Groeit het christendom in verhouding tot de groei van de wereldbevolking?

Ik heb een boel bronnen gezien op internet, Wikipedia zegt dat het christendom in relatief daalt (zonder bron), veel andere bronnen zeggen dat het stijgt, maar niet zo snel als de Islam, en 1 bron zei dat het de snelst groeiende religie ter wereld is.

Toegevoegd na 40 seconden:
in verhouding* (ipv in relatief)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Tja, dat ligt er helemaal aan vanaf welk moment je begint te tellen. Via de eerste bron is te zien dat het aantal christenen in 100 jaar tijd drie keer zoveel is geworden. Dus een groei van 300%. Via de tweede link is de ontwikkeling van de wereldbevolking te zien. Uit beide links is het volgende te halen

Momenteel zijn er zo’n 2,2 miljard christenen. Terugrekenend waren dat er 100 jaar geleden ongeveer 0,73. Inmiddels zijn er zo’n 6,5 miljard wereldburgers. Rond 1900 waren dit er nog maar 1,7. Het aantal Christenen is dus gegroeid met 300% (drie keer zoveel). Het aantal wereldburgers is met 382% gestegen. Het is nattevingerwerk natuurlijk, maar geeft wel een indicatie. In ieder geval kun je veilig de conclusie trekken dat het aandeel Christenen in de totale wereldbevolking is afgenomen.

Dan nu terug naar onze tijd. De katholieke universiteit Leuven heeft hier onderzoek naar gedaan (zie derde bron). Ik vind dat een betrouwbare instelling en er worden ook bronnen aangevoerd. Uit hun onderzoek blijkt het volgende:

“Het aantal aanhangers van de grote godsdiensten stijgt verhoudingsgewijs sneller dan de wereldbevolking (…) Het jaarlijkse groeipercentage van niet-religieuzen (0,8%) en atheïsten (0,2%) ligt namelijk ver onder dat van de wereldbevolking (1,2%). Van de grote godsdiensten groeit de islam met 2,1% het snelst. Het christendom stijgt met 1,3% nauwelijks sneller dan de wereldbevolking. Het aantal boeddhisten neemt jaarlijks met 1% toe.”

In antwoord op je vraag is het dus zo dat op dit moment het aantal Christenen harder groeit dan het aantal wereldburgers. Omdat het aantal moslims nog harder groeit wordt het aandeel moslims relatief groter ten opzichte van Christenen.

Maar goed, voor wat het waard is. In onderdrukte landen wonen Christenen die hier niet voor uit mogen of durven te komen. En er zijn in het Westen natuurlijk enorm veel mensen die geregistreerd staan als gelovige maar hier niets mee doen. Ik hoop dat je hier in ieder geval iets aan hebt om wat informatie uit te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel Christenen staan niet geregistreerd in landen waar het niet toegestaan is.
Maar volgens bepaalde bronnen is inderdaad het Christendom het snelst groeiend.

Dit vooral in landen zoals China, Brazilie en Afrika.