Waarom heeft Eva(van Adam) een navel?

Als je een schilderij van Adam en Eva ziet dan zie je dat Eva een navel heeft. Hoe komt dit als ze uit een rib ontstaan is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
5.7K

Het beste antwoord

Alle mensen zijn via die navel door hun moeder gevoed. Eva is niets anders dan een constructie. Ze bestaat niet echt.

Op het schilderij dat mijn buurman van zijn grootouders heeft geërfd staat Eva trouwens afgebeeld met een groot vijgenblad voor haar vruchtbaarheid en navel. En met haar lange haar over haar borsten ook trouwens maar dat terzijde.

Net als God is mijns inziens ook Eva zonneklaar door de mens geschapen. Dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik houd het hierbij maar even op: de techiek staat voor niets. Maar het zal wel zo zijn dat de schilder er vanuit gaat dat iedereen een navel heeft en het daarom ook zo schildert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht omdat ze als voorbeeld van de rest van de mensheid moesten dienen. Als je in je prototype niet alle elementen meeneemt, kan je in de daadwerkelijke productieperiode voor lelijke verrassingen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is denk ik een kwestie van interpretatie geweest van de schilder, of hij heeft er niet specifiek over nagedacht. Dit zie je wel meer met afbeeldingen, zoals schilderijen, van gebeurtenissen of personen waarvan bepaalde details niet precies bekend zijn.

Je kunt je je natuurlijk afvragen of Adam en Eva wel een navel hadden, ook voor Adam zou het in zekere zin niet logisch zijn aangezien hij direct door God geschapen zou zijn en dus geen verbintenis met zijn moeder heeft gehad via een navelstreng.

Zo kun je je bijvoorbeeld ook afvragen waarom Jezus in schilderijen wordt afgebeeld als een blanke man met lang haar met bepaalde kleding, terwijl het wellicht logischer zou zijn als hij een getinte huidskleur zou hebben gehad en misschien ook wel een andere haardracht / kleding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens het poseren van Eva miste de schilder iets welke hij zelf invulde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als Adam een navel heeft, en Eva uit een rib van Adam komt, dan heft ze dus DNA van Adam. Dan zal die navel ook wel in dat DNA gezeten hebben.