Je hoort de laatste tijd veel over sexueel misbruik bij de rk kerk...

Wat daar van waar is weet ik niet,maar gebeurt zoiets ook bij andere religies?
Aangezien dit weer een (kritische) vraag over de rk kerk is,zal deze vraag wel snel worden verwijderd,dus graag snel en serieus antwoord.Bvd...

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil de aanhangers vh katholieke geloof niet beledigen,ik wil niet provoceren...ik vraag me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere religies? Het katholieke geloof? De Room-Katholieke kerk is een kerk binnen het Christendom, het is dus geen geloof als zodanig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat daar van waar is?
Ik geloof niet dat deze verhalen uit de duim worden gezogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van andere religies weet ik het niet maar van sectes weet ik het wel. Daar n**ken ze er vrolijk op los! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes,dat weet ik ookwel,maar als ik zeg dat ik dat zeker weet,ben ik bang dat de vraag wordt verwijderd.Helaas zijn die verhalen niet uit de duim gezogen,maar is het de verschrikkelijke harde waarheid.

Het beste antwoord

Omdat het voor de priesters en andere onderdanen verboden is sex te hebben.Wat je nu hoort,gaat over 20-30 jaar terug,maar geloof maar,dat gebeurt nu nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof ik ook ja,dat het nu nog gebeurd

Andere antwoorden (8)

Daar zijn wel geluiden over, b.v.
http://www.humo.be/tws/deze-week/13931/incest-in-de-islam-een-even-groot-trauma-een-nog-groter-taboe.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar seksueel misbruik is geen kwestie alleen van religie.
In de kern gaat het om macht.
Dat religieuze opvattingen over de verhouding tussen mannen en vrouwen, ouders en kinderen, volwassenen en kinderen, daar een rol in spelen is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katholieke priesters mogen niet trouwen. Dat gebod alleen al trekt pedofiele mensen en ook homosexuelen aan. Het is namelijk nogal een offer om af te zien van intieme omgang met vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Islam is een en al misbruik. Vrouwen worden uitgehuwlijkt, vaak op zeer jonge leeftijd, vrouwen worden misbruikt en verkracht zonder dat ze daar aangifte van kunnen doen, vrouwen worden vermoord om de "eer" van de man, vrouwen worden afgesloten van de buitenwereld door mannen (familie zelf of man) en misbruikt, zelfs door familieleden etc. etc.
Zover de vrouwen, als homo heb je helemaal geen leven in de Islam en geen mannelijk slachtoffer van aanranding / verkrachting zal ook bijna altijd geen aangifte doen gezien de gevolgen, schande voor defamilie en weer dat eerverhaal.

Binnen onze (Christelijke) religies komt dit nu naar boven en wordt het bespreekbaar. Dat is bij een religie als de Islam nog lang niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas komt sexueel misbruik in alle rangen en standen voor, soms zelfs op een min of meer georganiseerde wijze. Denk aan soldaten die de instructie krijgen tijdens plundertochten zoveel mogelijk vrouwen te bezwangeren, maar ook bijvoorbeeld aan de gedachte die leefde bij de oude Grieken dat kennis over te dragen zou zijn door iemand te sodomiseren.
Helaas is het relatief makkelijk je aan iemand te vergrijpen voor iemand die vanwege zijn beroep niet mag trouwen, maar wel bijvoorbeeld koorknaapjes op moet leiden, of werkt in een internaat of klooster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vindt alles over dit onderwep in de RK kerk:

http://www.southpark.nl/episodes/608/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het openbaar worden van misbruik zit een tegenstrijdigheid (ik ga hierbij er vanuit dat het misbruik gezien wordt als iets verwerpelijks, hetgeen niet in alle culturen zo is).

Voorwaarden voor de mogelijkheid tot misbruik op grote schaal binnen structuren:

1 - Misbruikers moeten voldoende macht bezitten over hun slachtoffers te kunnen manipuleren en misbruiken.

2 - Misbruikers moeten voldoende zeker zijn dat hun misbruik niet openbaar wordt.

3 - Machthebbers op hoger niveau moeten misbruikers ondersteunen ten koste van de slachtoffers.

Voortdurend misbruik op grote schaal is strijdig met openbaar worden.

Dat misbruik in de RK nu openbaar wordt heeft te maken met dat in het verleden WEL aan de voorwaarden voor de mogelijkheid tot misbruik is voldaan.

Tegenwoordig kent de RK meer openbaarheid, waardoor dit misbruik naar buiten komt. De huidige paus veroordeeld het misbruik sterk, en betoond zijn sympathie voor de slachtoffers, allemaal zaken waardoor slachtoffers zich gesterkt voelen.

In structuren waar die openbaar minder aanwezig is, en/of slachtoffers of het misbruik minder serieus genomen worden en/of daders de hand boven het hoofd wordt gehouden, zal het misbruik verborgen blijven. Helaas bestaan ook vandaag de dag dergelijke organisaties in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlak de protestants-christelijke/gereformeerde kerk niet uit. Alleen speelt het misbruik zich daar vaker in familiekring af en niet zozeer door geestelijken die zich aan jongetjes vergrijpen.

Wat anderen al zeiden: het heeft veel te maken met machtsverhoudingen.
In de RK kerk heeft de pastoor veel macht over de aan hem toevertrouwde kinderen. In protestantse en gereformeerde gezinnen heeft de man als 'hoofd van het gezin' de touwtjes in handen.

Dat de RK kerk meer in het nieuws is, komt denk ik voor een deel doordat in de berichtgeving er een bepaald klooster of internaat in opspraak komt, waar in een bepaalde periode stelselmatig kinderen werden misbruikt.
In de besloten kring van de familie of het gezin kan kindermishandeling of -misbruik veel effectiever geheim worden gehouden.

Misbruik van kinderen komt helaas in alle lagen van de bevolking voor, en niet alleen in religieuze kringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gebeurd bij ALLE religies waar gevoel (waaronder dus sexualiteit) wordt onderdrukt.

Wat onderdrukt wordt, neemt rare vormen aan..............

aanhangers van het katholieke gellof wil je niet beledigen. Hoeft ook niet, want gereformeerden/protestanten kunnen er ook wat van....... lees de kranten maar....

Zolang sexualiteit als zondig, voos en vies wordt voorgespiegeld, zolang krijgen velen geen *normaal* inzicht daarin, en zolang zullen er uitspattingen voorkomen...