Wat is de logica van biechten?

En is het niet voldoende om je als gelovige tot god te richten? Die hoort en ziet toch alles en weet wat er in je hart is?

Hoe kan het in godsnaam, dat een mens een ander mens kan vergeven voor zonden? Is dit niet iets wat alleen god is toebedeeld? Welk mens met eigen tekortkomingen - ook al is het een priester, kan een ander mens vergeven op zulk religieus niveau?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof zelf in de Bijbel en alles maar nee biechten snap ik ook niet en zie er ook geen nut in, dat is volgens mij ook alleen wat God toe komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rietje: mijn gedachte. Maar toch wordt er heel wat afgebiecht door gelovigen. Stel dat God het je niet zou willen vergeven of andere plannen heeft, dan is er toch een aardige inschattingsfout gemaakt door de priester. En ondertussen maar denken dat je weer helemaal schoon bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een goeie vraag, dat snap ik ook niet. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goede vraag!

Het beste antwoord

Geen logica! Sommige mensen hebben even een moment van rust wanneer zij biechten maar er is maar één oplossing voor het geen zij denken 'verkeerd' te hebben gedaan en dat is zelf vergeving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zo zie ik het ook. Jezelf vergeven, nadat je in hebt gezien wat je 'verkeerd' hebt gedaan. Of.. je eventueel rechtstreeks tot God wenden en bidden dat Hij vergeving wil schenken. Ik begrijp sowieso niet waarom een 'biecht-bemiddelaar' nodig is wanneer God in onze harten kan kijken en zo dichtbij is. +1 in ieder geval :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie en pure logica, als je het mij vraagt. +10 voor jou!

Andere antwoorden (19)

Logica? Je hebt het over god, bijbel en priesters en vraagt naar logica?

Nou ehm.. De logica is dat de priester vertegenwoordiger van het woord van god is..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen logica met biechten... Er is schoon schip maken, er is het delen van een groot geheim vaak...

Door het uit te spreken kom je wel in een andere energie, door het te delen, maak je het vloeibaar en kun je die zonden kwijtgescholden krijgen... Dat is de waarde van het biechten... Dan neem je de verantwoording op je en doet boete, dat werkt namelijk wel zo...

Ieder mens kan dat doen een biecht afnemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zien vloeibare zonden eruit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, ik geef je niet vaak een plusje, maar deze keer sla je de spijker op z'n kop!
Hallo Marita: Met biechten vraag je om vergeving om de zonden en de zorgen ervan achter je te laten. De priester is een hulp voor het vergeven van, de grootste factor om te vergeven ben jij zelf.

In de psychologie en andere onderzoeken is men erachter gekomen dat vergevingsgezinde mensen (ook naar zichzelf) een betere kwaliteit van leven hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De logica zit erin dat je van God nooit en te nimmer iets zult waarnemen, dus ook geen 'vergiffenis' van zult of kan ontvangen. Van een mens kan dat wel, dus die neemt de plaats daarvan tijdelijk in, bij gebrek aan een tastbare God. Het 'luchten' van je hart is iets wat zowiezo goed is, eigenlijk is het gewoon een vorm van psychologie, blijf je met een geheim rond lopen wat je dwars zit, dan wordt het alleen maar zwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is almachtig, maar desondanks nemen sommige mensen hem graag wat werk uit handen. Je ziet hetzelfde verschijnsel bij (dood)straf; hierbij vinden ook veel gelovigen dat God het niet alleen af kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet wat arrogant van de mens om zo te denken? Dat wij God's werk wel even uit handen nemen op een manier zoals die ons goeddunkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is de arrogantie van de mens.
De logica is, dat een pastoor ook maar een mens is.
Lekker genieten van andermans 'zonden' en andere dingen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biechten is een truukje van de kerk om percies te weten wat er in de gemeenschap speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat klinkt als pure logica :P Zou god dat wel goedvinden? :O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In besloten gemeenschappen zeker. Leuk antwoord! +1
Ivana
14 jaar geleden
Zeer negatief. Heb meer waardering voor het antwoord van Dutchbright. Minpuntje dus.
De keiharde logica achter biecht heeft iets te maken met het verkrijgen van wereldlijke macht. In de middeleeuwen maar ook later heeft de katholieke kerk geprobeerd om met behulp van de biechtvaders van de katholieke koningen en heersers politieke invloed te winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een film gezien van een biecht, waarbij de priester zich geluidloos manueel bevredigde op de verhalen van een zondaar

Toegevoegd na 38 seconden:
Veel meer is het effect ook niet van biechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles geloven wat je in films ziet hoor :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zeker niet wat de kerk je wijsmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevellig ken ik de gesstelijk, over wie de film ging en hij heeft het gebeuren bevestigd.
Soms is het opbiechten van een ,,fout,,zonde,het moeilijkste wat er is voor zo n persoon.
Het gaat dan ook eigenlijk niet om de priester maar om die persoon.
Wanneer hij door een ander vergeven wordt dan kan hij zichzelf eindelijk vergeven.
Persoonlijk gezien zou ik niet naar een priester gaan maar een vertrouwens persoon in mijn omgeving.
Maar dat is voor ieder mens verschillend ,ieder zijn eigen pad zal ik maar zeggen.
Maar het vergeven van jezelf is net zo belangrijk als het vergeven van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biechten is iets wat mensen hebben verzonnen. Wat je zegt is waar. God kijkt in je hart en weet alles van je, ook wat je voelt. Je kan bij de pastoor op het matje komen en je zonden opnoemen, maar dat heeft geen enkele zin als je niet oprecht van binnen spijt voelt. Je kan gewoon met God praten, maar ook als je het voelt, weet Hij al genoeg.

Priesters en andere kerkelijke leiders hebben zichzelf tot een soort godheid verheven. Elk mens is zondig, dus ook hun. Ze hebben er een soort circus van gemaakt waar alles draait om geld en macht.

Je hebt geen zonde tegen de priester begaan, maar een zonde tegen God´s geboden, dus dat is degene bij wie je moet zijn om vergeven te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24: maak ik hieruit op dat de biecht door mensen is bedacht en niet als zodanig in de bijbel staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor dit antwoord. Biechten moet je niet bij mensen doen, je moet je zonden aan God belijden, Hij is de enige die ze kan en wil vergeven!
Het biechten is een uitvinding van de heilige katholieke kerk.
Als je daar in de kerk in de biechtstoel zit en je zonden opbiecht,laat de priester god meeluisteren en geeft dan de door god ingefluisterde straf aan de zondaar: 10 weesgegroetjes of 10 rozenkransen biddenóf hoe die gebeden ook maar heten mogen.
Tevens werd er in vroeger jaren lekker centjes mee verdiend,door middel van de zogenaamde aflaten.
Volgens mij,(maar wie ben ik) heeft de hele godsdienst en daarmee okk het biechten geen enkele zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logica van biechten is.
Door je verkeerde handelingen te vertellen aan een de menselijke vertegenwoordiger van God, moet je jezelf vernederen en dus daarmee laten zien dat je er spijt van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Liesbeth: Menselijke vertegenwoordigers van god: die hebben zichzelf die rol toegekend als je het mij vraagt. Of zie jij dat anders? Ik kan volgend jaar priesteres worden en dan ben ik ook ge-upgrade tot vertegenwoordigster. En kan ik naar eigen goeddunken mensen hun zonden vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Marita die rol is hun door de kerk gegeven nadat ze een priester opleiding gedaan hebben.
het is zeker geen zelf toe bedeelde rol.
Ook je laatste zin is niet juist, het is geen vergeven naar eigen goeddunken, dat is wel erg vernederend naar deze groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Liesbeth: als de kerk priesters deze rol geeft, impliceert dit dat biechten door mensen is bedacht en dat het niet als zodanig in de bijbel staat? Hoe weet je als priester zeker dat je iemands zonden mag vergeven? Of mag dit altijd als de spijt maar oprecht is? En hoe zien wij mensen OF spijt oprecht is als we niet, net als God, in hun harten kunnen kijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als ik de bijbel verhalen nalees dan vergaf Jezus tijdens zijn leven de mensen hun zonden.
Daar is de biecht uit voortgekomen.Jezus heeft de Apostelen de opdracht gegeven om zijn werk voort te zetten.
Of iemand spijt heeft kun je niet zien, maar een toneelstukje opvoeren in de biechtstoel heeft ook geen zin.
Dat is ook grote onzin inderdaad, en bovendien misleidend.
Het hele roomse geloof is gebaseerd op drijfzand en macht.
Je zult daar nooit verlicht worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het enigste nut dat het kan hebben, is dat problemen bespreekbaar kunnen worden gemaakt, zodat degene die biecht het beter kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het nog stampt uit het verleden. De tijd toen er nog een 'verplichte' donatie gevraagd werd voor een biecht.
Je kon zelf vrijbrieven naar de hemel kopen.

Nu is het denk ik nog steeds een vrijbrief. Je mag doen wat je wilt, en je zonden worden je vergeven. Zolang je maar berouw toont, maar die kan je faken bij de biecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen logica gewoon op een achterbakse manier van schuldgevoelens af raken zo van ik heb gebiecht dus ik ben vergeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit geen logica in.

In een kamertje zitten door een ander onvolmaakt mens, worden je zondes heus niet sneller vergeven.
Spijtbetuiging en nazorg is belangrijk.

daarvoor heb je echt geen priester, pastoor of weet ik veel p-man voor nodig.
bovendien moeten hun zelf ''biechten''
ze verklaren hunzelf heilig en de meeste misbruiken kleine jongetjes.
dit mag allemaal niet volgens de Bijbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de protestanten kan wat u hier schrijft.
Persoonlijk denk ik er ook zo over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf veel gebiecht omdat het moest van school. Ik wist gewoon niet wat ik biechten moest. We verzonnen maar wat en waren blij als we tenminste drie zonden hadden. Om even een vergissing recht te zetten, niet de priester vergeeft je zonden, dat doet God. De priester is slechts de bemiddelaar. Ik ben blij dat ik nooit meer hoeft te biechten.