Is er een Geschrift, Godsdienst, Religie die het toestaat om mensen te doden?

Zo ja, graag naam van boek, geschrift als iemand dit weet. Uit interesse, ik ben niet op zoek naar een Godsdienst om mij bij aan te sluiten zodat dit kan. Het is puur interesse.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De meeste godsdiensten staan het toe om, onder bepaalde omstandigheden, mensen te doden.
Ze verschillen wel in de mate van enthousiasme die ze daarvoor aan de dag leggen.

Religies waarin het onder geen enkele omstandigheid is toegestaan zijn Jainisme en Boeddhisme.
Hoewel bij de laatste de praktijk wel eens anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoorden.
Inderdaad mee eens dat er vele dingen zijn waarvan een godsdienst kan zeggen dat je mag doden. Omstandigheden.
Daarom koos ik deze als beste antwoord.
Wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben want:
"Gij zult niet doden" staat geschreven als wet.

Andere antwoorden (4)

In de christelijke bijbel roept de god regelmatig op tot doden.

In de joodse tenach dus ook, aangezien dat voor een deel hetzelfde geschrift is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de oudheid was de koning van de Israëlieten God.
En inderdaad werden er soms oorlogen door zijn wil gestreden.Bent u er ook bekend mee dat bij sommige van die oorlogen eerst vredesvoorstellen werden gedaan? Bij christenen ligt dit nu anders ,zei hebben nu niet meer de taak te strijden ,integendeel, Jezus zei :"Wie naar het zwaard grijpt zal door het zwaard vergaan"! Door de wereldomvattende prediking in opdracht van christus bevinden christenen zich in alle landen overal ter wereld.
Wanneer christenen nu vaderlandsliefde (door oorlog te voeren) boven liefde aan God stellen bestaat een heel groot gevaar dat zij zich schuldig maken aan broedermoord.Zie de wereldoorlogen die gestreden zijn door hoofdzakelijk mensen die zich graag christelijk noemden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet dat veel christenen het oude testament alleen geldig vinden voor zover dat goe uitkomt voor het imago van het christendom. Maar dat was de vraag niet. De vraag was welk religieus geschrift doden toestaat. En de bijbel is er, nog afgezien van de oorlogen die uit naam van de god gevochten zouden zijn, zeer expliciet in in welke gevallen een mens zelfs gedood *moet* worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interesting. Ik weet niet zoveel van de Bijbel behalve een paar standaard verhaaltjes uit mijn kindertijd. Dus ik zou graag willen weten wat er dan precies staat, enig iedee waar ik dat kan vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld: Deuteronomium 21:18-21, waarin staat dat je je kinderen moet stenigen als ze opstandig zijn.\ Exodus 22:18, de doodstraf voor bestialiteit. Leviticus 20:13, de doodstraf voor homoseksualiteit. Leviticus 20:11, de doodstraf voor incest. En dan niet incest in de zin van kindermisbruik, maar in de zin van seks hebben met de vrouw van je vader, of zij nu je moeder is of niet. Deuteronomium 22:23-24, de doodstraf voor de man die de vrouw van een ander verkracht. En de doodstraf voor de verkrachte vrouw, had ze maar om hulp moeten roepen. Als de vrouw in kwestie niet getrouwd, maar verloofd is, hoeft alleen de verkrachter te sterven (Deuteronomium 22:25). Deuteronomium 22:20, als een man zijn vrouw ervan beschuldigt dat ze geen maagd was toen ze trouwden, en ze kan haar maagdelijkheid niet bewijzen, moet ze gestenigd worden. Deuteronomium 20:13, als je krijgsgevangenen neemt, moet je alle mannen doden. Deuteronomium 13:1-6, een profeet die je zegt andere goden te volgen, moet gedood worden. Deuteronomium 13:6-10, als je familie, broer, kind of vrouw je aanmoedigt andere goden te aanbidden, moet je ze stenigen. Deuteronomium 13:13-16 Als in één van de steden mensen oproepen tot het aanbidden van andere goden, moeten alle inwonders van die stad gedood worden. Leviticus 20:27 Mensen die zich bezighouden met het occulte moeten gedood worden. Bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. Ik ga ze lezen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aimee, ik was bekend met de Egyptische God. Van de vredesvoorstellen wist ik inderdaad niet. Bedankt. SuzyQ, bedankt. Heb ze gelezen en inderdaad ook andere delen gevonden waar dit in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, sorry Israëlitische God. Was even in de war.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is in het kader van bovenstaande een erg leuke link: http://www.thebricktestament.com/the_law/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hanz, grappige link inderdaad.
In de bijbel staan regelmatig oproepen om te doden.
Wat heel dubbel is eigenlijk, want er wordt ook opgeroepen om niet te doden, en van je medemens te houden.
Een mens doden blijft nooit zonder gevolgen, alle onrecht zal op een gegeven moment weer recht gezet moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is er een Geschrift, Godsdienst,
Religie die het toestaat om mensen te doden?"

Volgens mij hebben bijna alle religiën toegestaan,
om te doden;

neem bijvoorbeeld het Christendom/
de Bijbel/ geschriften van het O.T.:

God zegt, volgens de Bijbel, zelf:
"Als nu een man en vrouw
in zich een waarzeggenden geest zal hebben,
of een duivelskunstenaar zal zijn,
zij zullen zekerlijk gedood worden;
men zal hen met stenen stenigen;
hun bloed is op hen."
(Leviticus 20:27)
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Lv20.htm

Sterker nog:
god doodde zelf ook iemand, een man,
omdat hij niet de vrouw wilde overnemen
van zijn gestorven broer;

er staat daarover het volgende in de Bijbel:

"Maar Onan wist,
dat dit zaad niet voor hem zou zijn,
en het gebeurde, toen hij bij de vrouw
van zijn broeder naar binnen ging,
dat hij het [zaad] verdierf
tegen de Aarde, om zijn broeder
geen zaad te geven;
(Genisis 38:9).
En wat Onan deed,
dat was kwaad in de ogen van GOD;
daarom doodde HIJ hem ook;..."
(Genesis 38:10)
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Gn38.htm

Vergeet ook niet, dat deze god, volgens de Bijbel,
de zondvloed over de Aarde heen heeft gestort,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
verantwoordelijk was voor Sodom en Gomorra,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sodom_en_Gomorra
en zijn eigen zoon (Jezus) heeft gezonden,
en doelbewust heeft laten opofferen/ doodden;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(traditioneel-christelijk)#Arrestatie_van_Jezus_en_kruisdood

en als god Jezus was, dan is het zelfmoord geweest…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik heb ze grotendeels gelezen. Maar kon maar 1 plek vinden waarin inderdaad wordt geschreven dat wij mensen iemand moeten doden.
Levictus 20:27 is de enige plek die het bevestigd.
Maar let op. In die tijd waren heksen/duivelsaanbidders zo ver van God verwijderd dat dit in die tijd/plaats paste.
In Genesis 38:9 en 38:10 gaat het om God zelve die een leven wegneemt (zoals het daar geschreven staat).
Verder is de rest door toedoen van God zelve. Zondvloed, Sodom en Gomorra
Dat wil nog niet zeggen dat Hij ons het recht geeft om het zelf te doen. We hebben vrije wil.
De Bijbel is heel oud. Wie weet wat er allemaal niet fout is gegaan door de jaren heen met wat er is opgeschreven.
Verder weten we ook dat Manifestaties/Profeten van belang waren op betreffende tijd en plaats.
Dit wetende, is er tot nu toe verder volgens mij geen enkele profeet geweest die heeft gezegd: Gij mag een ander doden of iets dergelijks. Integendeel zelfs.
Ik ben dus op zoek naar een plaats waar inderdaad staat dat wij mensen elkaar moeten/mogen doden onder bepaalde omstandigheden voor de tijd waar we nu in leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Maar je zegt de Islam "roept op" om te doden.
Ik heb de Koran niet gelezen, ga ik wel doen. Maar staat er ergens letterlijk om elkaar te doden? Volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Phaldir Er staat nog veel meer over in Bijbel hoor;
er staat bijvoorbeeld dat god tegen Mozes zegt: "Gij zult ook tot de kinderen Israëls zeggen:
Een ieder uit de kinderen Israëls,
of uit de vreemdelingen,
die in Israël als vreemdelingen verkeren,
die van zijn zaad den Molech gegeven zal hebben,
zal zekerlijk GEDOOD worden..."
(Bijbel-Leviticus 20:2) "Als er iemand is,
die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben,
die zal zekerlijk GEDOOD worden"
hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt.."
(Bijbel-Leviticus 20:9) "Een man ook,
die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben,
dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft,
zal zekerlijk GEDOOD worden,
de overspeler en de overspeelster."
(Bijbel-Leviticus 20:10) "En een man,
die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben,
heeft zijns vaders schaamte ontdekt;
zij beiden zullen zekerlijk GEDOOD worden;
hun bloed is op hen!"
(Bijbel-Leviticus 20:11)
http://www.statenvertaling.net/bijbel/levi/20.html Maar ook de Koran zegt het volgende: "Wanneer de heilige maanden voorbij zijn,
DOODT dan de afgodendienaren
waar je hen ook vindt,
en grijpt hen, en belegert hen, en loert op hen
uit elke hinderlaag."
(Koran-Soera 9:5)
http://digiboek.50megs.com/koran/koran009.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Alom.
ik zal eens kijken. Voor hetgeen ik tot nu toe gelezen heb:
Inderdaad onder bepaalde omstandigheden, tijd en plaats.
De Bijbel. Vergeet niet dat dit om een paar duizend jaar geleden gaat. God wist echt wel wat hij deed en doet.
Er zijn ook 10 geboden gekomen die onomstotelijk zijn.
In de Koran staat ook: Gij zult niet doden. Nog steeds één van de 10 geboden. Deze wetten gelden nog steeds, maar het geschrift de Bijbel en de Koran zijn op dit moment niets anders dan les stof voor de gehele mensheid. Wat er geschreven staat was ook gericht aan de personen in die tijd en op die plaats, niet aan ons nu. De wetten, geboden. Die zijn Universeel.
Wanneer je het "doden" letterlijk wil nemen zie de geschreven tekst dan wel in het juiste tijdsbeeld.

Doden hier als metafoor wil zeggen dat je in een leven je Ego dient te doden om zo je zelf (je werkelijke essentie) te worden/zijn.
Dit laatste is m.i. wat ermee bedoeld wordt.