Is er er een lijst met dingen die je niet mag eten bij het 40 dagen vasten van christenen? (snoep, chips etc.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
30.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vasten = niet eten. De lijst met dingen die je wel mag eten is beduidend korter ; komt ie : -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vasten is minder eten. Onthouden is het niet eten van een bepaald iets. Maar er is geen lijstje (behalve vlees mss) behalve die van jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Marleen, christenen hebben aan vasten hun eigen draai gegeven, het moet wel leuk blijven.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik de Ramadan een heel mooie manier van vasten ; dat kun je ook rechtstreeks overnemen. De hele dat volledige onthouding, en ' s avonds feestelijk gezamelijk eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over welke christenen hebben we het dan? Rooms-Katholieken;
Protestanten;
orthodoxe christenen, met nog een groot onderscheid tussen Grieks-Orthodox, Koptisch....etc.
Anglicanen;
overige christenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dan de Ramadan.
Als leerkracht op een 'kleurrijke' school zit ik in die periode met een groep kinderen die witjes, met slaaptekort en boerend van het vele, vette voedsel dat er de hele nacht is ingepropt te koekeloeren in hun bankjes.
De hele dag dorstig, maar niet mogen drinken. Maar naar zwemles mogen ze niet in die periode, want ze zouden wel eens water binnen kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kinderen van de moslims uit mijn eigen kennissenkring - die uiteraard bij de gematigder soort horen, want ik heb het niet zo op fundamentalisten van ELKE religie - beperken zich tijdens de ramadan tot het niet eten van snoep. Ze krijgen gewoon een ontbijtje mee, lunchen op school, en krijgen voor het breken van de ramadan 's avonds (als dat laat is) gewoon nog wat te eten. Geen lekkers natuurlijk ;) De Ramadan in zijn meest complete vorm is nadrukkelijk niet bedoeld voor mensen die dat fysiek niet aankunnen, waar niet alleen zwangere vrouwen, zieken en bejaarden bij horen, maar zeker ook kinderen in de groei. Natuurlijk heb je - zoals, helaas, bij ELKE religie - extremisten die geen maat kunnen houden en hun kinderen angst aanjagen en verplichten mee te doen aan dergelijke rituelen, met soms nog wel kwalijker gevolgen dan dit, vaak in navolging van extremistische leiders die een an sich mooi ritueel op dergelijke manier verkrachten en afdwingen van hun volgelingen. Even los van het feit dat slaaptekort in een dergelijke feestmaand door cultuurbotsingen een vervelend bijverschijnsel is, maar ja, we hebben nu eenmaal vrijheid van godsdienst. Die maakt het niet alleen mensen mogelijk zelf keuzes te maken (wat an sich te prijzen is, daar ben ik niet per se tegen) maar ook om anderen 'keuzes' op te dringen - met name jonge kinderen. Een onmogelijk spagaat voor elke overheid vrees ik, zolang de wereld nog niet vele, vele malen meer geseculariseerd is.
En los van het feit dat feestelijk eten per definitie niet erg gezond is, en je je kunt afvragen of het handig is dat een maand vol te houden...

Het beste antwoord

Zo, nu even serieus.

Binnen het protestantisme is er geen expliciete gezamenlijke traditie van vastenperiode. Wel zijn er individuele protestanten die vasten in de 40 dagen voor Pasen. De precieze inhoud van het vasten is niet duidelijk gedefinieerd. Zo zijn er mensen die meerdere dagen achter elkaar in het geheel niet eten, terwijl anderen zich onthouden van een bepaalde luxe of gewoonte, zoals roken, televisie kijken, snoep of alcohol nuttigen. Dit om zich in de 40 dagen-tijd (de lijdenstijd) te bezinnen op het Paasfeest, zich meer open te (kunnen) stellen voor het Woord en/of om solidair te zijn met hen die het moeilijk hebben. Vaak wordt het geld wat hiermee wordt uitgespaard gespaard voor een goed doel.

Je mag er dus je eigen invulling aan geven, er zijn geen vaste regels of voorschriften. Alles wat jij overbodig of luxe vindt kun je laten staan tijdens de vasten. Wat jij denkt dat nodig is voor je periode van bezinning. Geen vlees bijvoorbeeld, of geen luxe-voedsel, wat voor jouw werkt.

Uiteindelijk gaat het ook meer om het effect van de vasten dat je wilt bereiken dan om wat je nu precies wel en niet eet en drinkt. Voor sommige mensen is alleen geen alcohol al een hele opgave, anderen kiezen voor alleen water en brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons in de kerk zijn er wel een groot aantal die aan 'vasten' doet tijdens de 40 dagentijd (alleen noemen wij dit 'onthouding'. De meesten kiezen ervoor om buiten de gewone maaltijden om niets te eten en geen frisdrank te drinken (alleen koffie/thee/water). Sommigen gaan verder door alleen 'aardappels-groente' en brood te eten (dus bijv. niet lasagne of honey hitters). Grappig om te zien is dat de suikerschaaltjes bij het koffiedrinken na de dienst tijdens deze periode altijd beduidend minder leeg worden. Veel jongeren uit onze kerk kiezen er overigens ook voor om tijdens deze periode geen (overvloedig) gebruik van facebook/hyves/twitter te maken, en minder gebruik te maken van mobiel, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: Ik wou een plusje geven voor je antwoord, maar het was een reactie. Een virtueel plusje dan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rooms-Katholieken;
Protestanten;
orthodoxe christenen;
Anglicanen;
overige christenen.

Andere antwoorden (2)

Onder de huidige Rooms Katholieke Canon van de Westerse ritus van de Kerk, is een vastendag een dag waarop Katholieken van achttien tot en met zestig jaar oud verplicht zijn om een beperkte vasten te houden. In Amerika mag je een normale maaltijd eten en tussendoor twee snacks nemen, zolang die snacks samen maar niet meer zijn dan één normale maaltijd. Kinderen zijn niet verplicht te vasten, maar hun ouders moeten er wel voor zorgen dat de kinderen goed onderwezen zijn in de geestelijke praktijk van het vasten. Een dag van onthouding is een dag waarop Katholieken van veertien jaar en ouder verplicht zijn om af te zien van het eten van vlees. (Onder de tucht van de Westerse rite is het wel toegestaan om vis, eieren, melkproducten en producten gemaakt van dierlijk vet te eten, wat in de Oosterse rite niet is toegestaan). De eigen pastoor kan eenvoudig dispensatie van vasten of onthouding verlenen, wanneer de medische situatie van iemand hierom vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Bijbel zegt er in ieder geval niets over