Is er een overeenkomst tussen geloof en economie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je of er overeenkomsten zijn te vinden in de definitie van beide termen, of dat er een (cor)relatie is tussen de twee? Iets meer informatie bij je vraag kan handig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder geloof in de economie daalt de koopkracht. Zelf verzonnen heb geen onderbouwing

Antwoorden (3)

Het is in ieder geval zo dat beide veel op vertrouwen berusten.
Als mensen denken dat het goed gaat met een bepaald bedrijf (bijvoorbeeld), gaan ze veel aandelen kopen, waardoor het bedrijf betere kansen krijgt. Hetzelfde met een land: als veel mensen geloven dat het goed gaat met de economie van een land, kan dat land makkelijk lenen (tegen lage of zelfs negatieve rentes), en daardoor kán de economie nog verder stijgen.
Bij religies zie je dat eigenlijk ook: als een religie veel aanhangers heeft, kan ze ook veel macht uitoefenen, en beschikt ze vaak over veel geld.
Dus ook hier geldt: vertrouwen betekent groei. Dat vertrouwen is lang niet altijd op feiten gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , economie is weliswaar vaak iets concreets wat bepaald wordt door vaste getallen . Maar het geloof (vertrouwen) van mensen in de toekomst is ook bepalend voor de spirit (elan) voorbeeld , voor de oorlog was de economie rampzalig , in de oorlog zeker de laatste 2 jaar nog slechter , na de oorlog door een nieuw toekomst beeld zoiets van het was zo slecht het kan alleen nog beter gaan . Het geloof van zeg religie kan ook invloeden hebben , het gevoel van mensen hoe ze in een samenleving staan ,saamhorigheid , toekomst beeld , rechtvaardigheid. Zeker in het verleden in Europa had de kerk daar z'n zeg over . Maar ook helaas mogelijk dat de kerk vernieuwingen tegen houd of beter gezegd de oude macht structuren steunden denk daarbij aan zuid Amerika waar de mensen geen steun van de kerk kregen in het democratisering proces. Ook in islamitische landen daar waar het geloof de handels activiteiten met zware regels beknot heeft het zeker invloed . Of ze moeten olie hebben :) maar er zijn ook meer pragmatische gelovige handels landen (Singapore , Maleisië )die een enorme grote bloeiende economie hebben opgebouwd . De overeenkomst is ! Je moet er in geloven ook in economie dus vertrouwen hebben in de toekomst een perspectief hebben . Daarom wordt er in slechte tijden achter zgn sterke mannen aangelopen die het allemaal wel zouden weten en die je graag zou willen geloven .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als veel mensen een christelijke levensstijl aanhangen, gaat het vaak goed met een land. Ik heb het hierbij dus niet over religie maar over een Bijbelse levensstijl.
Op een bepaalde manier komt hier een collectieve zegen uit.
- dus niet stelen / niet echtbreken / niet lui zijn / niet bedriegen / geen hebzucht /
winst met elkaar delen / geen drugs / wat voor elkaar overhebben / God de eer geven/
eerlijke en gezonde rechtspraak / jeugd niet verzieken met overvloed aan sex.
( de tien geboden )
Met andere woorden dat er goede balans in de maatschappij wordt gevonden, dan gaat het goed in een land.

Nu in veel Westerse landen de normen overboord zijn gegooid, draait alles om hebzucht en ikke. De economie draait slechts op papier nog wel, maar gaat in praktijk naar de zeer rijke kleine bovenlaag, waar de hebzucht heerst.

Het christendom is zich aan het verplaatsen naar landen als China / Zuid Korea / Rusland / Brazilie.
In veel van die landen gaat het juist opwaarts ipv neerwaarts.