Waarom worden Hindoestaanse baby's na de eerste, de derde, de vijfde of de 7e maand of na de 9e maand kaalgeschoren? -

Ik hoorde dit van een Surinaams/Hindoestaanse vrouw maar zij wist ook niet precies waarom dit zo is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen surinaams/hindoestaanse baby's. Ik weet dit ook van afrikaanse baby's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was nog niet klaar met mijn reactie..... De religie is anders, de reden hetzelfde als het antwoord van Ricolav (+): "Het idee erachter is dat het haar wat een baby bij geboorte heeft meegekregen als onrein wordt beschouwd. Het weggeschoren worden om plaats te maken voor nieuwe haar dat schoon en sterk is."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Symbolisch ligt de reden vervat in de Karma leer. Met het kaalscheren begint men met de lichamelijke reinheid gevolgd door geestelijke reinheid, te weten de zorg om de menselijke geest zuiver en rein te houden. Het haar dat in de baarmoeder is gegroeid, wordt geassocieerd met het verleden, met de vorige levens. En met de vorige levens ook de negatieve aspecten die deze levens met zich mee hebben gebracht. De Karma van de mens leidt, volgens het Hindoeïsme, tot positiviteit of negativiteit, al naar gelang hoe men leeft. Als naar de Karma leer, de ziel die heeft plaatsgenomen in het lichaam negatieve daden heeft verricht, krijgt het kind er in dit leven ook mee te maken. De sanskaar rituelen vinden plaats om de mens hiertegen te beschermen. Vandaar ook dat er bij deze ceremonieën mantra’s, liederen en gebeden worden gezongen en opgedragen. Op het kaalgeschoren hoofd wordt vaak een Aum-teken aangebracht (de naam van God). Op het moment dat het wordt kaalgeschoren, kan het kind zich richten op de toekomst. Met de Moeran begint het kind met de ontwikkeling van diens eigen karma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met een Hindoeïstische 'doop', de Moeran sanskaar. Het idee erachter is dat het haar wat een baby bij geboorte heeft meegekregen als onrein wordt beschouwd. Het weggeschoren worden om plaats te maken voor nieuwe haar dat schoon en sterk is.

http://www.uitzendinggemist.nl/programmas/5204-moeran-sanskaar

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/36051-moeran-sanskaar.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.