Kun je zelf een godsdienst oprichten?

2000 jaar geleden was dat vrij eenvoudig, maar kan het nu nog?

Hoeveel leden moet je dan hebben?
En kun je dan ook allerlei eisen stellen zoals: jullie zullen rekening moeten houden met ons geloof?

Update: we hebben het dan wel over een volwaardig geloof en geen sekte.
Ik snap deze reacties (+1)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
4.4K

Het beste antwoord

Dat kan wel, maar ik denk dat je beweging sneller als een sekte zal worden gezien, dan als een volwaardig geloof naast de bestaande religies. Men is nu gewend aan de bestaande goden als God, Allah, Boeddha en anderen. Het zal even duren (mogelijk eeuwen) voordat de "nieuwe" god even "gewoon" gevonden wordt als de nu bekende goden.
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Tuurlijk. Zelfs op drie hoog achter.
Of je veel aanloop van gelovigen krijgt, is iets anders.
15 jaar geleden
Elk geloof is ooit begonnen. Je kunt nu dus ook een nieuw geloof beginnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat noemen we meestal sekte's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja , hoor is pas nog gedaan door Bobby Henderson in reactie op scholen die de evolutietheorie niet willen onderwijzen in amerika.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat, of het asl geloof erkent zal worden is een tweede. Wel als het stand houd en na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je eigen (nieuwe)geloof wil prediken kan niemand je tegen houden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kunt zelf geen godsdienst oprichten, dat is een intrinsieke leugen...

Allereerst is het NOOIT een iemand, maar een "niemand" die spreken mag. En die niemand is controversieel by nature... Die niemand zal niets oprichten, alleen maar spreken. En dat spreken boezemt enerzijds gezag in en anderzijds angst. Angst bij degene die de macht hebben en gezag bij degene die snappen wat hij zegt en zien dat het de waarheid is die spreekt. En het zal eerst, wellicht meer dan 100 jaar een sekte genoemd worden in de ogen van de machthebbers. Is het gesproken woord zo levend dat het na een paar honderd jaar nog leeft dan zou je van een godsdienst kunnen gaan spreken...

Als je zelf een godsdienst opricht, dan is de mislukking al een feit. Dan is het een omroep, of een krant, of een revolutie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo eenvoudig was het niet 2000 jaar geleden....
Als je een aanzet maakte (niet eens zelf de oprichting deed),
dan werd je op een plank gespijkerd....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan natuurlijk altijd. Je bent hier in Nederland vrij in wat je geloofd. Er zijn trouwens ook vormen van bijv. het Christendom die uit 1 gezin bestaat. Er staat vast geen minimaal aantal leden voor.