Werd je opgepakt in de 2de wereldoorlog als je vader Joods was en je moeder niet?

Werd je ook opgepakt als alleen je vader Joods was, en je moeder niet? Je bent dan officieel niet Joods, maar je vader natuurlijk wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Als je een kind was van een 'gemengd huwelijk' dus van een joodse vader óf joodse moeder en een 'arische partner' dan zat je wel goed. Het hele gezin werd dan in principe niet gedeporteerd omdat de Duitsers het daar niet over eens konden worden.

"De Nazi’s waren geobsedeerd door de gemengd gehuwden en vooral door hun kinderen. Net als de Joodse christenen wierpen deze kinderen een ‘smet’ op het ‘Arische’ Duitse volk, doordat zij hun bloed vermengden met die van de Arische Duitsers. De Nazi’s waren het onderling niet met elkaar eens, wat met de half-Joden en kwart-Joden moest gebeuren. Moesten zij gedeporteerd worden naar de vernietigingskampen of niet? Men kwam er niet uit en daarom besloot men de beslissing over deze groep uit te stellen tot na de oorlog. Dus vanwege de kinderen werd de deportatie van de gemengd gehuwden uitgesteld, ook wanneer zij geen kinderen hadden.
Het is vanwege het gemengd gehuwd zijn dat een aantal Joodse christenen in Nederland de oorlog heeft overleefd, zoals Marjorie Eberlé-Gotlib, die jarenlang voorzitter is geweest van Hadderech, Hirsch Blum, ex-penningmeester van Hadderech en Rebekka de Graaf-van Gelder. "

Toegevoegd na 20 uur:
Nog eens rondgevraagd en er was geen vaste wet, je kon soms gewoon geluk en hebben en soms pech, net ook hoe de pet stond van degene die het onderzoek deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, ookal was je opa joods en jij niet had je 'joods bloed' dus wers je opgepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?