Kan je na de dood naar de hemel of hel gaan als je in 't oerwoud geleefd hebt en niemand daarbuiten kent?

Als je dus nooit een zendeling of iemand anders hebt ontmoet die zichzelf Christelijk noemt, geen bijbel kent of hebt gelezen, etc.

Indien dat niet kan: is dat dan oneerlijk? Zo ja: van wie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

In de meest aanvaarde Christelijke optiek is het genoeg om in God en Christus te geloven om naar de hemel te gaan. Wie hen niet kent, gaat dus niet naar de hemel.

Maar er is meer. In de bijbel worden heel wat meer voorwaarden door Jezus gesteld om in de hemel te kunnen komen die voor het gemak door veruit de meeste Christenen om begrijpelijke redenen worden genegeerd. In onderstaand filmpje wordt je duidelijk gemaakt hoe het volgens de bijbel eigenlijk in elkaar steekt. Met als conclusie: we gaan allemaal naar de hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Dat kan ik niet want er is geen bewijs dat OOIT iemand daar naartoe is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, simpelweg omdat er geen hemel of hel bestaat. Dit antwoord zal wel weer de nodige minpunten opleveren maar zo zit de vork naar mijn mening nu eenmaal in de steel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan aan wie je het vraagt. Volgens de katholieke kerk ga je, als je niet gezondigd hebt, en nooit contact hebt gehad met het christelijke geloof, naar geen van beide. Je zou dan naar het voorportaal van de hel gaan, en daar eeuwig (of tot de dag des oordeels, pin me hier niet op vast) blijven.

Toegevoegd op 19-06-2009 14:12:18
Als het hele verhaal van god, bijbel, hemel, aarde etc. waar zou zijn, zou dat volgens mij oneerlijk zijn van de god die die regels heeft opgesteld. Maar het lijkt me met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er geen god bestaat. Ik denk dat je nergens 'heengaat' als je doodgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
Alleen omdat je nooit iemand anders hebt ontmoet die je verteld heeft wat hemel en hel is, zal hij er geen erg in hebben en zal hij zich ook niet(snel) christenlijk gedragen.

hemel en hel zijn consepten van het geloof als je erin gelooft. of het echt bestaat is onbekend en dus ook de regels die van toepassing zijn om naar de hemel/hel te gaan. elk geloof heeft dus ook zijn eigen regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God accepts all sinners (so why should we give a damn).
Dus ook als je in het oerwoud hebt geleefd, wordt je geaccepteerd.

Pas als we boven aan de poort staan, zullen wel zien wat de echte voorwaarden zijn, ik wacht rustig af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou degene moeten kennen om te weten hoe hij oordeelt, velen geloven, velen niet. Daarom is mijn visie maak er hier maar iets moois van waar je op deze aardbol ook mag wonen. Dan hoor je eventueel later wel of je het goed gedaan hebt.
Op zich ook wel weer jammer want ik zou het soms wel eens gelijk willen weten. Tenslotte verbeter de wereld begin bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij niet logisch, maar de logica van het Christendom is naar mijn mening toch af en toe ver te zoeken.

Het Christendom is niet het enige geloof op aarde! Als je niet in de hemel en de hel gelooft, kan je er ook niet naartoe.

Hindoes geloven in reincarnatie, dan ge je helemaal niet naar de hemel maar begin je eigenlijk weer opnieuw.

Vanuit wiens oogpunt is het eerlijk of niet eerlijk? Van de Christenen misschien wel eerlijk omdat zij in de hemel en hel geloven. Vanuit een Hindoe zou het oneerlijk zijn om naar de hemel of hel te gaan omdat het iets is waar zij niet in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dus nooit iemand anders hebt ontmoet heb je dus ook nooit de kans gehad om kennis te maken met welk geloof dan ook en kan je je daar dus ook niet in verdiepen. simpelweg weet je dus niets van het christelijke geloof en weet je dus ook niet over er eventueel een hel of een hemel bestaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n oerwoud-mens is dus eigenlijk net een kindje van christelijke ouders, dat bij de geboorte sterft. Als voor jou zo'n kindje naar de hemel/hel gaat, gaan ze hand-in-hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je oprecht geleefd hebt zal de Heere God dat weten - hij is immers alwetend - en je liefdevol in Zijn Koninkrijk opnemen. Of je nu gedoopt bent of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je heb het niet over de hel? Wat gebeurd er als hij niet oprecht geleefd heeft? En wat houdt dat dan voor deze oerwoudmeneer in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geldt voor deze oerwoudmeneer hetzelfde als voor mij geldt, als ik niet oprecht geleefd heb - oftewel, allemaal slechte dingen gedaan heb zonder spijt te hebben. Stel dat jij in de hemel rondloopt, wil je dan Hitler tegenkomen? Lijkt me niet. Stel dat er net zo iemand in het oerwoud rondloopt, zou die dan wel in de hemel moeten komen, omdat die nooit van God gehoord heeft? Aan de andere kant, de oerwoudmeneer die nog nooit van God gehoord heeft en vanuit zijn hart leeft, goed is voor anderen enzovoort... Persoonlijk geloof ik in een rechtvaardige God die zo iemand dan een kans geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God alwetend is, dat wist hij vast ook wel hoe onnoemelijk veel onnodig leed op deze aardbol te voorkomen.
Nu staat daar vast wel iets over in de bijbel - waarom. Maar die reden kan ik dan vast niet geloven of accepteren. Want hoe kan 't zijn dat iemand moet lijden voor wat iemand anders gedaan heeft? Da's gewoon niet eerlijk.
áls de hemel/hel daadwerkelijk bestaat dan kan het wel. Die persoon zal dan wel verrast zijn als hij merkt waar hij terecht gekomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hemel en hel' zijn gekoppeld 'goed en slecht'. Ik zie geen enkele logica in iemand naar de hel of hemel sturen, wanneer hij/zijn de criteria van goed en slecht niet kent. Dus, iemand straffen omdat hij de 'kennis' niet heeft? Wat voor een God is dit dan??

Toegevoegd op 19-06-2009 14:30:40
Dit afgezien van de vraag of beide wel echt bestaan, hemel en hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emperisch: Dat kan niet want er is geen enkel bewijs voor een hemel of hel.

Niet emperisch: natuurlijk kan! Je gaat na de dood ook naar Plopsaland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in die omstandigheden nog nooit een zendeling of missionaris bent tegengekomen heb je al genoeg geboft dunkt me, maar misschien kan je toch nog asiel krijgen in het Walhalla of een ander hemelrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkelijkheid hangt nooit van een mening, overtuiging of een denkpatroon af...

Iedereen die een voorwerp laat vallen, maakt mee dat het naar de bodem versneld tot het daar terecht komt met een klap...

Dit hangt niet van ras, leeftijd, overtuiging of wat dan ook af, ook niet van tijd, verleden of toekomst, het zal altijd zo zijn hier op aarde...

Zo is het ook met wat er met jou gebeurt, jij zult dat doen als je van aarde losgelaten wordt, wat er met iedereen gebeurt... Zo simpel is dat, en de dood maakt gelukkig nog geen onderscheid...

Maar hoe JIJ het ervaart, dat is een andere zaak, jij kunt in een bioscoop zitten, maar dat wil niet zeggen dat als je slaapt, je hetzelfde meemaakt als iemand die goed oplet in dezelfde bioscoop... Dus daar zit een verschil... En dat verschil, daar praat niemand over... Raar is dat...

Dus ook een amazone-oerwoud-bewoner, die nooit andere mensen en iedereen gezien heeft die gaat net zoals ieder ander naar iets, wat voor iedereen geldt, zonder uitzonderingen vroeg of laat...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er geheel vanaf of deze bestaan. Stel dat de werking van het leven zo is zoals het in de bijbel wordt vermeld, dan maakt het niet uit of je het hebt gelezen of niet. Aan het eind zou je dan worden beoordeeld. Het zou waarschijnlijk wel een schok zijn als je hier achterkomt, maar ik denk dat de schok van overlijden wel genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het gaat om je hart. God zal zien of je wel of geen goed hart hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het interesseert God volgens mij geen lor of je wel of niet gelovig was, hij kijkt alleen of je wel of niet het goede hebt nagestreefd. Al naar gelang daarvan zal je bepaalde lessen moeten leren. vanuit de neanderthaler is de beschaafde mens ontstaan, en God is er bij mijn weten altijd geweest. Mensen in oerwouden hebben trouwens meestal toch een soort geloof, het heet alleen niet christelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n oerwoudmeneer zal niet het christelijke geloof aanhangen nee - maar ik vind het te cru om te zeggen dat diegene dan ook niet naar de hemel (dus naar de hel) zou gaan.
Ik geloof dat je altijd naar één van tweeën gaat. Ook de oerwoudmeneer. Maar omdat deze nooit van God gehoord heeft, zal deze op een andere manier beoordeeld worden, al naar gelang zijn mogelijkheden om goed te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er iets is na de dood weet ik zeker.
Als je er van uit gaat dat er iets is, dan moet het iets zijn voor ons allemaal.
Ongeacht van welk geloof je bent!
Wat er na de dood is , is van ons allemaal, het is iets heel groots, waar we allemaal welkom zijn , ook de zondaars, ook de niet gelovigen, ook de heidenen, ook de misdadigers, ook gewone mensen, dus wij allemaal!!!!
Of je nu in Breda woont of in het oerwoud.
We zijn er allemaal welkom!
Het zou onchristelijk zijn als dat niet zo was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind jou vraag niet alleen interessant, maar het raakt de kern van alle religies. christenen,joden en moslims denken hetzelfde, namelijk ;als je in de hemel wil komen moet je hechten aan de leer van de meester en zijn profeet en nooit twijfelen aan hun geloofwaardigheid...
Het geloof erkent de problematiek van de oermens niet,in de islam wordt beweerd dat voor elke stam die op de aarde heeft geleefd, is messenger naartoe gestuurd . niemand heeft een alibi dus. ik denk aan de arme chinezen,indiers,indianen... die komen ook niet in de hemel volgens de grote drie religies..mits ze wijken van hun geloof om christen of islamiet te gaan worden.
Dat is hypocriet natuurlijk want ze hanteren dezelfde regel die we hanteren ( nooit het geloof van je ouders en voorouders loslaten) . ik weet niet altijd hoe christenen en joden redeneren maar imams zouden zover gaan dat ze gaan zeggen: daarom heeft allah de hel gemaakt,hij weet dat sommige volkeren niet zouden luisteren en ongelovig blijven. lekker zo'n geloof
Alleen door het feit dat god de hel heeft gecreerd is het ultieme bewijs geleverd dat we niet allemaal naar de hemel gaan, anders had god zijn tijd voor niets vergooid.
Dat de religie probeert de mensheid te redden van het ongeloof en de duisternis is tegenstrijdig met gods plan.
Om af te ronden, hebben deze religies god niet als een zwakkeling laten overkomen door te beweren dat al die stomme niet-logisch regels die in de boek staan van Hem afkomstig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We praten over de hemel en de hel, maar weten er niks over/van. Je gelooft toch ook dat Afrika bestaat omdat je er over hoort praten en op de landkaart ziet, ook al heb je het met eigen ogen niet gezien. Je hoort het alleen maar vertellen, net als de hemel of de hel. Lees maar eens de boeken van Loes van Loon, ge-wel-dig medium...dàn snap je pas hoe alles in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
V.w.b. Afrika: dat weet ik zeker, ben er meermaals geweest.
De boeken waar je het over hebt lijken me erg interessant.
Heel veel hits als ik erop zoek.
Ik kan helaas alleen niks vinden over de persoon achter haar.
Kun je me daar misschien meer over vertellen?
De reisbestemmingen die jij benoemd zijn onderdeel van een geloof = aangeleerd gedrag. Je kunt niet ergens heen gaan wat niet bestaat.

Sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat de bijbel een geestelijke wegwijzer is dat een handvat geeft om vanuit de liefde van God en naar elkaar toe, met zorg en respect met elkaar om te gaan. Indien je alleen bent en geen omgang hebt met een ander ben je ook niet in staat dit toe te passen. Het enige wat ik denk dat zal gebeuren is dat de schoonheid van de natuur dat zo verweven is met God tot je zal spreken en je in intuitief zal weten dat er een God bestaat en waarschijnlijk op een veel diepere level in je bewustzijn met hem zal kunnen communiceren en hierdoor ook keuzes zal kunnen maken die bepalend zijn voor de keuze "hel"of "hemel". Wat dat ook moge zijn dat weet niemand, want geen van ons is teruggekomen om dit te kunnen vertellen.