Wat is de logica van biechten?

En is het niet voldoende om je als gelovige tot god te richten? Die hoort en ziet toch alles en weet wat er in je hart is?

Hoe kan het in godsnaam, dat een mens een ander mens kan vergeven voor zonden? Is dit niet iets wat alleen god is toebedeeld? Welk mens met eigen tekortkomingen - ook al is het een priester, kan een ander mens vergeven op zulk religieus niveau?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geen logica! Sommige mensen hebben even een moment van rust wanneer zij biechten maar er is maar één oplossing voor het geen zij denken 'verkeerd' te hebben gedaan en dat is zelf vergeving!

Logica? Je hebt het over god, bijbel en priesters en vraagt naar logica? Nou ehm.. De logica is dat de priester vertegenwoordiger van het woord van god is..?

Er is geen logica met biechten... Er is schoon schip maken, er is het delen van een groot geheim vaak... Door het uit te spreken kom je wel in een andere energie, door het te delen, maak je het vloeibaar en kun je die zonden kwijtgescholden krijgen... Dat is de waarde van het biechten... Dan neem je de verantwoording op je en doet boete, dat werkt namelijk wel zo... Ieder mens kan dat doen een biecht afnemen...

Hallo Marita: Met biechten vraag je om vergeving om de zonden en de zorgen ervan achter je te laten. De priester is een hulp voor het vergeven van, de grootste factor om te vergeven ben jij zelf. In de psychologie en andere onderzoeken is men erachter gekomen dat vergevingsgezinde mensen (ook naar zichzelf) een betere kwaliteit van leven hebben. Hopelijk heb je hier wat aan.

De logica zit erin dat je van God nooit en te nimmer iets zult waarnemen, dus ook geen 'vergiffenis' van zult of kan ontvangen. Van een mens kan dat wel, dus die neemt de plaats daarvan tijdelijk in, bij gebrek aan een tastbare God. Het 'luchten' van je hart is iets wat zowiezo goed is, eigenlijk is het gewoon een vorm van psychologie, blijf je met een geheim rond lopen wat je dwars zit, dan wordt het alleen maar zwaarder.

God is almachtig, maar desondanks nemen sommige mensen hem graag wat werk uit handen. Je ziet hetzelfde verschijnsel bij (dood)straf; hierbij vinden ook veel gelovigen dat God het niet alleen af kan.

De logica is, dat een pastoor ook maar een mens is. Lekker genieten van andermans 'zonden' en andere dingen ;-)

Biechten is een truukje van de kerk om percies te weten wat er in de gemeenschap speelt.

De keiharde logica achter biecht heeft iets te maken met het verkrijgen van wereldlijke macht. In de middeleeuwen maar ook later heeft de katholieke kerk geprobeerd om met behulp van de biechtvaders van de katholieke koningen en heersers politieke invloed te winnen.

Ik heb eens een film gezien van een biecht, waarbij de priester zich geluidloos manueel bevredigde op de verhalen van een zondaar Toegevoegd na 38 seconden: Veel meer is het effect ook niet van biechten.

Soms is het opbiechten van een ,,fout,,zonde,het moeilijkste wat er is voor zo n persoon. Het gaat dan ook eigenlijk niet om de priester maar om die persoon. Wanneer hij door een ander vergeven wordt dan kan hij zichzelf eindelijk vergeven. Persoonlijk gezien zou ik niet naar een priester gaan maar een vertrouwens persoon in mijn omgeving. Maar dat is voor ieder mens verschillend ,ieder zijn eigen pad zal ik maar zeggen. Maar het vergeven van jezelf is net zo belangrijk als het vergeven van een ander.

Biechten is iets wat mensen hebben verzonnen. Wat je zegt is waar. God kijkt in je hart en weet alles van je, ook wat je voelt. Je kan bij de pastoor op het matje komen en je zonden opnoemen, maar dat heeft geen enkele zin als je niet oprecht van binnen spijt voelt. Je kan gewoon met God praten, maar ook als je het voelt, weet Hij al genoeg. Priesters en andere kerkelijke leiders hebben zichzelf tot een soort godheid verheven. Elk mens is zondig, dus ook hun. Ze hebben er een soort circus van gemaakt waar alles draait om geld en macht. Je hebt geen zonde tegen de priester begaan, maar een zonde tegen God´s geboden, dus dat is degene bij wie je moet zijn om vergeven te worden.

Het biechten is een uitvinding van de heilige katholieke kerk. Als je daar in de kerk in de biechtstoel zit en je zonden opbiecht,laat de priester god meeluisteren en geeft dan de door god ingefluisterde straf aan de zondaar: 10 weesgegroetjes of 10 rozenkransen biddenóf hoe die gebeden ook maar heten mogen. Tevens werd er in vroeger jaren lekker centjes mee verdiend,door middel van de zogenaamde aflaten. Volgens mij,(maar wie ben ik) heeft de hele godsdienst en daarmee okk het biechten geen enkele zin.

Logica van biechten is. Door je verkeerde handelingen te vertellen aan een de menselijke vertegenwoordiger van God, moet je jezelf vernederen en dus daarmee laten zien dat je er spijt van hebt.

Dat is ook grote onzin inderdaad, en bovendien misleidend. Het hele roomse geloof is gebaseerd op drijfzand en macht. Je zult daar nooit verlicht worden. Toegevoegd na 1 minuut: Het enigste nut dat het kan hebben, is dat problemen bespreekbaar kunnen worden gemaakt, zodat degene die biecht het beter kan verwerken.

Ik denk dat het nog stampt uit het verleden. De tijd toen er nog een 'verplichte' donatie gevraagd werd voor een biecht. Je kon zelf vrijbrieven naar de hemel kopen. Nu is het denk ik nog steeds een vrijbrief. Je mag doen wat je wilt, en je zonden worden je vergeven. Zolang je maar berouw toont, maar die kan je faken bij de biecht.

geen logica gewoon op een achterbakse manier van schuldgevoelens af raken zo van ik heb gebiecht dus ik ben vergeven

Er zit geen logica in. In een kamertje zitten door een ander onvolmaakt mens, worden je zondes heus niet sneller vergeven. Spijtbetuiging en nazorg is belangrijk. daarvoor heb je echt geen priester, pastoor of weet ik veel p-man voor nodig. bovendien moeten hun zelf ''biechten'' ze verklaren hunzelf heilig en de meeste misbruiken kleine jongetjes. dit mag allemaal niet volgens de Bijbel

Bronnen:
de Bijbel weer eens

Bij de protestanten kan wat u hier schrijft. Persoonlijk denk ik er ook zo over.

Ik heb zelf veel gebiecht omdat het moest van school. Ik wist gewoon niet wat ik biechten moest. We verzonnen maar wat en waren blij als we tenminste drie zonden hadden. Om even een vergissing recht te zetten, niet de priester vergeeft je zonden, dat doet God. De priester is slechts de bemiddelaar. Ik ben blij dat ik nooit meer hoeft te biechten.