wat zijn de gevolgen als een paus opstapt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de rest van de wereld? Aangezien er maar 2 x eerder een paus is opgestapt? Heeft dat gevolgen voor bepaalde landen?Misschien ook voor Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Het heeft totaal geen gevolgen, het kerkbestuur bestaande uit kardinalen blijft namelijk gewoon werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het als een kabinet dat valt..zonder kabinet kan het land ook functioneren (Bestuursorganen enzo blijven gewoon doorgaan) dat is met de paus ook. Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar er zijn denk best veel mensen die in de kerk geloven" Je gelooft niet in een kerk, geloven doe je in een god ofzo. En die heeft er nog nooit een ergens hier op aarde op een of andere positie gezeten.
Amadea
11 jaar geleden
@gast133126: Ook binnen de katholieke kerk zijn er heel veel gelovigen die niets met de paus hebben. Voor hen doet het er niet toe welke man die functie vervult. De pastors met wie je in je dagelijkse leven te maken hebt zijn veel belangrijker, en daar verandert met dit aftreden niets aan. Vergelijk het met de troonswisseling: worden wij een ander soort Nederlander als er straks een relatief jonge koning regeert in plaats van een oudere koningin? Nee. Er verandert niets.
Het enige gevolg is dat er een nieuwe paus gekozen word. Er komt dus weer een conclaaf.

Nog een kleine toevoeging: er is pas 1 keer een paus vrijwillig opgestapt. Wel is er een paus afgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is vaker gebeurd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pauselijk_aftreden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorgaans blijft de paus in zijn ambt tot aan zijn overlijden. Hij kan ook zijn ambt zelf neerleggen  als hij dat wenst maar dit kwam in de praktijk weinig voor. Paus Benedictus XVI  heeft bekend gemaakt zijn ambt neer te leggen op 28 februari 2013 om 8 uur 's avonds. Hij is de vijfde paus die bij leven terugtreedt en de tweede paus die dit vrijwillig doet. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paus#section_6
Het zelfde als een paus overlijd de kardinalen worden bij elkaar geroepen die daarvoor in aanmerking komen en die kiezen onder zich een nieuwe paus. Verder heeft het geen enkel gevolg.
11 jaar geleden
En vanuit een andere invalshoek zou het kunnen dat toeristisch gezien Italië er meer geld mee gaat verdienen, omdat ieder er natuurlijk bij wil zijn, om de nieuwe paus te gaan zien wanneer het gekozen word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is weinig verschil met overlijden van de paus.
Wel een verschil: Na het overlijden van de paus dient er eerst een periode van negen dagen rouw gehouden te worden, de zogeheten novemdiales voordat een conclaaf mag aanvangen. Dat is uiteraard nu met het beëindigen van het primaatschap van Benedictus XVI niet van toepassing, tenzij hij voor 28-02-2013, 20.00 nog overlijdt. Tijdens de novemdiales wordt dagelijks de mis gecelebreerd in de St. Pietersbasiliek voor de zielerust van de overleden paus.

Wat een gevolg kan zijn is het volgende: Er is straks een nieuwe Heilige vader, terwijl de oude nog in leven is. Hoe het gaat lopen is in de moderne tijd nog niet bekend. Wel wordt gesuggereerd dat in deze situatie er een verschil van aanhangers van de verschillende pausen kan ontstaan in de Rooms-katholieke kerk: Een schisma. Benedictus inschattende zou ik vermoeden dat hij zich vooral op de achtergrond zal gaan houden en dit dus niet zal gebeuren, maar in vroegere tijden toen er pausen en tegenpausen waren is dat wel een gevolg geweest.