Hebben engelen (nog) vleugels ?

Vlak voor kerst kwam pater Renzo Lavatori vanuit het Vaticaan met de opmerkelijke uitspraak dat engelen geen vleugels zouden hebben. (http://tinyurl.com/q2otfh3)

Nu schijnt de beste man een geleerde op dat gebied te zijn, dus hij zal het beter weten dan ik, maar het feit dat hij dat naar buiten brengt is het dan een officieel feit, of 'slechts' een mening ?

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de volledigheid: de vraag is of het volgens de kerkelijke leer een feit of mening is ?!?

Wetenschappelijk is het bestaan van engelen nog niet aangetoond (voor zover ik weet) dus daar is het geen issue. ;-)

Poet
10 jaar geleden
Hier een engel met één vleugel:
http://www.youtube.com/watch?v=Jep1mFJKKJ0
Cryofiel
10 jaar geleden
@Ozewie, het maakt niet uit wat een ander zegt dat hij wel of niet heeft gezien. Je kunt iemand natuurlijk op zijn woord geloven als je dat wilt. Maar als je dat doet, vind ik dat je *iedereen* op zijn woord moet geloven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een heel geloof dat zegt dat Engelen bestaan. Ik heb respect voor geloven..ik ga ook niet op fora verkondigen dat 'de drie wijzen' of 'maagd maria' nooit bestaan heeft of dat God niet bestaat..
Laat ze lekker in hun waarde joh.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vaticaan is ook ooit met de uitspraak gekomen, dat de paus in kerkelijke zaken onfeilbaar is!!!!
Cryofiel
10 jaar geleden
@Ytje, laat mensen met andere meningen alsjeblieft in hun waarde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Goeie genade... Ik dacht dat ik hier een gewone vraag stelde over hoe iets in, in dit geval de christelijke, religie werkt.
Ik dacht dat men elkaar, juist in de catagorie "religie", wel serieus en met respect zou benaderen. Op de hoeveelheid heftige reakties van mensen die religie onzin vinden en mensen die zich daardoor weer beledigd voelen had ik niet gerekend. Ik zal de vraag dan ook snel sluiten en flink aarzelen voordat ik ooit nog een nieuwe vraag in deze catagorie ga stellen.

Het beste antwoord

Uitgaande van de veronderstelling dat engelen bestaan is het niet aannemelijk dat ze vleugels hebben.

Wikipedia zegt hierover onder anderen: "Engelen worden - in de kunst en op bijvoorbeeld iconen - meestal afgebeeld als wezens met vleugels. (..) Toch zijn er in de Bijbel en in joodse geschriften geen teksten waarin engelen, als ze een boodschap komen brengen, een dergelijk uiterlijk hebben".

Verder valt op dat engelen op aarde zouden zijn geweest, maar dan vaak niet werden herkend als engel (bijv. Genesis 18). Je zou denken dat als ze zouden rondlopen met grote vleugels, dat ze wel herkend zouden worden als engelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Als je de Bijbel er op onderzoek hebben alleen de engelen die tot de orde van de cherubs of cherubims behoren vleugels. De beschrijving hiervan verschilt van 2 tot 6 vleugels. De enige uitzondering die je aantref is Openbaringen 8:13. Daar wordt alleen gesproken over een engel zonder orde-aanduiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is alleen maar volgens de bijbel. Hoe zit het in werkelijkheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de volledigheid: de vraag is of het volgens de kerkelijke leer een feit of mening is ?!?" Dit zegt vraagsteller. Hou het bij de vraag..het is niet nodig om in geloven van andere mensen te gaan rotzooien.
Cryofiel
10 jaar geleden
De toevoeging is geschreven NADAT ik mijn reactie schreef. Je veroordeelt mij nu voor iets waar ik geen weet van kon hebben. Ik ken jouw geloof niet, maar christelijk zal het dus niet zijn. Daarnaast is de toevoeging natuurlijk onduidelijk. Vraagsteller heeft het over "de" kerkelijke leer. Alsof er maar één kerkelijke leer zou bestaan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Maar Christelijk zal het dus niet zijn'
Helaas voor jou, dat is het wel. Ja de toevoeging is onduidelijk, maar vraagt ze naar meningen of Engelen wel of niet bestaan?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus net als de kerk haar mening verandert omtrent de (on)sterfelijkheid van engelen, en het wel of niet vleugeldragend zijn van engelen, zo verandert de kerk ook haar mening over het mogen veroordelen van de medemens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar het geloof is iets wat vaak ook nu opnieuw bekeken wordt..ik kan daar verder geen uitspraken over doen want volgens mij heb ik het daar niet over.
Ik reageer hierna niet meer. Mijn enige bedoeling was om te zeggen dat vraagsteller NIET vraagt: bestaan Engelen?
Cryofiel
10 jaar geleden
Als een vraagsteller vraagt of de vacht van Bigfoot uit krulletjesharen of rechte haren bestaat, is het dan toegestaan om te vermelden dat het maar zeer de vraag is of Bigfoot überhaupt bestaat? Ik denk van wel. Zo ook bij een vraag over een eigenschap van willekeurig welke andere mythische wezens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het idee van kerkelijke leer zou ik nooit als uitgangspunt gebruiken. De kerken leren zo veel wat elkaar tegenspreekt of in de tijd veranderd. Ik hanteer de Bijbel als uitgangspunt en dan spreek ik over feiten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Aangezien er vele bijbels zijn die in de loop der tijden zijn veranderd, en aangezien er zelfs een selectie is gemaakt uit een veelvoud van bronnen, kunnen we niet over "de" bijbel spreken. Er zijn er vele. Los daarvan zouden we zelfs niet van "feiten" kunnen spreken als er maar één bijbel zou bestaan. De bjibel bevat een verhaal. Het is een feit dat de bijbel veel gebeurtenissen beschrijft. Het is niet noodzakelijkerwijs een feit dat die gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, laat staan dat ze op die manier hebben plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. De Bijbel is een verzameling van boeken. Er zijn in de vele vertalingen nuances die vaak historisch van aard zijn. Je moet dus scherp blijven als je de Bijbel als bewijs zie.
De Bijbel bevat een verhaal, maar dan doe je het toch erg te kort. Het bevat meerdere genres: proza, poëzie, wijsheidsliteratuur, richtlijnen, profetieën, apocalyps, evangeliën, rondzendbrieven en pastorale brieven. Je kunt dat echt niet over een kam scheren.
De historische betrouwbaarheid is al oneindig vaak aangetoond. Dit is voor mij geen punt van discussie. Hier heb je duidelijk je visie op, maar moet volgens mij niet in elke vraag een discussie zijn, daarvoor stelt de vraagsteller geen vragen.
Cryofiel
10 jaar geleden
De bijbel is inderdaad heel divers, daar heb je geheel gelijk in. Delen van de bijbel kennen een equivalent in de werkelijkheid. Dat geldt echter niet voor de gehele bijbel. Ik denk dat je zelf voldoende voorbeelden kent van historische en feitelijke onjuistheden waarvan de bijbel net doet alsof het om feiten zou gaan.
Engelen kunnen zich inderdaad manifesteren in een menselijke verschijningsvorm. Uiterlijk verschillen zij dan in niets van gewone mensen zoals aan Abraham en aan Lot, zijn neef; dit laatste staat vermeld in http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Gen+19

“ . . . zij kwamen in zijn huis; en hij bereidde voor hen een maaltijd en bakte ongezuurde koeken, en zij aten”.

Het antwoord op jouw vraag is dat de bewering een mening is dat gebaseerd is op een feit.