zouden westerlingen nogsteeds in jesus geloven als ze een foto van hem kunnen bemachtigen?

Zouden europeanen en amerikanen niet teleurgesteld worden als een foto van jesus opduikt en ziet hij eruit als een regelrechte arabier\joods.
om een diepte aan mijn vraag te geven voeg ik dit toe:
islamieten mogen geen afbeelding van mohamed tonen want dan zou hij als een gewone man gaan lijken of misschien gewoon lelijk. als jesus in het echt veel op ben laden lijkt (uiterlijk) zou het dan voor westerligen nogsteeds het zelfde heilige man blijven? of speelt charisma hier een rol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha...en zn email ook, graag :D

Het beste antwoord

Nee. Dat Jezus naar alle waarschijnlijkheid een historische figuur was en ook naar alle waarschijnlijkheid een semitisch / arabisch uiterlijk had, staat eigenlijk ook wel vast. Ik hoef dus niet per se te twijfelen aan de persoon Jezus, net zomin als aan Karel de Grote of Toetanch-Amon waar we ook geen foto's van hebben. Al dook er een video op....

Mensen die in Jezus ' geloven' , geloven in de goddelijke status van de man, in zijn positie als Zoon van God, zijn rol als bemiddelaar. Dat zal ik ook met een foto niet geloven (tenzij God er bij opstaat wellicht), want ik hang die religie niet aan, al ben ik er wel mee opgevoed. Voor gelovigen doet ook controversiele informatie over de persoon Jezus overigens geen afbreuk aan het geloof in hem en zijn rol ; bijvoorbeeld de verhalen dat hij getrouwd zou zijn en kinderen had. Prima, dat verandert in beginsel niks.

Jezus is dan ook veel meer een symbool, een personificatie dan een echt historisch figuur waar een religie omheen gegroeid is. De basis van de religie was er al lang voor Jezus.
Hoe hij er precies uitzag zal dan ook geen enkele invloed hebben op zijn positie, noch voor gelovigen, noch voor ongelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

bij een rotsvast geloof speelt het uiterlijk van Jezus of Mohammed geen enkele rol. Dat zou decadent zijn als dit wel zo was. Ik bedoel hiermee:zonder innerlijke of morele kracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste foto werd gemaakt in 1816!
Ik denk dat niet alleen de westerlingen niet meer in Jezus zouden geloven, maar de gehele wereld als er plotseling een foto op zou duiken van Jezus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunt u uzelf nader verklaren, omtrent het precieze jaartal '1816'?
Wauw! Dat zou gaaf zijn. Een materieel bewijs! Iedereen zou dan in Jezus gaan geloven. Maakt niet uit hoe hij eruit ziet, het feit dat hij op foto staat is genoeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilt u wel voor uzelf spreken? Ik zal er NOOIT in geloven. En zeker niet nu Photoshop bestaat! ;-)
Blijkbaar wel. De afbeeldingen die ik ken van Jezus zijn vaak van een mediteraanse uitziende man met veel gezichtsbeharing met traditionele klededracht. Overeenkomstig met vele mannen uit het Midden-Oosten. Blijkbaar weerhoud dat mensen niet om te geloven in de beste man.
Ik vraag me ook af of je het uiterlijk van je profeet mee neemt in je beslissing om te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een feit dat heilige in een geloof vaak worden afgespiegeld als gelijkend aan het volk. Kortom wij willen graag dat Jezus er westers uitzien omdat we zelf ook westers zijn. Het is echter veel waarschijnlijker gezien zijn achtergrond dat hij (als hij al bestaan heeft) een beetje arabische uiterlijk had. Toch in onze verbeelding van hem ziet hij er westers uit. De bron van het Christendom is namelijk het westen. Anders voorbeeld is dat er bijvoorbeeld in bepaalde delen van de wereld men een zwarte maria aanhangt. Kortom we willen graag dat onze heilige een afspiegeling zijn van de aanhangers (waarom zou omnipotent wezen in vredesnaam in gelijkenis tot de mens moeten zijn. Maar dat terzijde) Ik denk dat als we wisten hoe jezus er echt zou hebben uitgezien dat dit weldeglijk invloed zou hebben op het geloof. Ik denk dan dat een heleboel mensen zouden afvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen willen zich houden aan iets zichtbaars, tastbaars. In de Bijbel word het gebruik van beelden door God verboden. Hij verbood in de 10 geboden zelfs het maken van iets dat waar dan ook op leek. Niet op aarde en niet in de hemel.
GELOOF heeft te maken kenmerken die iemands gedachten sturen als een bewijs te verwachten dat bepaalde dingen zullen komen of bestaan. (Hebreeën 11;1, die de definitie van geloof geeft)
Men zou eerder die foto "aanbidden" dan de aanbidding aan God zelf te geven.
Hoe wij God moeten aanbidden bepaalt Hij zelf en niet wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zou domweg niet kunnen geloven dat het Jezus is maar een duivel , want het klopt niet met de beschrijvingen in de Bijbel wat betreft de laatste der dagen dat hij zal terugkeren naar onze aarde om zijn troon in te nemen... die strijd zal in die tijd met ongeloof moeten gescheiden voordat ze hem als machtig heer erkennen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het cristelijk geloof zou afgelopen zijn te bestaan om dat jesus dan waarneembaar is.Iets wat je waarneemt is per direkt niet meer iets, om een geloof te zijn.