Hoe kan het dat de katholieke kerk tot op de dag van vandaag haar pracht en praal heeft behouden?

Reeds vijfhonderd jaar geleden werden misstanden aan de kaak gesteld waarbij, voor zover ik weet, ook de eenvoud werd gepredikt. De basis voor het protestantisme werd gelegd, wat ondanks haar eenvoud toch ook een christelijke religie is. Pracht en praal horen m.i. niet bij geloven, eerder bij macht.
Eindelijk, in 2013, komt er een paus die voorgaat in de 'eenvoud'. Waarom nu pas?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (3)

Die 'pracht en praal' zoals je dat noemt, is door de gelovigen bijeengebracht in de tijdsduur van ongeveer 2000 jaar dat de katholieke Kerk bestaat. De Kerk is zuinig en doet 'niets weg', zodat we er allemaal van kunnen genieten. Net zomin als het Rijksmuseum de Nachtwacht zou verkopen als het in financiële moeilijkheden komt, dat zou ook van cultuurbarbarisme getuigen.

De fraaie gebruiksvoorwerpen, die tegenwoordig minder gebruikt worden dan vroeger, zijn veelal geschonken met de gedachte: 'voor God is alleen het kostbaarste goed genoeg' en getuigt dus van een bepaalde visie op Kerk en geloof. Datzelfde kom je tegen in de kerkbouw, door de tijd heen. Na het tweede Vaticaans Concilie is gekozen voor 'voorname eenvoud'. Vaticanum II is echter ook al weer jaren geleden geëindigd, namelijk in 1965.

De tijd van de pausen met wereldlijke macht is ook al lang en breed voorbij. Paus Franciscus is niet de eerste paus die zeer eenvoudig leeft in zijn huidige, inderdaad, mooie woning.

En natuurlijk zijn protestanten ook christenen. Overigens kunnen we niet van 'het' protestantisme spreken want er is een brede verscheidenheid. Dat het ooit ontstaan is, had niet gehoeven maar is het gevolg geweest van menselijke tekortkomingen aan katholieke zijde en aan de zijde van de reformatoren. Toch is in de loop der jaren de aandacht voor symboliek in de protestantse kerkgebouwen gegroeid. Kennelijk leeft hier en daar toch de gedachte dat tijdens de reformatie ook heel wat kinderen met het badwater zijn weggegooid. Ook in het geloof mogen alle zintuigen worden aangesproken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"... door gelovigen bijeengebracht..." :) :)
Propere uitspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gedachte ' voor God is alleen het kostbaarste goed genoeg' is juist iets wat mij voorkomt als een idee uit de vroege middeleeuwen. Geloof is iets spiritueels en om daaraan wereldlijke rijkdom te verbinden vind ik primitief. Vandaar mijn vraag hoe het kan dat die rijkdom na al die eeuwen, in de tegenwoordige rationele tijd, nog altijd aanwezig is en bijvoorbeeld niet is omgezet in geld voor de armen van deze wereld.
Je kan mijn inziens de bezittingen van de kerk splitsen in historische waarde zaken, die zoals de voorganger hier beschrijft bijeen gebracht (en zeker ook geroofd). Hoe het ook is verkregen, een waarde kan daar lastig aan worden gehangen en kan dan ook moeilijk gezien worden als materialisme. Zie het Vaticaan in dat opzicht maar als een museum.
Een ander deel is gewoon belegd bezit. Zeg maar aandelen. En aan dat deel kleeft zeker veel vuil. Sporen zijn gevolgd tot in wapenbezit, drugs, witwassen, en ga zo maar door. Zeg maar georganiseerde misdaad. Niet al het geld is vuil, maar zeker een deel. En bij dat deel van dat geld hoort een deel mensen en organisatie dat net zo vuil is. Een plaatje van een zieke organisatie dat zich niet alleen beperkt tot maffia praktijken in geldzaken (en alle zaken die daar bij horen) maar ook tot op het operationele nivo van priesters en nonnen die hun handen niet konden afhouden van hun potentiële afzetmarkt: de minderjarige jeugd.

Er zijn pauzen geweest die zelf deel uitmaakten van dat corrupte systeem en er zijn pauzen geweest die dit wilde aanpakken. Maar tot op heden hebben alle pauzen die dat wilden aanpakken het loodje gelegd, of hebben het opgegeven.

Blijft staan, of we nu spreken over schoon of vuil geld, dat dit geld mijn inziens veel te weinig wordt gebruikt voor de primaire doelstelling van de christelijke kerk: naastenliefde. De kerk regeert als een staat en een commercieel bedrijf, tegelijkertijd. Met winst bejag, wat te vaak haaks staat op het wereldbeeld van naaste-niet-liefde: armoede, ziekte, honger, onderdrukking en ga zo maar door.

Als deze paus dit wil aanpakken, heeft hij mijn applaus. Maar ik vrees het ergste als hij dit echt gaat doorzetten!

De hele natuur volgt het patroon van sterfte en (weder)geboorte. Misschien bevindt de kerkt zich wel in haar zwarte (winter) nacht. Wij mensen kunnen alleen maar bidden voor deze kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Matigheid en naastenliefde zijn Christelijke deugden, en die moet ieder Christen oefenen. Dat is wat de huidige paus ons denk ik wil voorhouden. Dat veel Katholieke kerken zo vol pracht en praal zijn is omdat de kerk het huis van God is, God zelf woont daar. En wie zou een Koning nu niet een prachtig paleis geven, een Koning laat je niet in een schuurtje wonen. En omdat Katholieken zoveel van God houden zijn ze ook bereid om veel voor de kerk te geven, zodat die prachtige gebouwen gebouwd kunnen worden.
Het is niet zo dat de priesters of bisschoppen zelf rijk zijn, van Nederlandse priester weet ik dat ze een heel klein salaris krijgen. In die zin is er zeker geen sprake van overdaad, integendeel, hun inkomen is net genoeg om van te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat snap je daar niet aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de eucharistie worden brood en wijn geconsacreerd (verandert) in het Lichaam en Bloed van Christus. In de kerk is dus Jezus zelf aanwezig in de gedaante van Brood en Wijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb jet het goed geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"In die zin is er zeker geen sprake van overdaad, integendeel, hun inkomen is net genoeg om van te kunnen leven." Het ging niet over het inkomen maar over de overdaad in de kerk. Hoe kun je een kerk zo rijk uitrusten terwijl er mensen doodgaan van de honger? Natuurlijk is dat overdaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is uiteindelijk dat de ziel van een mens gered wordt, of die mens nu rijk of arm is. Daar doet de Kerk alles voor. Mensen bij God brengen tot de eeuwige gelukzaligheid in de hemel. Het voeden van armen is een christelijke plicht, dat zeker. Maar het gaat niet boven alles. Bovendien kunnen wij nu alle leed in dit leven wegnemen, die illusie moeten we ook niet hebben. Bovendien kan lijden een goede en zinvolle plaats hebben in het leven. Lijden is niet per definitie slecht. Maar het zou veel meer tekst vragen om dat goed uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vindt werkelijk dat hongerlijden iets goeds is en zinvol is? Het gaat mij niet alleen om de ontwikkelingslanden nu maar ook hoe de katholieke kerk vroeger om ging met de mensen in de buurt. Dure kerken bouwen terwijl de mensen geen eten hadden! Maar nu begrijp ik het: men moet hongerlijden want dat is goed en zinvol. Volgens mij is dat in de vastentijd, niet het hele jaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet goed dat mensen hongerlijden, het is een gevolg van de zondeval dat de hele schepping en ook wij mensen moeten lijden (ziekte, dood, honger, natuurrampen enz.).
Maar het kwade dat er is, het lijden, kan God ten goede gebruiken. Zoals Hij ook gedaan heeft toen zijn Zoon aan het kruis geleden heeft. Zo kan ons lijden ons nu ook ten goede komen. Doordat we meer op Hem en minder op onszelf gaan vertrouwen. Doordat we de deugden meer en meer leren: geduld, zachtmoedigheid, enz. En door ons eigen lijden kunnen we ons ook verenigen met het lijden van Onze Lieve Heer, en zo boete doen voor onze zonde of de zonde van andere mensen.
Ook in landen waar veel arme mensen wonen worden vaak mooie kerken gebouwd, maar de mensen hebben vrijwillig gegeven voor de bouw van die kerken, ze houden zoveel van jezus dat ze dit graag ervoor over hebben.
Tenslotte is de Katholieke Kerk de grootste hulporganisatie ter wereld, ze doet gigantisch veel om lijden te verzachten en honger te stillen.
Wanneer je kritisch wilt zijn over de ongelijke verdeling zou ik beginnen met de multinationals die bakken geld verdienen, terwijl ze bijna geen belasting betalen. Daar is de Kerk fel tegen en de Kerk heeft ook een alternatief economisch model waarin minder armoede is en mensen eerlijker kansen krijgen en geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook als beleddiging van God zien dat Hij de menselijke natuur aangenomen heeft. Hij werd mens met alle ongemakken die daarbij horen: pijn, ziekte, gebreken, aanvechtingen, enz. Toch heeft Hij dat gedaan.
Maar het zou inderdaad een belediging zijn voor God wanneer we Hem in een lelijke en kapotte kerk laten wonen, terwijl het in onze macht ligt om iets goeds te bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat eigenlijk in de bijbel of wat dan ook dat katholieken geloven dat God in hun kerkgebouw woont?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bijv. Joh. 6 staat dat het brood bij de Eucharistie werkelijk Jezus lichaam wordt en de wijn zijn Bloed. Aangezien de H. Hostie (Christus Lichaam) in de kerk bewaard wordt, in de tabernakel, kun je zeggen dat Jezus in de kerk woont. Net zoals in het Oude Testament trouwens, toen God woonde in het heilige der heilige, in de ark.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik geloof niet dat katholieken denken dat God in hun gebouw woont, jou argumenten zeggen mij ook niets. Kom eens met bronnen waar STAAT dat katholieken dat geloven ipv je eigen mening te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een voorbeeld is art. 1183 van de Katholieke Catechismus, daar staat: "Het tabernakel moet "op een zeer waardige plaats en met de grootste eerbied in de kerken bewaard worden". De waardigheid, wijze van opstelling en veiligheid van het eucharistisch tabernakel moeten de aanbidding van de Heer, die werkelijk aanwezig is in het heilig Sacrament van het altaar, bevorderen." Hier staat dus duideljk dat de Heer die waarlijk aanwezig is, op een waardige manier in de tabernakel bewaard moet worden. De tabernakel is een klein kluisje voor in het altaar, waar Onze Lieve Heer bewaard wordt, en beschermd tegen diefstal, brand enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God is inderdaad liefde . Maar God overstijgt ons ver en is een Persoon buiten ons, in die zin ligt de liefde niet in onszelf maar buiten ons. Maar Hij wil in ons wonen en doet dat wanneer we ter Communie gaan en Hemzelf in ons ontvangen.