstanding komen en een tijdje rondlopen voor ook een tweede kans.
zie Openbaring Maar @robin, ja ik had ook hele discussie in de Zaal dat ze daarmee moeten ophouden.
Het werkt alleen maar averechts.
De komen met de spits toch ook niet aan je deur kloppen.
Gewoon foldertje erin en huppakee wegwezen.
Nu zijn ze niet meer zo blij met mij omdat ik iets hiervan heb gezegd.
Dit maakt mij geen slechter mens, enkelt gewoon eerlijk.
God weet hoe of wat en dat ik het goed bedoel.
Omdat je in hun ogen verloren bent (besmet door de duivel) en zij daar niet mee besmet willen worden. Overigens geldt dit niet voor elke geloofsgemeenschap. Maar met name de strengere gemeenschappen hebben hier een handje van.

Tja en nu kan ik wel zeggen je bent beter af zonder hun, maar het doet toch zeer. Ik heb het met buren gehad, volgens hun was ik een heiden (kwamen me de kinderen eens vertellen) terwijl ze niets van me wisten, alleen eens zagen dat mijn vriend in het weekend bleef slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagsteller zet je op het verkeerde been.Er wordt bv met geen woord gerept waarom hij of zij is uitgesloten.
En u geeft een antwoord zonder kennis van zaken!
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus niet, als je afscheidt neemt van de Jehova's getuigen, om welke reden dan ook, mag zelfs je familie geen contact meer met je hebben. Er wordt trouwens niet gesproken over uitgesloten worden, maar over afscheidt nemen. En geloof mij, ik weet genoeg van Jehova's getuigen (helaas)om mij er afzijdig van te houden. Volgens mij moet je als gelovige liefde uitstralen, en dat bereik je niet door iemand te negeren.
Jehovahs zijn uit op mensen zonder eigen wil, die zwak in het leven staan en niet ( kunnen ) nadenken.
Dit om welke reden dan ook, ik bedoel dan ook niet zwakbegaafden etc.

Jehovahs voelen dit goed aan, mensen zonder eigen mening pakken ze als eerste aan.

Het netwerk van deze beweging is groot, op bijeenkomsten worden mensen die (tijdelijk) zwak zijn aangemerkt als mogelijke klant.
En die krijgen dan een bezoek aan de deur.
Deze mensen hebben b.v. net een scheiding achter de rug, of een sterfgeval van een naaste etc.

Ik weet natuurlijk niet waarom je met de jehovahs in zee gegaan bent.
Misschien in een wat moeilijker tijd in je leven.

Als je dan weer wat beter in je vel zit, en er mee kapt, kunnen ze je niet meer beinvloeden, en ben je niet meer interessant.

Dit zal ook zeker met andere geloven het geval zijn.
Een Nederlands hervormde, of gereformeerde afvaller?
Deze worden ook verdoemd, ook mensen met dit geloof eisen volledige overgave.

Wat geloof toch al niet voor ellende gebracht heeft in de wereld, ongelooflijk!
En dit gaat nog dagelijks zo, leed, leed, en nog eens leed brengt dit in de wereld.
Geloof moet maar verboden worden zeg ik wel eens.
Dat is natuurlijk weer tekort door de bocht, dat weet ik.
Veel mensen hebben ook in moelijke tijden veel steun aan het geloof, en dat is mooi.

Maar vaak is het voor velen een last, ze moeten leven naar een bepaald geloof vanwege familie, gemeenschap of wat dan ook.

Deze mensen die dat verplicht ondergaan leven maar half, zonde, echt dood zonde. Ze missen zoveel mooie eerlijke zaken in het leven.

Als je buurman weer nee schud en z,n vinger in z,n mond steekt, knik dan ja, en steek je middelvinger op.
Ga lekker verder met je eigen leven en geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je in ieder geval vast meegeven dat je je NOOIT schuldig moet voelen over het feit dat je ooit zelf een jehova getuigen lid was en al helemaal niet over het feit dat je inmiddels bent uitgetreden als lid.

Vervolgens wil ik je veel moed, wijsheid en kracht toewensen. Want wat jij nu doormaakt kan niet makkelijk zijn. Als je ooit onderdeel was van zo'n hechte groep en er nu ineens helemaal alleen voor staat.. alles opnieuw op moet bouwen..
Ik hoop dat je snel weer leuke contacten legt met niet jehova's!

Nu je vraag:
Een deel van de mensen die je nu met de nek aan kijken zijn compleet gehersenspoeld en je zou kunnen zeggen " die weten intussen niet beter" zij hebben hun eigen identiteit vrijwel volledig verloren en hun persoonlijkheid is geheel veranderd.

Er zal een klein deel zijn dat twijfelt,en jou wel degelijk zou willen groeten of bezoeken. Maar ze durven niet, de risico's van het met jou om gaan zijn te groot.

Eén van de meest gruwelijke eigenschappen van een
gevaarlijke sekte als de jehova getuigen, is dat de leiding je op subtiele wijze dwingt contacten met anderen buiten de sekte te verbreken. Vooral wanneer die 'anderen' dingen zeggen die tegen hun invloed ingaan.

De sekte zal zich met betrekking tot andere geloofsrichtingen ELITAIR opstellen en een unieke positie opeisen, m.a.w. ZIJ ZIJN DE ENIGEN DIE GELIJK HEBBEN - alle anderen volgen de verkeerde weg. ZIJ ZIJN DE ENIGEN DIE GODS WIL DOEN - alle anderen zijn afvalligen.

Zij gebruiken INTIMIDATIE en hersenspoeltechnieken om de loyaliteit van leden af te dwingen. Wanneer iemand op wil stappen kan er gedreigd worden met hel en verdoemenis of een zekere dood in een komend oordeel (b.v. Armageddon), of de mogelijkheid door familie en vrienden buitengesloten te worden, etc. Dit is een wezenlijk onderdeel van het indoctrinatie-proces.
Er ligt dus een grote nadruk op de LOYALITEIT aan de groepering en haar leringen.

Er wordt bovendien een totale CONTROLE nagestreefd over bijna elk aspect van het PRIVE-LEVEN van leden.

Pogingen om weg te gaan, omgang te hebben met ex leden of om pijnlijke feiten betreffende de groepering te onthullen, kunnen beantwoord worden met bedreigingen. Sommigen hebben een loyaliteitseed moeten afleggen of een verdrag moeten ondertekenen, waardoor zij zich bedreigd voelen. Degenen die de groepering ontvlucht zijn krijgen meestal te maken met CONFRONTATIES met andere leden die hen willen dwingen terug te keren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas kan er maar 1 punt gegeven worden,anders had je er 10 gehad!!
Een goed over nagedacht antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het toch zo triest wat mensen uit naam van God.. die verdorie zou moeten staan voor PURE LIEFDE ... elkaar aandoen. Ik gun echt ieder z.n denkbeeld, en dat meen ik.. Maar elkaar zo'n verdriet en pijn doen, uit Gods naam... ongelofelijk.. daar word ik nou stil van.. heel stil.. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gee
ja ik ben alles kwijt geraakt en was zo de weg kwijt dat ik in dag therapie moest maar nu gaat het gelukkig wat beter en probeer mijn leven op te bouwen mar dat valt niet mee als je jaren lang te horen hebt gekregen dat de buiten wereld slechte omgang is en bedankt voor je mooie antwoord
+
Je bent nu een afvallige, en ergens staat ook nog in de bijbel dat deze mensen buitengesloten moeten worden.
Ik zelf vind het verschrikkelijk dat buitensluiten, omdat ik het zelf ook meegemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel zegt ergens letterlijk (ben de vers kwijt)

'''Gij zult zich niet associeren met zij de de rug naar Mij toekeren''

in dit geval, als je bij het geloof weg bent, keer je God de rug toe en zullen zij zich aan de regels blijven houden.

Ik heb veel mensen moeten negeren.. Het is zwaar, maar God is eerste plaats..

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ga trouwens niet meer naar de Zaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je je nooit afgevraagd wat die mensen, die je moest negeren, in vredesnaam bezielde om het geloof te verlaten? Bedenk zelf eens, de gevolgen van het verlaten van het geloof zijn ongelofelijk zwaar, je raakt iedereen kwijt. Netjes naar de vergaderingen blijven gaan en er privé een andere mening op na houden is oneindig veel gemakkelijker. Waarom gingen die mensen dan toch weg? Dan moet dat toch wel héél belangrijk voor ze geweest zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen die ik aan het negeren ben, gingen aan de drugs en alcohol (uitgaan in een club)
Dat is sowieso niet mijn levensstijl. Ik bemoei niet met zulke gasten, dat was ook voordat ik in het geloof stapte. Ben opgevoed door mijn moeder die moslim is maar we praten gewoon met elkaar.
Ze is een goed mens.
Het maakt mij niet uit van welk geloof je bent, maar als je de rug toekeert naar God dan heb jij gewoon een manier van doen en laten dat niet meer bij me past. Ik heb wel 1 goeie vriend die niet in God gelooft, maar je zou zo zeggen dat hij volgens de Bijbel leeft, behalve bidden en preken.
Hij wilt maagd blijven tot het huwelijk (een volwassen man)
Dat soort dingen vind ik mooi.
God neemt dit soort mensen niet kwalijk die toch goed van aard zijn ook al weten ze niet van Zijn Bestaan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die mensen die ik aan het negeren ben, gingen aan de drugs en alcohol (uitgaan in een club)
Dat is sowieso niet mijn levensstijl. Ik bemoei niet met zulke gasten, dat was ook voordat ik in het geloof stapte." Als het mensen zijn met wie je je toch al niet bemoeide omdat je niets ziet in hun levensstijl, waarom valt het dan zo zwaar ze te moeten negeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aimee als je de organisatie verlaat betekent dat niet dat je god de rug toekeert
dat zijn 2 heel verschillende dingen
Omdat de meeste gelovigen enorm maar dan ok ENORM kortzichtig zijn. 't is ook daardoor dat ze geloven. als je ze alle 5 op een net rijtje hebt dan kan je echt niets anders dan besluiten dat alle geloof een grote hoop bullshit is en al voor ongelooflijk veel ellende heeft gezorgd en nog zorgt !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij jou dan zien,
als iemand die hun 'god' verloochent;

en wie hun 'god' verloochent,
die verloochent hun,

en wie hun verloochent,
die hoeft (volgens hun)
ook niet meer met hun te praten;

dus wanneer jij met 'het jouwe' zal komen,
dan willen zij dáár NIETS meer van weten;
al zou je dan ALLES proberen,
om IETS bij hen te bereiken;

maar wanneer zij zouden bemerken
dat jij je (weer) zou willen bekeren,
dan zullen zij jou gaan bewerken
door dát met 'praten' te proberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd dat gelovigen overal waar ze komen tolerantie en vergiffenis prediken maar hun handen van je af trekken wanneer je van je geloof valt.

Maar goed, hun goddelijke avatar is in wezen precies hetzelfde. Jezus predikte ook vergeving, maar oh wee als je op verstandelijke of emotionele grond het geloof de rug toekeert.
Het is gewoon een van de vele bevestigingen dat religie averechts en contradictionair is, op dat gebied. Dwang en vrijheid kunnen onmogelijk door één deur. Daarom is religie m.i. ook geen vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt zelf al een antwoord gegeven op je vraag. Je bent een gevaar voor ze.