welke Psalm lezen de joden elke dag?

Ik had ergens gehoord dat joden een bepaalde psalm elke dag lezen (welk meer dan 3 keer per dag) en dan geloven dat als je dat doet, later het eeuwige leven krijgt. Ik vraag me af welke Psalm dit is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (1)

Psalm 145.
Indeze psalm wordt duidelijk dat alle lof en eer Y-H-W-H toebehoort.
Een stukje uit de psalm:
U, mijn God en koning, wil ik roemen,
uw naam prijzen tot in eeuwigheid.
2 Elke dag opnieuw wil ik u prijzen,
uw naam loven tot in eeuwigheid:
3 ‘Groot is de HEER, hem komt alle lof toe,
zijn grootheid is niet te doorgronden.’

4 Laat geslacht na geslacht van uw schepping verhalen,
uw machtige daden verkondigen.
5 Laten zij spreken over de glorie van uw majesteit,
ook ik wil uw wonderen bekendmaken.

6 Laten zij getuigen van uw geduchte daden,
ook ik wil van uw grootheid vertellen.
7 Laten zij de roem van uw goedheid verbreiden,
uw gerechtigheid luid bezingen:
……….
14 ‘Een steun is de HEER voor wie is gevallen,
wie gebukt gaat richt hij op.
15 Allen zien hoopvol naar u uit,
u geeft voedsel, op de juiste tijd.
16 Gul is uw hand geopend,
u vervult het verlangen van alles wat leeft.

17 Rechtvaardig is de HEER in alles wat hij doet,
zijn schepselen blijft hij trouw.
18 Allen die hem aanroepen is de HEER nabij,
die hem roepen in vast vertrouwen.

Psalm 145 wordt drie keer per dag gelezen in of voor diensten : bron http://noemewv.nl/Bijbel/PsalmenJoods.htm
.De Psalmen 95 - 99, 29, 92, en 93, samen met enige andere lezingen vormen de inleiding ("Kabbalat Shabbat") van de Vrijdag avonddienst.
Traditioneel wordt steeds een andere "Psalm van de Day" gelezen na de ochtenddienst elke dag van de week (beginnend op Zondag met de Psalmen: 24, 48, 82, 94, 81, 93, 92).
Dit wordt beschreven in de Mishnah (waarin de Joodse mondelinge traditie is vastgelegd) in het tractaat "Tamid."
Vanaf Rosh Chodesh Elul tot Hoshanah Rabbah, wordt Psalm 27 tweemaal daags gereciteerd door Joden die de traditie in eer houden.