Hoe bouw je een goed functionerende verhoring van gebed op?

een jaar geleden
in: Religie
2.2K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik weet niet wat een verhoring van gebed is, wat bedoel je daarmee?
En misschien handig om te vermelden om welke religie het gaat.
erotisi
een jaar geleden
In Marcus staat :Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.
maurits
een jaar geleden
Beste Ritsuka, verhoring van gebed = als God antwoord n.a.v. bidden tot Hem. N.a.v. vragen aan Hem. Ver-HOOR-ing, dus God hoorde het en antwoordde. Ik ben christen maar interesse in de ervaringen van anderen. Beste erotisi, juist. Hoewel onder gelovigen veel opgelegd wordt en zelfs ook belangrijke zaken die niet in de Bijbel staan/ zelfde bij andere religies/ is verhoring van gebed doorgaans een punt (...) ik wil het niet verder toelichten. Maar het is een punt.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Wat bedoel je precies met "verhoring"? Je gebed wordt - in het Christendom - andere religies heb ik niet zoveel verstand van - sowieso wel GEhoord - tenminste, dat geloof ik. Of God antwoordt - of JIJ dat ook hoort - ligt eraan of jij open staat om het antwoord te horen. En of God DOET wat jij wilt - daar is helemaal geen garantie voor te geven, hoe hard je ook bidt.
maurits
een jaar geleden
Aan hannekeJanssen, ik zei het in mijn reactie aan Ritsuka. Daarom begrijp ik je vraag niet. Of bedoel je kritiek? Zoals erotisi zei: de Bijbel is heel duidelijk. En dit komt niet overeen met de ervaring in het algemeen of de algemene bekendheid van het onderwerp. Het is onverstandig om te bidden en ervan uit te gaan dat God het hoorde en daarmee is alles goed. Dat is geen reële denkwijze en dit is ook niet wat uit de Bijbel blijkt van Genesis - Openbaringen. Directe verhoring van gebed bestaat. Dit is zeker. Hier zijn dingen over te vinden zover ik weet. Vaak zijn het grotere kerken die er zaken over plaatsen. Het is ook persoonlijk te verifiëren. De conclusie moet zijn dat dit waar is.
maurits
een jaar geleden
Aan hannekeJanssen, ,,Hard bidden'' dat lijkt me iets wat al helemaal niet verstandig is om te doen. Ik bedoel het moet een duidelijk begin en einde hebben. Een reële op zichzelf nuchtere activiteit. Alcohol kan naar binden, dus kan zijn van niet, maar anders is het nog beter om een paar flessen bier achterover te slaan.
Cryofiel
een jaar geleden
Het lijkt erop dat je wanhopig probeert je geloof te rationaliseren.

Dat kan niet.

Antwoorden (1)

“Officieel” zou het zo ideaal zijn:

1. Let op je lichaamstaal.
Sluit je ogen, zodat je je kan concentreren op je gebed. Vouw je handen, zodat je niet afgeleid wordt. Bonuspunten als je knielt of plat op de grond ligt tijdens het bidden.

2. Timing is essentieel.
Bidden heeft het meeste effect op zondag, om vijf uur ’s ochtends of –uiteraard- op biddag.

3. Zoek een geschikte locatie om te bidden.
De mooiste gebeden ontstaan in een kerk, op een podium of aan de eettafel.

4. Kleed je voor de gelegenheid en zorg dat je er fatsoenlijk uitziet.
Als je voor Gods troon wilt komen, kun je er maar beter op je paasbest uitzien.

5. Inleiding.
Zorg dat je gebed een inleiding (niet te kort), een kern met drie punten (niet te zeurderig) en een slot (niet te slijmerig) heeft. Iets vergeten? Begin opnieuw.

Maar dat is eigenlijk allemaal niet nodig, je hoeft geen trucje uit te voeren. Hij luistert ook naar je op andere momenten en andere manieren. In Jeremia 29:12 staat ‘Jullie zullen tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisteren.’
Of je nou op de fiets zit, de afwas doet of in de trein zit. Op kerstochtend, een luie zondagmiddag of een willekeurige dinsdagavond. Terwijl je drie uur in je eentje in de natuur wandelt of in een vol lokaal zit en over vijf minuten een tentamen hebt. In je trainingsbroek, je pyjama of je galakleding. Hij hoort je gebed.
SimonV
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
"Hij hoort je gebed."
Hoe weet je dat?
SimonV
een jaar geleden
Hij heeft beloofd om altijd te luisteren. Dat is het mooie van het geloof, je hoeft het alleen maar te geloven. Bewijs hoeft niet geleverd te worden.
https://www.churchofjesuschrist.org/study/liahona/2017/04/youth/how-can-i-know-god-is-listening-to-my-prayers?lang=nld
maurits
een jaar geleden
Aan TurfGraver, Hm kan in geloof zitten. Het antwoord van SimonV komt overeen met deze informatie die ik al heb https://www.youtube.com/watch?v=zD_Dqv9ZPj4& Tom Loud plaatste veel videos waar hij de straat op gaat en met succes voor mensen bidt. Trouwens het onderdeel van belijden "dat het verhoord is" pak ik anders aan dan hij zegt. Meer een soort van erbij stilstaan op bepaalde momenten. Verder, kort mensen opzoeken zoals Tom Loud doet is niet verplicht. Het zou een "hobby" zijn uit oprechte interesse.
maurits
een jaar geleden
O, de nieuwe reactie van SimonV had ik niet gezien vóór ik mijn reactie plaatste
maurits
een jaar geleden
,,Het hoeft niet bewezen te worden'' —Ik stel dat dit niet waar is. Natuurlijk moet er (liefst veel) controleerbaar resultaat zijn. Er is wel een tekst in het Nieuwe Testament die gaat over iets met dat geloof dwaasheid is voor (...). Of verberging voor wijzen en/ wat het was. Maar de feiten van de Bijbel, het leven zelf en al het spirituele op zich wijst op iets anders. Spirituele: bijv. in bepaalde locaties, in ieder geval Engeland en Amerika bestaan verhoudingsgewijs veel plaatsen die behept zijn met een daadwerkelijke geestesverschijning. Die ook daadwerkelijk dingen kan doen in het stoffelijke.
Vortexxx
een jaar geleden
"2. Timing is essentieel.
Bidden heeft het meeste effect op zondag, om vijf uur ’s ochtends of –uiteraard- op biddag."
Waarom heeft het gebed het meeste effect op zondag rond 5 uur? Wat is daar de oorzaak van?
maurits
een jaar geleden
Ik weet van het meer occulte gebied dat ze het erover hebben dat 3:00 's nachts de beste tijd is voor spirituele dingen. Dit zou vindbaar moeten kunnen zijn als opgezocht in het Engels. Ik ben christen, maar ik stel dat het zondig is om niet naar al het spirituele te kijken omdat dit veel goede informatie kan hebben. De Bijbel praat trouwens ook over iets met vroeg opstaan (en dan bidden als ik mij niet vergis). Van 3:00 tot 5:00 is misschien ook niet zo'n slechte gedachte.
TurfGraver
een jaar geleden
@SimonV, "Dat is het mooie van het geloof, je hoeft het alleen maar te geloven. Bewijs hoeft niet geleverd te worden."
Tja, dan kun je in alles 'geloven'.
@maurits, tussen 3 en 5, waar op aarde?
SimonV
een jaar geleden
"Tja, dan kun je in alles geloven." Dat gebeurt toch ook?
SimonV
een jaar geleden
Hij heeft beloofd om altijd te luisteren. Dat staat in de Bijbel. Voor een Christen is dat voldoende bewijs...
Cryofiel
een jaar geleden
Dat gebeurt inderdaad.

Typerend voor geloof: "xyz is waar", en "xyz is onzin" zijn precies even geloofwaardig.