De hemel/ het paradijs en het hades/ hel zijn plaatsen die gaan over het leven na dit
leven, dus wanneer iemand gestorven is.
Het betreft geestelijke bestemmingen na de dood.

Het is dus zo dat mensen eerst de aarde dienen te verlaten ( sterven ) om de bestemmingen in het hiernamaals te bereiken.

De hel volgens de Bijbel houdt in de plaats van het eeuwige vuur.
Het is de eindbestemming voor de duivel en de demonen, waar ook mensen
naar toe lijken te gaan, na het laaste oordeel.
Mattheüs 25:41 – Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

Het Hades staat voor het dodenrijk, soms vagevuur genoemd.
Het is een soort tussenstation, weer veel verschillende meningen over zijn.
Na het laatste oordeel zal het Hades vernietigd worden.

God stuurde Zijn Zoon Jezus zodat mensen die in Hem geloven niet verloren gaan Johannes 3 vers 16 en de weg open is naar de hemel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar moet je eerst voor overleden zijn, dan zal de weegschaal misschien zeggen waar je heen gaat. Als je levend naar een hel wil, zou ik momenteel naar syrie gaan of zo. Die mensen zien de hel elke dag denk ik zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit de oudheid, mochten er ook geen mensen de Tartarus in. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurde. Er zijn meerdere verhalen in de griekse mythologie waar wel degelijk levende mensen de hel in kwamen (en ook de hemel, het Elysium) en er ook weer uit kwamen.
Voor de Christenen (en dus ook de Joden en Moslims), weet ik niet zeker of je direct vanuit de dood naar de hel gaat, of dat het pas is na Judgement Day (wanneer Christus weer na aarde komt en iedereen beoordeeld). In het geval dat het inderdaad pas na het Einde der Tijden is, dan is iedereen al dood en lukt het niet om levend daar te komen.
Overigens is er een sterk vermeoden (vanuit de dode zee rollen) dat het verblijf in de hel ook niet eeuwig zou zijn. Het vagevuur is een korte periode om jezelf "schoon te branden", maar de hel zou ook niet eeuwig zijn (is alleen door kerk opgenomen als zijnde eeuwig omdat dat een beter pressiemiddel zou zijn). God zijn niet zo "wraakzuchtig" zijn volgens velen en dat zou dus door geschriften inderdaad onderschreven worden. Het is de vraag of deze geschriften erkend gaan worden door de kerk.
(uit mijn hoofd is het het boek van Enoch, waar Enoch (over-over (wellicht nog wat overs)-grootvader van Noah, die van die boot) een kijkje krijgt in de hemel en de hel. Weet niet of hij het ook daadwerkelijk bezoekt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De beloofde plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Henoch was een pseudograaf die van ongeveer 200 voor christus de eerste is geschreven. Dus dat heeft echt niets te maken met prehistorie, hoewel zeer zinnig om te lezen
Thecis
10 jaar geleden
hoe bedoel je "niet te maken met prehistorie"?
Kan de link niet helemaal leggen met mijn anwtoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen algemeen aanvaarde definitie van pre-historie. Dit kan gaan over de periode tot de eerste geschreven teksten, de periode tot de eerste geschreven teksten die we begrijpen, de periode voor de geboorte van christus en nog veel meer ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Prehistorie ). Dus je hebt gelijk als je de link met je antwoord niet helemaal kunt leggen. Die is uitermate vaag.
Thecis
10 jaar geleden
Thanks!
In Joods-Christelijke leer kun je zowel levend als gestorven in de hel komen. Alleen is het uitzonderlijk wanneer levende in de hel komen.
Als Korach, Dathan en Abiram in opstand komen tegen Mozes en God, worden zij levend opgeslokt in de hel:
En de aarde opende haar mond, en verslond hen met hun huizen, en alle mensen, die Korach toebehoorden, en al de have. En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

Uit de woorden van Jezus kun je ook afleiden dat je in verschillende toestanden in de hel kunt komen: En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Er is verder een vrij constant beeld van dat men eerst lichamelijk sterft en daarbij de ziel voort leeft: En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot.

Maar wanneer de Dag van het Oordeel aanbreekt zullen alle mensen tot leven worden gewekt en het definitieve oordeel worden voltrokken.
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat levende mensen met een ander doel op aarde zijn geboren.
Welk doel dat gaat worden hangt af van de keuze die hij maakt in zijn leven: hemel of hel.

Kleine toelichting hierbij:
Iemand die dokter wil worden of advocaat mag toch ook niet een dokterspraktijk of advocatenkantoor binnenlopen? Gewoon rondneuzen of uit nieuwsgierigheid?

Pas in een veel later stadium in zijn opleiding mag hij voor proef “meedraaien”/stage lopen in de praktijk van het beroep waar hij tenslotte voor heeft gekozen.
Die bestemming krijgt hij niet zo maar. Gedurende zijn opleidingstijd wordt hij regelmatig geconfronteerd met gebrek aan animo en zelfdiscipline en in het ergste geval zelfs om te stoppen met zijn opleiding.

Deze gemoedstoestanden ontmoet de gelovige ook op zijn weg naar zijn eindbestemming, de redding van zijn ziel.
De Bijbel spreekt immers ook over verzoekingen, beproevingen, strijd en volharding: “Want gij hebt volharding nodig, om, de wil van God doende, te verkrijgen hetgeen beloofd is”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Heb+10

kortom:
jij bepaalt in je leven hier op aarde wat je toekomst zal zijn na je overlijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is alleen maar de visie van bepaalde stromingen binnen het Christendom. Het vreemde is dat deze stromingen de eigen keuze niet respecteren. Zo heb ik gekozen voor een levenshouding die, naar mijn beste weten, zo goed mogelijk is. Goede gedachten en goede werken. Ik kies dus, om het maar eens uit te drukken in de taal van de christelijke stromingen, voor de hemel. Toch zijn er christelijke stromingen die hardop durven zeggen dat ik voor de hel kies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Wij waren het samen al eerder over eens dat er vele stromingen bestaan binnen het christendom.
Ongetwijfeld zitten er tal van stromingen tussen die iemands eigen keuzes niet respecteren. En so what? De levenshouding die jij hebt gekozen doe jij naar jouw beste weten.
Mijn visie/levenshouding probeer ik in overeenstemming te brengen met de christelijke stroming in de tijd van de apostelen; maar dat wist je al. “Nu raakt het mij zeer weinig, of ik al door u of door enig menselijk gericht beoordeeld word. Ja, ook mijzelf beoordeel ik niet. Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik niet gerechtvaardigd; Hij, die mij beoordeelt is de Here. Daarom, velt geen oordeel vóór de tijd, dat de Here komt, die ook hetgeen in de duisternis verborgen is, aan het licht zal brengen en de raadslagen der harten openbaar maken”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=1+Kor+4 Zo zie je maar dat zij daar in die dagen ook al last van hadden . . . . .
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook jij kiest. Uit alle mogelijke stromingen, heb JIJ (jij, Wolfijntje, persoonlijk) er één gekozen. Die stroming is dus jouw persoonlijke, menselijke, en daarom mogelijk foute, keuze. Ook de manier waarop jij die stroming interpreteert is jouw eigen, persoonlijke, menselijke, en dus mogelijk verkeerde keuze. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor mij. Met als verschil dat ik mij niet beroep op een oude stroming, maar zelf rond ben gaan kijken naar hoe de wereld in elkaar steekt. Omdat ook jouw eigen, persoonlijke, menselijke keuze een verkeerde zou kunnen zijn, is het dus mogelijk dat jij je hebt laten misleiden. Misschien volg je wel de duivel, ook al is dat het laatste dat je wilt. De vraag is nu: stel dat jij je inderdaad hebt vergist, en dat je de duivel volgt - weliswaar met de beste, de meest oprechte, en zeer hoogstaande intentie, maar toch... - mag jij dan, als je straks voor de echt god verschijnt, worden veroordeeld voor iets dat in feite voor 100% uit goede bedoelingen bestaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Dank je wel voor jouw bevestiging van mijn antwoord in deze reactie: “jij bepaalt in je leven hier op aarde wat je toekomst zal zijn na je overlijden.” Terecht stel jij, dat ik kies; sterker nog: alle mensen kiezen, ook al denken zij van niet; zelfs Jezus deed dat! Jezus koos niet uit een bepaalde gangbare godsdienstige stroming in die dagen. Hij las in de boekrol wat er over Hem geschreven stond en die leidraad volgde Hij vrijwillig. Hij werd ook verzocht door de duivel met soortgelijke argumenten waar jij nu regelmatig mee aan komt. Ik wil jou niet lastigvallen met aanhalingen van teksten, die mijn bewering aantoont. Maar ik spreek jou tegen in jouw stelling dat ik een keuze heb gemaakt uit allerlei christelijke stromingen.
Integendeel, ik heb mij juist daarvan afgekeerd en ben zelf op onderzoek uitgegaan. Zoals Jezus in de boekrol van o.a. Jesaja las wat over Hem geschreven stond zo lees ik in de Bijbel wat er over mij geschreven staat. Zo simpel ligt dat. De beantwoording van jouw laatste vraag ligt opgesloten in de tekst van mijn vorige reactie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus jij hebt ervoor gekozen juist dat ene boek te volgen. Binnen dat ene boek heb jij gekozen voor één bepaalde interpretatie. Binnen die ene interpretatie heb jij gekozen voor één bepaalde invulling. Keuze op keuze op keuze. Elk van die keuzes die je hebt gemaakt, zou fout kunnen zijn. Er is dan ook geen enkele garantie dat je nu de werkelijk juiste keuze hebt gemaakt. Zoals jij vindt dat een Hindoe misleid is, zal de Hindoe vinden dat jij misleid bent. Zal de Hindoe, die uit volle oprechtheid jouw god afwijst en zijn leven wijdt aan Vishnu, volgens jou woden gestraft? Zal jij, die uit volle oprechtheid Vishnu afwijst en jouw leven wijdt aan een andere god, volgens de Hindoe worden gestraft? Twee keer dezelfde vraag, enkel de verwoording verschilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Mijn onderzoek, waar ik in mijn laatste reactie op wees, bleef niet beperkt tot de Bijbel alleen. De opdracht is immers aan ieder mens: Toets alle dingen en behoudt het goede. De Bhagavad Gita van de Hindoe o.a. wijs ik zeker niet af; er staan vele raakvlakken en zelfs overeenkomsten (!) in met de Bijbel.
Hoe kom je er bij dat ik vind dat een Hindoe met zijn godsdienst misleid is??
Wat een zinloze discussie breng je nu op gang. Eerlijk gezegd breng je mij nu aan het twijfelen over de oprechtheid in jouw eerste reactie op mijn antwoord: “Zo heb ik gekozen voor een levenshouding die, naar mijn beste weten, zo goed mogelijk is. Goede gedachten en goede werken.” Wat heeft jouw onderzoek jou meer opgeleverd dan “maar zelf rond ben gaan kijken naar hoe de wereld in elkaar steekt” en blijft jouw levenshouding naar jouw beste weten van “goede gedachten en goede werken” beperkt tot het toeschrijven van bizarre conclusies aan mensen die je totaal niet kent?!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik merk dat verder contact zinloos is. Einde.
Draai het eens om. Stel je eens voor, dat er morgen een dood iemand door de straat heen loopt, dan schrik je je toch dood?
Dat is gewoon ongepast.

In de hel zullen ze ook wel raar op kijken, als je daar ineens als levende binnen komt lopen.
Idem: Ongepast