De christelijke God had/heeft toch een zoon?
Volgens mij is dat ook familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

God heeft wel familie, dat zijn Zijn Engelen.
Maar broertje, zusje of neef zou moeten betekenen dat God ouders heeft/had en dat is niet het geval.
Hij is de Eerste en de Hoogte, niemand staat boven Hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus ook niet naast hem, maar enkelt onder Hem.
Wij zijn Zijn Kinderen.. Dus dat maakt ons familie, ook al is het enkelt geestelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet Jezus, hij heeft wel wat met Maria gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft geen familie, die engelen heeft hij zelf toch gemaakt.
Dat hangt er vanaf op welke god je hier doelt.
Griekse goden bijvoorbeeld houden er grote families op na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of dit een serieuze vraag is, weet ik niet, kan ik niet voldoende inschatten. Maar Christenen gaan er wel van uit dat wij allemaal, kinderen van een Vader zijn. Volgens mij wordt dan bedoelt dat alle mensen kinderen van een vader zijn. Dit appelleert aan het besef dat alle mensen gelijk en gelijkwaardig zijn, en een band met elkaar hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande (van harte aanbevolen) website zie je alle tot nog toe bekende goden. Deze zijn min of meer allemaal familie van elkaar, want ze hebben allemaal dezelfde ouders: de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus is een zoon van God. Dus ja hij heeft familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet de christelijke leer. Buiten de Orthodox Christelijke kerken wordt Jezus niet gezien als de zoon, maar zijn de vader, de zoon en de hg een en dezelfde. Moeilijke constructie, maar datt was nodig om het verhaaltje te laten kloppen. Voor deze twist in de storey zijn velen op de brandstapel terecht gekomen
Als God bestaat dan is het alles... En als het alles is, dan heeft het familie... Maar ook buren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even naar de oorspronkelijke tekst grijpen, zou ik zeggen.

Elohim is meervoud. Het betreft "De kinderen van El", volgens de mythologische vondsten uit de regio. Jahweh was er één van, tezamen met anderen als bijvoorbeeld Ba'al. Het heeft er alle schijn van dat Jahweh slechts een specifieke god was in een groter pantheon - specifiek, de god van een bepaalde stam die vervolgens andere goden is gaan ontkennen / tegenwerken.

"Nu is de mens aan ons gelijk geworden" geeft ook aan dat er meer zijn.

"Vereer naast mij geen andere goden" impliceert ook dat er meer zijn - er wordt ten slotte níet gezegd dat hij de enige is, slechts dat hij de enige is die je mag vereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Sne,het kan ook een soort pluralis majestatis zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CGvdB: Lees eens de Book of Mormon en de schellen vallen van je ogen.
'Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder'. (Mattheüs 12:50, zie bron, vers 50 staat helemaal onderaan.)

Dat zegt Jezus, de Zoon van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus als 'Zoon' van God is vanouds gebruikt om zijn relatie met de Vader aan te duiden. Zoals een zoon een relatie heeft met zijn vader (houd in gedachten, tegenwoordig gaat dat wat anders dan vroeger), zo staat Jezus (God de Zoon) in een perfecte relatie tot God de Vader. Daarmee heeft God nog geen gemeenschap gehad met een vrouw, wat veel mensen voor een implicatie houden.
Daarnaast werd zojuist Matth. 12.50 geciteerd. Hier bedoelt Jezus ook 'als een broer, zus of moeder'.
Concluderend kunnen we dus zeggen dat de menselijke familietermen die op God worden toegepast vergelijkingen zijn, om mensen het beter te doen laten begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk heeft God familie. Jezus is geboren bij Jozef en Maria,en daaruit is de wereldbevolking ontstaan. Met hemelvaart werd hij later de vader, de zoon en de helige geest. Dus hij heeft ontzettend veel familie.

Toen God er was schiep hij volgens de bijbel Adam en Eva, dus ook dit is familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen lees de Bijbel, daar vind je het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij leeft hij in onmin met zijn familie, hij heeft het er nooit over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee!
God is, geloof ik, een bepaalde gedachte, gevoel.
God is geen persoon (bij wie je even voor de koffie langs gaat ofzo).

In de Bijbel staat dat er ook nog engelen zijn en dat er wonderen zijn gebeurd.
Ik vind dat men de Bijbel niet zo serieus en letterlijk moet nemen.
Ik denk dat degene die de Bijbel heeft geschreven alles symbolisch bedoeld heeft en de verhalen die hij/zij heeft gebruikt als voorbeeld dienen zodat men het snapt wat hij/zij bedoelt.

Jullie zullen waarschijnlijk nu al weten dat ik niet gelovig ben, maar neem dit niet te kwetsend op.
(Ik accepteer het christendom (als het geloof van een ander))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Bijbel is mij altijd verteld dat iedereen op aarde een kind van God is... Dat zou betekenen dat wij allemaal familie van hem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha... Ja een broertje.

"Ik ben het broertje van God."

Nah, hij is vast enig kind. Zijn ouders, vanuit wier lendenen de vader des vaders ontstond, hadden er geen behoefte meer aan nog een kind. Een schepping was meer dan genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets meer respect voor iemand die wel gelooft, zal op zijn plaats zijn, vandaar een -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij mogen van alles evangeliseren maar ik mag er niks van zeggen?? That'll be the day...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees nergens dat ik aangeef dat je er niks van mag zeggen, integendeel.
Ik vraag respect voor ieders mening.
God is geen mens, heeft dus geen familie. Omdat we graag een menselijke God willen, hebben mensen hem een zoon gegeven. Maar weer geen vrouw, want dan zou God weleens zin kunnen hebben in sex, maar dat kan je niet maken als God tegenover de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou zeggen, kijk ff in het telefoonboek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wat wij god noemen is in alles.
En alles is wat bestaat, bestaan heeft en zal bestaan, bestaat in god. Dus...dit antwoord op je vraag past niet binnen de ja/nee logica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoorrr.

Alleen binnen de hindoeisme zijn er 330+ miljoen aan familileden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoveel?? En hoezo zouden ze allemaal familie zijn?
Nee, in mijn beleving is God één. Geen voorvaderen, geen familie, geen nazaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee.

God zoals jij het stelt wordt door jou tastbaar gemaakt en dat is het niet.
God is de natuur.
het al omvattende.
de wijsheid van de cosmos.
er is er maar 1, en dat is alles, en niets tegelijk!
Het is maar goed dat het geen familie heeft, dan zou zijn eenvoud ineens heel ingewikkeld en intelligent worden, zoals wij, de mens, die een ego bezitten.
god is eenvoudigweg de waarheid.