Oorspronkelijk was de bindi vooral een decoratie die werd gedragen door hindoevrouwen, omdat het werd geloofd dat het bescherming over de vrouw en haar echtgenote zou afroepen.
Ook werd de bindi aangebracht om iemands intelligentie te vereren. In die hoedanigheid werd de bindi zowel door mannen als vrouwen gebruikt.

Tegenwoordig wordt de bindi door veel meer vrouwen in Azië gedragen dan alleen hindoevrouwen. Ook mannen dragen nu bindi's. Het gebruik is in deze gevallen vooral decoratief zonder speciale betekenis.

Overigens dragen mannen vaker een tilaka, dit is een decoratie die op een bindi lijkt, maar met een net even wat andere betekenis en functie:
- Een tilaka wordt aangebracht met pasta of poeder, terwijl een bindi ook opgeplakt kan worden of een juweel is.
- Een tilaka wordt doorgaans aangebracht om religieuze of spirituele redenen of ter gelegenheid van bepaalde gebeurtenissen of evenementen. Een bindi wordt aangebracht om huwelijksredenen of ter decoratie.
- Een bindi wordt alleen gedragen tussen de ogen, maar een tilaka kan op nog 11 andere lichaamsdelen worden aangebracht.