Slapen en eten de kardinalen tijdens het conclaaf ook in de Sixtijnse kapel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (2)

Eten doen ze er wel, slapen niet:

Alle kardinalen uit de wereld zijn deze week in Rome. Ze krijgen bij loting een kamer aangewezen in het Hospitium van de Heilige Martha dat door Johannes Paulus II is verbouwd. Hij deed dit nadat veel kardinalen bij het vorige conclaaf hadden geklaagd over de ongerieflijke cellen nabij de Sixtijnse Kapel.

http://vorige.nrc.nl/dossiers/paus_johannes_paulus_ii/opvolging/article1862012.ece
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. Conclaaf betekent "achter gesloten deuren" en vroeger werden ze letterlijk opgesloten en sliepen in de nabijgebouwde cellen waar ook niemand anders toegang had. De huidige procedure is dat ze in luxe overnachten in het hospitium en onderweg pendelen. Het is wel zo ingericht dat er ook tijdens transport en verblijf geen contact is met de buitenwereld. Ik vind het wel frappant dat deze mensen die God zouden moeten vertegenwoordigen op aarde zoveel gerief nodig hebben. Dit staat toch m.i. ver van de leer van Jezus af, die een heel ander voorbeeld gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er waren gisteren beelden op TV van dit hospitium, het ziet er uit als een dertien-in-een-dozijn fatsoenlijk hotel, behalve dan dat er alleen eenpersoonsbedjes in staan met standaard een martelkruis er boven, natuurlijk. Niks overdreven luxe, zo te zien, gewoon een fatsoenlijke bedden voor een stel ouwe mannen.
Amadea
11 jaar geleden
@Noa: wat bedoel jij met "onderweg pendelen"? Zwaaien ze dan met een ketting waaraan een kruisje hangt boven een vel papier waarop de foto's van alle kandidaten staan?
Nee, ze slapen ergens anders. Via onderstaande link kun je zien waar.