Hoe kan ik mijn ouders overtuigen dat ik niet meer naar de kerk hoef?

Ik ben 16 en zo wetenschappelijk als wat, evolutie theorie is feilloos in mijn ogen en ik voel me absoluut niet prettig bij het feit dat mij een geloof wordt opgelegd. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft materie altijd bestaan?
Is het wetenschappelijk bewezen ,dat er uit dode materie leven kan ontstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment is er een experiment gaande waarmee dat kan worden aangetoont. Het oude oersoep experiement waarbij in een week al Aminozuren ontstonden wordt herhaald in Nemo maar dan 5 jaar. En aangezien aminozuren eiwitten maken en eiwitten bouwstenen van leven (DNA etc) zijn kan er hieruit leven ontstaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutionisten erkennen dat de kans dat de juiste atomen en moleculen bij elkaar komen om slechts één eenvoudige eiwitmolecule te vormen, één op 10113 bedraagt, ofte wel een één gevolgd door 113 nullen. Dat getal is groter dan het geschatte totale aantal atomen in het universum! Wiskundigen schrijven elke gebeurtenis met een kans van minder dan één op 1050 af als iets wat nooit zal plaatsvinden. Maar voor leven is veel meer nodig dan één simpele eiwitmolecule. Er zijn alleen al ongeveer 2000 verschillende eiwitten nodig voor de activiteit van een cel, en de kans dat al deze eiwitten toevallig verkregen worden, is één op 1040.000! „Als men niet behoort tot degenen die, door algemeen heersende opvattingen of wetenschappelijke opleiding bevooroordeeld, stellig menen dat het leven [spontaan] op de aarde is ontstaan, dan is dit simpele rekensommetje voldoende om die gedachte totaal van de baan te vegen”, zegt de astronoom Fred Hoyle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent aan 't goochelen met cijfers aimeeTJE. 1 op 10113 is niet gelijk aan een 1 met 113 nullen erachter. Ook het getal van 1050 is behoorlijk uit de lucht gegrepen. Overigens gaat de vraag helemaal niet over de evolutietheorie, maar over hoe je van geloofsdwang af kunt komen. Oh, en als je toch graag wetenschappelijk bewijs ziet... Is het bestaan van jouw god wetenschappelijk aangetoond dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij voelt dat dat kerkbezoek voor jou niks toevoegt, hoef je niet meer met je 16de. Als ouders luister je naar je kind. En als je kind zo goed kan uitleggen waarom het niet meer uit gewoonte mee wil, respect! Als je ouders toch liever hebben dat je met tegenzin en onder dwang mee moet (omdat je je aan de huisregels te houden hebt omdat je nog thuiswoont bijv..) , dan dat zij gehoor geven aan jouw beleving, dan klopt dat niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geloof of overtuiging mag je niet ( nooit)worden opgedrongen. Als je voor jezelf voelt dat het niets toevoegt zal je dat duidelijk kenbaar moeten maken. Veel succes Toegevoegd na 1 uur:
Ieder mens wordt geboren met een eigen vrije wil, dit staat ook in de bijbel. Het zal je ouders bekend voorkomen. Ze moeten dus je mening respecteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon meegaan ,de komende 2 jaar ,en dan zeggen ik ben volwassen en dan niet meer gaan ,gelovigen kun je niet overtuigen van de wetenschap. je bespaart een heleboel stress als je het zo doet ,en in de kerk kun je nadenken over de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de meest vreedzame weg. En een goed boek mee doet vaak ook wonderen, en ach, tegenwoordig hebben ze ook bijna onzichtbare muziekspelertjes. (Ik moest heel wat meer moeite doen om mijn walkman te verbergen ;-) ) .
Kristal
12 jaar geleden
Lol Marleen,
ik zat altijd maar mijn christelijke "versje" te leren dat we elke maandagmorgen moesten kennen op school...
Hoefde ik dat niet meer te doen en het stond wel devoot, zo met een bijbeltje op schoot. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappige biologen die het niet bestaan van god aantonen. Het aantonen van het niet bestaan van iets is namelijk onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar daar ben ik het volkomen mee eens :)
Kristal
12 jaar geleden
Moet Kowm zich alleen maar niet tegen God keren omdat hij/zij anders niet gered wordt Janstip? Ik weet hoe je erover denkt en je beleeft je geloof van binnen uit maar dan is dat nog steeds geen reden evengoed? Dat gered worden is een bijeffect. Het gaat erom God lief te hebben. En óók om alles te onderzoeken en het goede te behouden. Met dat onderzoeken is Kown nu bezig, wat hij voor goeds behoudt na verloop van tijd zal zich uitwijzen, maakt hij/zij zelf uit. Maar blokkeer hem niet door te zeggen dat hij dan niet gered wordt. Dat ken ikzelf maar al te goed van vroeger en het is meer een vorm van bangmakerij en manipulatie dan het verkondigen van de liefde (van God).
Kristal
12 jaar geleden
oké Janstip, dat is jouw mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde is een negatief label dat mensen op bepaalde zaken hebben geplakt. Nou en? Om fout gedrag te onderscheiden en te verhelpen cq. voorkomen, heb ik geen god nodig. Beter werken aan jezelf en aan de wereld, dan rustig zitten wachten tot ene Jezus het voor je oplost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat aimeetje 1 op 10 tot de macht 113 bedoelde maar dat niet goed opschreef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou heel goed kunnen. Blijft nog steeds een getal dat nergens op is gebaseerd, maar waarschijnlijk gewoon van een van de verdraaisites is geplukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, kun jij dan andere getallen noemen? Plus de wetenschappelijke bron daarvan, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet ik nou weer getallen noemen? Zij komt met flauwekul aan, niet ik. Laat zij maar laten zien dat het geen flauwekul is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wvolutionisten met kansberekening van de vorming van eiwitmoleculen te maken hebben, snap ik ook niet. De evolutietheorie gaat niet over het ontstaan van leven. aimeeTJE heeft haar stukje gekopieerd van internet (inclusief foutieve weglating van machtsverheffingsteken), waar je overal hetzelfde stukje tegenkomt op geloofssites. Niemand die de moeite heeft genomen om de genoemde zaken te verifiëren. Wordt allemaal maar klakkeloos overgenomen, wat typerend is voor de meeste gelovigen IMO. Genoemde astronoom is niet bepaald een wetenschapper zonder controverse. Hij heeft goede bijdragen geleverd aan de wetenschap, maar hij heeft ook controversiële ideeën geopperd. Bijvoorbeeld: Griep zou een buitenaardse afkomst hebben. Het hele leven zelf zou niet op aarde zijn ontstaan. Evolutie bestaat, maar verloopt door invloed van buitenaardse virussen. Wat doen jullie daarmee, creationisten en andere gelovigen? Er is volgens jullie toch geen leven buiten de aarde? Evolutie bestaat toch niet? Wel met die meneer z'n naam schermen, maar dingen die hij zegt, die niet in jullie straatje passen, maar even vergeten?) Hoe kun je trouwens een kansberekening maken, terwijl het onstaan van dergelijke moleculen, en nog meer het leven, van zoveel verschillende factoren afhankelijk zijn? Hebben ze dat even in een computer gestopt? (Nee hoor, gewoon uit hun duim gezogen!) Ik weet wel wat men heeft gedaan. Men heeft gezegd: een eiwit heeft, pak 'm beet, 250 aminozuren. Er zijn 20 verschillende aminozuren. De kans dat het juiste eiwit ontstaat is 20 maal 20 maal 20.... blabla 20^250 dus, wat dus tegen die 10^330 aanloopt. Ja, als je gaat grabbelen uit een zakje, dan klopt dat wel ja. Maar zo is dat niet gegaan natuurlijk. Het eerste leven zal nog veel eenvoudiger zijn geweest dan een bacterie (op al die websites begint men bij de bacterie, fout!), met veel kortere eiwitten. Een enkel, zeer kort strengetje RNA wellicht. De kansen worden dan in rap tempo groter. Lees eens over abiogenese als je meer wil weten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenese is een begin. Daar kun je ook lezen dat organisch materiaal niet zeldzaam is buiten de Aarde: "Kometen zijn bedekt met een teerachtige substantie, rijk aan organische moleculen. Inslaande kometen kunnen een voldoende hoeveelheid organische moleculen op aarde hebben gebracht. Ook zijn er PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) ontdekt in een nevel in de ruimte." Iemand nog wat kansen berekenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@'de relidioten'
Er zit een gigantisch verschil tussen wat de kans is dat iets spontaan gebeurt en de processen die onder specifieke omstandigheden (oa toevoeging van energie van de zon) kan gebeuren. Verdiep je nu eens een keer in de feiten voor je (alweer!) dit soort creationistische onzin gaat spuien. http://cectic.com/019.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: Bedankt voor het compliment dat ik dergelijke complexe materie makkelijk kan laten klinken. Hier is een wat uitvoeriger en gedetailleerder verhaail: http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/life-2_nl.htm Interessant op die pagina is ook dit stukje: "Sidney W. Fox nam zich voor om dit te bewijzen. Hij nam een mengsel van ongeveer 20 verschillende aminozuren en verhitte dat tot het smeltpunt. Toen zij afkoelden, zag Fox dat zij zich hadden gepolymeriseerd in eiwitten." Dat het leven voornamelijk linksdraaiende aminozuren gebruikt, heeft de wetenschap nog geen antwoord op. Nou en? Dat is geen bewijs dat zaken zoals de evolutietheorie en hypothesen over het ontstaan van het leven niet kloppen. Het is slechts iets wat we nog niet begrijpen. Ik zou haast zeggen: verdiep jij je eerst maar eens in wat nou wetenschap is en wat niet. Anders kan ik wel aan de gang blijven met kromme argumenten rechtzetten. Wat betreft de consumptievraag: niets. Het eerste leven was zelfvoorziend qua energie. Lees bovenstaande link maar. Je moet niet gelijk groot denken als in "wat moet een leeuw eten als er verder nog niks is". Nee, het begint met heel simpel een kluitje moleculen, die niet eens energie nodig hebben, laat staan voedsel. Gaandeweg, heel langzaam, stukje bij beetje, komen er eigenschappen bij. Net als een complex gebouw begint met een simpele baksteen, die weer begint met simpele klei. In de denktrant van creationisten zou je van klei geen gebouwen kunnen maken. Denk daar maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roepie: lol @ strip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog wat over links- en rechtsdraaiend (in 't Engels): http://en.wikipedia.org/wiki/Chirality_%28chemistry%29#In_biology Hier worden een paar dingen voorgesteld waarom 't zo zou kunnen zijn. (Voor diegenen die 't nu nog steeds niet (willen) snappen: zoiets heet dus een hypothese, niet een theorie.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: heb je mijn link nou gelezen of niet? Zo niet: dan ga ik er niet veel verder meer op in, want dan zit ik hier weer een eenzijdige discussie te voeren, waarbij ik inga op wat je zegt en jij slechts gewoon je standpunten herhaalt en slechts met nieuwe vragen komt. Lees mijn link, daar worden een aantal suggesties gedaan, waarop die scheiding zou kunnen hebben plaatsgevonden. Misschien past rechts gewoon niet op links, om bepaalde redenen die wij nu nog niet kennen. Misschien had het ook net zo goed rechts kunnen zijn, maar moest het gewoon het een of het ander worden, natuurkundig gezien. Hoezo niets is zelfvoorziend van energie? Vroege levensvormen kunnen best aan zonlicht genoeg hebben gehad. Of misschien wel vulkanische warmte. Planten doen het nog steeds aardig, met slechts zonlicht en wat stoffen die ze uit hun omgeving opnemen. Of was je die vergeten? "Feiten zijn wetenschap en met stellingen waarom iets zou kunnen, toon je niets aan." Nou, stop dan maar met geloven, want het bestaan van god is ook nog nooit aangetoond. "Het blijkt in ieder geval te [in]gewikkeld om dom aan te nemen dat het leven vanzelf ontstaat." Nee, alle bewijs daaromtrent dat je wordt aangeboden aan de kant schuiven en lekker volharden in een scheppingsgod waarvoor geen enkel bewijs is, dat is slim... Ik heb genoeg aangedragen Adriaan, maar je schijnt het gewoon niet te willen horen. Lees mijn link nou eerst maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig deze discussie over dode en levende materie. Ik dacht dat die discussie eind 19e eeuw is verstomd, toen de 'levende' stof ureum voor het eerst synthetisch werd gemaakt. Het was of God vermoord was.
(Als je scheikundige leert, ontdek je dat dit verschil niet bestaat.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar aminozuren in levensvormen, waaronder planten, dieren, bacteriën, molds en zelfs virussen zijn in wezen allemaal "linksdraaiend"." Is ook niet 100% correct. De voor levensvormen nuttige aminozuren zijn *bijna* allemaal linksdraaiend, maar niet allemaal. Daarbij bevatten mensen (en andere dieren vast ook wel) steeds meer rechtsdraaiende aminozuren naarmate ze ouderworden. Ze zijn niet bruikbaar, maar ze zijn er wel. Ik dacht dat ze zich bijv. tussen de ruggewervels ophoopten, waardoor 't boeltje daar uitdroogt en je dus stijver wordt. Lezen Adriaan, niet zomaar wat argumenten van een refo-site plukken zonder erover na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriaan, wat probeer je te bewijzen? Dat de wetenschappelijke visie op het ontstaan van leven incorrect is? Kan jij mij dan ook maar een wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: Dat staat niet in mijn link hoor. Nog steeds niet gelezen dus. Jammer. Ik had gehoopt dat je in elk geval tot discussie in staat zou zijn. Interessante tekst die je daar aanhaalt. Zoals ik 'm lees, is die prima van toepassing op de gelovigen die zich roeren bij deze vraag. Ze verdragen immers de gezonde leer (= de wetenschap) niet, maar zoeken naar mensen (= leraren) die hun vertellen wat ze willen horen (= naar eigen begeerte). Zo treffend, dat ik er bijna over denk 'm in te lijsten en boven m'n bed te hangen. Weet je wat er in een ander boek staat? 1 Widar vs 1: Op elk willekeurig tijdstip zal men geloven wat men begeert hoe de werkelijkheid is en zal men als een man met één oog slechts willen zien wat er aan zijn goede kant staat. @Jan: Dat is jouw overtuiging. De mijne is dat je als je dood gaat er in elk geval geen god zal zijn aan wie je verantwoording moet afleggen. Dan mag jij wellicht aan jezelf uitleggen hoe goed je alles wist en je schamen voor je praatjes. Laten we in elk geval elkaars overtuiging respecteren. (Dat wil niet zeggen dat je geen discussie kunt voeren.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb medelijden met elk kind dat elke zondag naar de kerk moet, terwijl hij/zij niet gelovig is. De saaiste plek op aarde, zeker voor diegene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adriaan: jij zegt dus "ik besta, dat is het bewijs dat er een god is". Nee, dat is geen bewijs, dat is nog steeds gewoon de stelling dat een god alles geschapen heeft, alleen dan in andere woorden. "Wie zoekt zal vinden". Inderdaad, daar is de wetenschap en de wijsbegeerte heel druk mee en er is al heel wat gevonden. Antwoorden die je nooit in een zeker boek had kunnen vinden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik gebruik drugs. (Stomme vraag verdient een stom antwoord) Nou en? Het is iedereen vrij om te reageren. Als je met iemand persoonlijk wilt praten, kun je beter een persoonlijk bericht sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zijn wij een bewijs voor god? Omdat we zo ingewikkeld in elkaar zitten? Wat een bewijs zeg, kan niemand omheen. En omdat ik mijn scooter ook zo ingewikkeld vind, is er ook een scooter-god! Verdiep je is in de evolutie, het verklaart alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet, ik wil ook een scootergod! Ik zie de file al voor me buigen haha

Antwoorden (27)

In alle rust en met heel veel geduld (en liefde) uitleggen dat het om jouw leven gaat, met jouw inzichten en overtuigingen. Dat recht heb je..., om te leven naar eigen inzicht en overtuiging. It's your life!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lullig maar waar,ik weet het,dit is zo waar.
Gewoon met ze praten en uitleggen waarom jij het niet wilt. En probeer je gewoel zo goed mogelijk over te brengen. Leg uit dat het voor jou geen toegevoegde waarde heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel open met je ouders bespreken is de enige optie waarbij ze ook denken dat je niet meer mee hoeft. Als je ouders heel streng kerkelijk zijn heeft dat geen zin en sta je voor de keus een vervelende confrontatie aan te gaan of braaf mee te gaan. Bij die vervelende confrontatie (ik ga niet meer mee!) moet je er rekening mee houden dat dat de relatie er ernstig door zal beschadigen. Overigens vind ik je leeftijd heel passend om je eigen keuze te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! ++
Kristal
12 jaar geleden
+1 Mendelson. Ja, als de ouders streng gelovig zijn wordt het pittig. Maar misschien valt het mee als je er op een rustige manier over kan praten. Ik hoop het oprecht voor je Kown. De relatie met ouders kán er inderdaad door beschadigen maar dat is meestal tijdelijk totdat de ouders eraan gewend raken dat hun kind een eigen leven gaat leiden. Dat is meestal lastig voor ouders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat de relatie ernstig zal beschadigen bij streng gelovige ouders. Ikzelf kom bijvoorbeeld oorspronkelijk uit de gereformeerde gemeente (echte zwarte kousenkerk) en nadat ik ongelovig ben geworden heeft mijn familie dat helemaal geaccepteerd en hoor ik er nog helemaal bij! Het beeld wat jij neerzet zie je veel in films en boeken, maar de werkelijkheid is regelmatig ook anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jan, woonde je toen nog thuis? Dat is vaak een groot verschil. En nee, ik ken het niet alleen uit de films.
Kristal
12 jaar geleden
Nou Jan, dan heb je echt hele fijne ouders en verdere familie. Ik kom uit een gereformeerd gezin en daar ging het toch echt heel anders dan bij jou toen ik niet meer naar de kerk wilde toen ik 16 was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was 18 en woonde nog thuis. Er speelde nog veel meer mee (emotionele verwaarlozing o.a.). Zo'n fijn gezin was het dus helaas niet... Mijn vader was jaren daarvoor al overleden en mijn moeder was een enorme dominante zwartgalliggelovige vrouw in een vergevorderd stadium van kanker. Je snapt: een rottijd.
Wat ik wil aangeven is dat het dus niet altijd een probleem hoeft te zijn. Het kan dus wel mis gaan in de relatie met de ouders, maar dat hoeft dus niet! Dat hangt erg af van het karakter van de ouders, de rest van de familie en andere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. dat is duidelijk een andere ervaring.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Jan, dan begrijp ik best dat je moeder wel iets anders aan haar hoofd had als een zoon die niet naar de kerk wilde...
Moeilijke tijd voor je zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenal bemin één God?
Eer je vader en je moeder?
Hé,en ik dan???
Ja,zo dacht ik vroeger ook.
De Kerk was een gebouw en God was overal,en in je hart dat eronder lijd geloof je wat je wil.
Ik kon enkel meedoen en meedraaien,doordraaien ook.
En zwijgen was goud...Voor de lieve vrede wel ja. In mijn tijd werd je pas meerderjarig als je 21 was... En toen was het vaarwel aan alles en iedereen van toen.
En ik geloofde toen en geloof nu wat ik wil en ik ben gelukkig.
Zonder hen. Toen ik 16 was had ik nog 5 jaar te gaan.
Troost je,voor jou is het nog maar 2 jaar.
Dan ben je vrij.
Er zijn duizenden vormen van geloofsbelijdenis op deze planeet. En vele prediken dat iedereen die anders gelooft/niet gelooft niet gered wordt/verdoemd is etc. Waarom zou jij net bij het goede gezelschap zitten dat uitverkoren is? Als alleen jou groepje gered wordt is het dan juist om in deze god te geloven? Laat dat je ouders maar eens lezen. En nee, ik ben niet de anti-christ

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik wil hiermee niet beweren dat het verkeerd is te geloven, alleen dat de manier waarop aan een ieder is. Bepaalde manieren van geloven die ooit door mensen (jawel mensen) bedacht zijn worden generaties lang klakkeloos opgevolgd. Maar deze vormen van geloof houden stand doordat kinderen gehersenspoeld worden en haast altijd uiteindelijk weer op hun "programmering" terugvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet theoretisch gaan uitleggen aan je ouders...over evolutie theorie, verschil van meningen etc. De kans dat er dan een meningsverschil ontstaat over het wel of niet bestaan van.. etc. is groter waardoor je ouders je juist liever naar de kerk willen hebben misschien?...
Aangeven dat het je het puur doet voor hun, en met de wens dat je nu voor jezelf wilt kiezen of je vrijwillig zou gaan of niet lijkt me beter om te benoemen.
Dit geeft je ouders de verantwoordelijkheid om vanuit plicht of keuze te kiezen voor jou..

In mijn ogen is dat de meest volwassen optie.. ongeacht de keuze van je ouders natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'+' Wat een goed antwoord! Dat is ook niet kwetsend voor de ouders en hun geloofsbeleving. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vooral dat zinnetje 'dat je het puur doet voor hun'. Daaruit blijkt respect voor de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jossy: jammer genoeg is het wel kwetsend voor de manier waarop Kown in het leven staat. hij hoeft niet alles klakkeloos te doen wat zijn ouders hem voorschrijven. dat is wel erg jaren 50 lijkt me; daar moeten we niet terug naar toe. ik vind het weinig respectvol om je kind te dwingen naar en kerk te gaan, zeker op deze leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: nee, dat hoeft hij zeker niet. Maar kwetsend is het niet echt. Die ouders zijn er van overtuigd dat ze hun kind goed opvoeden kennelijk. Maken hierin echter een fout, dat doen ouders vaak zonder het te weten maar met een goeie insteek vanuit hun optiek.
Wat Welkom38 voorstelt is wijs omdat Known nu niet gelijk zijn ouders hoeft aan of af te vallen! Eerst maar eens stoppen met die gedwongen kerkgang. Een voorzichtige start. Kijk en dan kan hij later altijd nog over zijn manier van denken, de evolutie theorie, waarmee ik het 100% eens ben, beginnen. Dit is een goeie start in mijn ogen zonder dat ze elkaar als familie verliezen! Dat is pas kwetsend voor iedereen in de familie. Ook al ben je het oneens......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het antwoord van Welkom38 wordt er niet gestopt met gedwongen kerkgang, maar wordt voorgesteld om het maar te doen om je ouders niet voor het hoofd te stoten. In mijn antwoord zei ik ook al dat ze de verkeerde dingen doen om de goede redenen, maar dat is geen reden om alles maar te accepteren. Waarom is het niet kwetsend om iemand te dwingen wekelijks naar de kerk te gaan maar wel kwetsend om voor jezelf te besluiten dat je daar geen behoefte aan hebt? Ik vind dit de omgekeerde wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, jij bent net zo streng in de leer als, in jouw leer als Known's ouders geloof ik! Jij moet en zal gelijk krijgen he? Net als enge gelovigen e.a. types die nooit in staat zijn om een gulden middenweg te bewandelen en in respect naast elkaar leven. Met veel vragen hier -ook met deze- is het vaak WAT er gevraagd wordt!! Zo is het bijvoorbeeld niet duidelijk of Known van zijn ouders houdt! Als hij dat doet dan is Welkom's optie een goeie start. Wil hij op z'n 16e z'n familie verliezen en in narigheid belanden dan zou ik vooral jouw advies volgen! Hij is 16, hij is nog minderjarig, een kind nog dat zijn weg aan het zoeken is. Wel een slim kind. Dat is mij wel duidelijk. Dus hij moet nog naar school, studeren enz. Wij kennen ook Known's ouders niet toch? Met de info de we hebben sta ik nog steeds vierkant alknobe. Maar misschien kun jij Known in huis nemen en zorgen dat hij verder komt in het leven nadat hij de knuppel in het hoenderhok gegooid heeft? Eh Known, wat vind je eigenlijk zelf? Lees je dit allemaal?
Het klinkt alsof je ouders onder het Oude Testament leven (dwang). Jezus kwam om een Nieuw Verbond te sluiten, waar vrijheid en liefde juist bovenaan staan.

Geloof ontstaat alleen uit vrije wil. God heeft ons een vrije wil gegeven.

Daarnaast zet de wet aan tot zonden, dus dingen opdringen werkt averechts.

Deze argumenten kun je gebruiken om je ouders te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, maar je ouders ga je niet overtuigen. Nooit.
En zolang je nog thuis woont, zul je je aan de regels moeten houden die daar gelden, inclusief meegaan naar de kerk - wat natuurlijk, behalve 'het geloof belijden' voor gelovigen ook een belangrijke sociale functie heeft. Althans, voor je ouders.

Nog een paar jaartjes uitzingen, dan zit het er op. Als je eenmaal op eigen benen staat, kunnen zij niet meer verplichten mee te doen aan dergelijke gezinsactiviteiten. Zelf ben ik rond die leeftijd (zelfs iets eerder al) op gaan passen in de crèche, teneinde geen kerkdiensten meer te hoeven bijwonen en toch niet elke week die strijd aan te hoeven.

En verder : gefeliciteerd, dat je ondanks je christelijke opvoeding, vermoedelijk ook christelijke school en christelijke sociale omgeving toch hebt geleerd je eigen verstand te gebruiken, en voor jezelf na te denken. Dat zouden meer mensen moeten doen ;-) En breng die boodschap vooral ook over op je (latere) kinderen, want niet iedereen heeft de hersens én de ballen om uit dat keurslijf te geraken.

(Ik heb me inmiddels ongeveer 25 jaar geleden uit laten schrijven uit het doopattest en ben steeds meer een echte overtuigde atheïst geworden, maar mijn ouders heb ik tot op de dag van vandaag nog niet kunnen 'overtuigen'. Trouwens, dat probeer ik ook allang niet meer. Zij inmiddels gelukkig ook niet meer. Ruzie maken we er ook al jaren niet meer om, al hebben we soms wel leuke, leerzame discussies).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste gedeelte van het antwoord, daar kan ik me nog enigzins in vinden, maar daarna ga je mij toch echt te ver!
Zou ik geen "ballen"hebben, omdat ik nog steeds in dat (en ook nog vrijwillig!! hoe bestaat dat in deze tijd?!) keurslijf zit!?
en zou ik niet nadenken of mijn verstand gebruiken? praat voor jezelf Marleen en praat niet zo denigrerend over mensen die volop achter hun overtuiging staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij VRIJWILLIG en vanuit je EIGEN geloofsovertuiging in de kerk wilt blijven is dat natuurlijk je goed recht ; dat is OOK een weloverwogen beslissing.
Het gaat mij er om dat er heel veel mensen uit een soort (misplaatste) angst 'blijven hangen' terwijl de kerk en het geloof ze niets meer zegt. Die zijn er namelijk ook, en heel wat meer dan je denkt. Beetje erg kinderachtig (maar niet verrassend, vanuit die hoek) om dáár een minnetje voor te geven. Neem het me echter niet kwalijk dat ik mensen die er voor uitkomen dat ze niet geloven, net als ik, daar mee wil feliciteren. Het is namelijk een lange weg en een moeilijke strijd, met best veel offers. En hoe dat bestaat in deze tijd, tja, daar breek ik mijn hoofd niet eens meer over ; mensen geloven wel gekkere dingen. Fatsoenlijke discussies daarover zijn uitgesloten, omdat het geloofskwesties betreft. Wellicht zou je eens 'The God-delusion' van Richard Dawkins moeten lezen ; dat was voor mij persoonlijk een eye-opener, al ben ik van huis uit gereformeerd en niet katholiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ouders oog en oor hebben voor een kind dat niet meer mee wil naar de kerk ligt aan de ouders en aan mate waarin zij gelovig zijn.
Mijn zus heeft altijd al veel meer met kerk en geloof gehad dan ik. Zij is getrouwd met een gereformeerde man en het gezin gaat naar de gereformeerde kerk. Hun oudste zoon gaat al jaren niet meer mee. Ik denk vanaf zijn 17e. De ouders vinden het jammer maar accepteren zijn besluit, zonder veroordelen of ruzie hierover. Zij zijn toch zo vrijdenkend dat ze zijn keuze respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 18 was, heb ik tegen m'n ouders gezegd dat 't genoeg was. Geen catechisatie meer en zo. Kostte wel even ruzie en moeite om ze te overtuigen dat ik echt niet meer ging, maar daarna was het klaar. M'n jongere broers hoefden gelijk ook niet meer, dus dat geeft aan dat ze toch wel hebben geaccepteerd dat kinderen ook een eigen keuze kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke ouder en geloof accepteert het dat je een andere mening er op na houdt. Mijn ouders en geloofsgenoten niet. Was een lange weg die ik moest bewandelen. Moest opnieuw mijzelf leren kennen nadat ik van kinds af aan was gehersenspoelt. Was mijn eigen identiteit kwijt want alles werd bepaald en al mijn zgn "vrienden" lieten mij vallen als een baksteen . Nooit 1 dag spijt van gehad, ik leef gelukkig. + voor je antwoord Marleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas (lang) niet iedereen nee, ik wilde dan ook slechts aangeven dat het soms ook wel kan, in tegenstelling tot wat Marleen zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ik ben ook Christelijk, en ga naar de kerk (uit eigen vrije wil, en zeker niet uit angst). Ik heb 3 kinderen, mijn oudste is 15 en gaat nauwelijks meer mee naar de kerk. Wel doet hij inderdaad af en toe de crèchedienst, of speelt hij een enkele keer muziek tijdens de dienst. Maar daar houdt het ook mee op. Deze keuze heb ik gerespecteerd. Hij is niet zozeer gestopt met geloven, maar meer met het naar de kerk gaan. Ik wil hem daar zeker niet toe dwingen, omdat ik als ouder vind dat hij vrij is om zijn eigen keuzes daarin te maken. Ook catechesatie zal een eigen keus van hem zijn, en gaat hij zeker voorlopig niet doen. Voor mij is mijn zoon een waardevol persoon op zichzelf en telt hij niet meer mee als hij wel meegaat naar de kerk.Dus hij heeft geen lange strijd met veel offers hoeven leveren om dit voor elkaar gekregen te hebben.
Ik meld dit even omdat vaak alle Christelijke/gelovige mensen teveel over één kam geschoren worden. Het is vervelend dat een groep wat meer hardliners in het geloof (om het even zo te noemen) de beeldvorming van niet-gelovigen bepalen over alle Christelijke/kerkgaande mensen.
amigo
12 jaar geleden
Marleen ik zou wensen dat ik je meer plussen kon geven om die rare minnen te compenseren. Wat een prachtig antwoord (zo zie je maar weer hoe hier de meningen over verschillen) Maar voor al die minners: ik vind dat dit antwoord toch iedereen in zijn waarde laat!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord word gemind, omdat het in feite niet op de vraag ingaat. Gevraagd wordt hoe ouders kunnen worden overtuigd en dat zie ik niet terug in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan het zijn Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm, ik lees toch ook in retrospect heel duidelijk : je ouders GA je niet overtuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders ga je niet overtuigen van jouw ongeloof, maar je kunt ze wel proberen te overtuigen van jouw recht om zelf uit te zoeken wat je wil geloven en wat niet. Ik ben ook rond de 16 'van mijn geloof af gevallen'. Dat vonden mijn ouders niet leuk, maar ze hebben mijn keuze wel geaccepteerd en niet met man en macht geprobeerd mij mee naar de kerk te krijgen, terwijl de kerk wel heel belangrijk voor hen is. Wij hebben een 'agreement to disagree' en dat werkte (ook toen ik nog thuis woonde) prima. Niet elke gelovige is een fanaat. Ik denk dat jij het ook zou accepteren als een van jouw dochters opeens zou besluiten dat ze in haar zoektocht naar zingeving trouwe kerkbezoeker zou willen worden, of niet? Je zou wel proberen haar op andere gedachten te brengen, maar je weet ook hoe dat werkt met dwarse pubers: hoe harder je ze probeert te overtuigen en te dwingen, hoe sneller je ze van je vervreemdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Marleen, het is geen antwoord op de vraag:
"Hoe kan ik mijn ouders overtuigen dat ik niet meer naar de kerk hoef?"
Jij zegt alleen dat dat never nooit lukt, wat niet waar, want er zijn voorbeelden genoeg van ouders die daar wel in mee kunnen gaan.
De vraag die bij jouw antwoord past is:
"Kan ik mijn ouders overtuigen dat ik niet meer mee hoef naar de kerk".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja,in mijn optiek is het OF het soort ouders dat dat accepteert, OF niet. Daar helpen geen argumenten tegen, hooguit leeftijd. Op mijn zestiende moest ik nog mee, op mijn achttiende niet meer. Geen argument ter wereld had ze er van overtuigd dat ik op mijn zestiende ook al niet meer hoefde, mede omdat, zoals ik al schreef, de kerk naast een religieuze vooral ook een sociale functie heeft ('samen uit, samen thuis').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn toch duidelijk voorbeelden genoemd van ouders die wel argumenten en afwijjkende keuzes van hun kinderen accepteerden. Ik ben 't over 't algemeen met je eens Marleen, maar ik vrees dat je hier toch aan 't generaliseren bent geslagen.
Of ouders oog en oor hebben voor een kind dat niet meer mee wil naar de kerk ligt aan de ouders en aan mate waarin zij gelovig zijn.

Je schrijft niet tot welke kerk jullie behoren en of je ouders heel steng gelovig zijn.
Misschien weet je nu al dat zij er heel erg veel moeite mee zullen hebben en er heel moeilijk over zullen doen.

Mijn zus heeft altijd al veel meer met kerk en geloof gehad dan ik. Zij is getrouwd met een gereformeerde man en het gezin gaat naar de gereformeerde kerk. Hun oudste zoon heeft er ook zo mee geworsteld. Hij is een nuchtere jongen en gaat al jaren niet meer mee naar de kerk. Ik denk vanaf zijn 17e. De ouders vinden het jammer maar accepteren zijn besluit, zonder veroordelen of ruzie hierover. Zij zijn toch zo vrijdenkend dat ze zijn keuze respecteren. En zo hoort het ook.
Maar de ene ouder is de andere niet.
Ik zou er wel over praten met je ouders. Kaart het voorzichtig aan. Dan weten zij in elk geval hoe je er over denkt. Hebben zij er grote problemen mee en vrees je veel "gedonder" thuis hierover, dan zou ik mee blijven gaan, al is het voor de lieve vrede...
Aan jou de keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, het hangt inderdaad alles van de ouders zelf af...
+1
God heeft een blijmoedige gever lief (hij wil graag dat je hem uit vrije wil en blij dient) en hij heeft een hekel aan mensen die puur voor de vorm met geloof bezig zijn (het volk eert mij met hun lippen maar hun hart is ver van mij verwijderd). Dat kan een punt zijn waarover je met je ouders kunt praten? Dat je het zelf wilt onderzoeken en als je het later toch interessant vindt dat het meer waard is omdat het dan uit je zelf komt?

Als je het wetenschappelijk bekijkt, hoe denk jij dan bijvoorbeeld over Intelligent Design? Dat is ook een wetenschappelijke stroming? De wetenschap heeft namelijk aangetoond dat evolutie niet waar kan zijn (maar dat is een andere discussie...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je stelligheid, maar geen enkele theorie is feilloos. Er zijn niet veel absolute waarheden (zeker niet binnen de kerk). Ik vind wel de dat evolutietheorie inmiddels voldoende aangevallen is dat zij zichzelf bewezen heeft. Op punten zijn er nog aanpassingen mogelijk maar het raamwerk staat inderdaad redelijk stevig inmiddels.

Het geloof van je ouders is een ander verhaal. Dat is een gevoelskwestie. Zij zijn door hun ouders verplicht om naar de kerk te gaan en ze vinden nu dat jij dat ook moet doen. Sterker nog, zoals je hier bij sommige reacties al leest, denken ze ook nog dat ze jou er mee helpen en dat het slecht met je afloopt als ze dat niet doen. Natuurlijk is het slecht dat je gedwongen wordt om de indoctrinatie van de kerk te ondergaan, maar probeer te onthouden dat ze van je houden en het beste met je voor hebben.

Samenvattend: ze doen slechte dingen met goede bedoelingen.

Maar nu een oplossing? Je zult met hen in gesprek moeten over de vraag waarom ze er zo de nadruk op leggen dat je naar de kerk moet.
Is de reden dat ze bang zijn dat je anders in de hel komt?
Of is de reden dat ze bang zijn dat hun vrienden, geloofsgenoten, familie enz zien dat jij niet meer naar de kerk gaat?

Als je weet waarom ze van je eisen dat je naar de kerk gaat dan kun je daar op reageren door jouw kant van het verhaal te vertellen. Als jullie wat meer begrip krijgen voor elkaars standpunten dan kun je zelfs afspreken: ok, ik ga voortaan 1 keer per 2 weken mee, of dat je tot je 18e gaat en daarna niet meer.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je ouders voor rede vatbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! :)
Jou situatie doet me denken aan mij buurjongen van toen, die ook van zijn ouders naar de kerk moest en zo ongeveer jouw denkwijze er op na hield. Op een gegeven moment is hij er gewoonweg mee gestopt om gaan. Klaar over uit! Vonden z'n ouders niet leuk, maar na een tijdje wel geaccepteerd. Ik vind zelf trouwens dat het opleggen/dwingen van religie geestelijke kindermishandeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor die laatste zin een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Ik zou je graag willen helpen en ik denk een heleboel mensen met mij. Omdat dit soort vragen verschillend te beantwoorden zijn afhankelijk van jouw situatie kan ik je alleen vertellen hoe ik het gedaan heb. Toen ik klein was had ik al veel vragen over het geloof en alle regels die daarbij komen kijken.. Er moest een rechtvaardiger en redelijker filosofie zijn om zo tot een vrijer en gelukkig leven te komen, de ruzies tussen kerkgenootschappen en hoe men met elkaar omging bij ons in de kerk hielpen er zeker aan mee om mij te sterken in die overtuiging. Goed, ik wilde dus niet mee. Toen ik 14 werd en goed over alles nagedacht had en op grond daarvan een keus had gemaakt ging ik ook niet mee. Mijn ouders lieten het niet toe, maar wat wilden ze doen? Ik moest naar school, ze konden me niet heel de dag opsluiten. Ik werkte, dus zakgeld konden ze ook niet afpakken. En op zondag konden ze me moeilijk vastbinden en naar de kerk sleuren. Natuurlijk vonden ze dat moeilijk en ik vond het ook moeilijk om mijn moeder soms te zien huilen. Maar iedereen moet goed begrijpen dat geloven of niet een keuze is die iedereen in vrijheid zou moeten kunnen maken, zonder dat hij of zij daarbij gemanipuleerd wordt door de mensen om hem of haar heen of door schrikverhalen over verloren zijn en een leeg en ongelukkig leven leiden door het van God afdwalen. Je ouders moeten weten dat geloof niet afgedwongen kan worden.
Je vraagt hoe je je ouders kunt overtuigen, en dan zijn er 2 dingen die je moet weten: 1: Je hoeft ze niet te overtuigen, je bent vrij om je eigen keus te maken en te denken, voelen en in dit geval te doen wat je wilt. 2: Je ouders overtuigen met redelijke dingen, met dingen als de evolutietheorie, zal niet werken omdat het geloof niet gebaseerd is op rede. Je moet ook niet vergeten dat het geloof waarschijnlijk als een rode draad door hun leven loopt. Als zij zich door jou zouden laten overtuigen dan moeten zij zoveel ingesleten gedachten en gevoelspatronen wijzigen, op die leeftijd lijkt me dat bijna onmogelijk. Ik heb mijn ouders lang proberen te overtuigen, en zij mij, en ik zei op een gegeven moment: Dat zal nooit lukken. Ik probeer jullie niet meer te overtuigen, willen jullie mij ook vrij laten? Wat mij het beste lijkt is om in ieder geval altijd respectvol te blijven en duidelijk te maken dat je nog steeds van hen houdt (als dat het geval is) en misschien kunnen jullie wel overeenstemming bereiken op bepaalde normen en waarden die bij het geloof horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan helaas nog niet plussen, anders had ik het gedaan!
zeggen dat je oud en wijs genoeg bent, omdat zelf te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is vrijwel nooit een echt goed argument. Mijn kinderen gebruiken 'm ook wel eens, maar ik vind ze toch echt te jong om bepaalde dingen te bepalen. En zo denken die ouders ook.
Over in gesprek gaan ( niet zondagochtend vóór de dienst maar ander moment kiezen) , als zij persé willen dat je gaat de huisregels respecteren tot je uit huis gaat. Waarschijnlijk verwacht je dat ook later van je eigen kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag met antwoorden onder de neus van je ouders schuiven!

En een simpele uitleg dat je niet hoeft te geloven, om toch een goed mens te zijn / worden.

Want daar draait het met het hele geloof om.

Geloof in je zelf en denk egoistisch ook eerst aan je zelf.
(zorg dat je niemand tot last bent)

Als je daarnaast ook regelmatig je naaste kan helpen, ipv dwarszitten doe je het al beter dan menig gelovige.
12 jaar geleden
1. probeer niet om je ouders te overtuigen.
2. zeg op een geschikt moment tegen ze, dat jij niet meer mee gaat naar de kerk. Niet meer en niet minder.
3. als ze daar kwaad om worden, trek je dan terug uit het gesprek. Ga bijv. op je eigen kamer zitten met de deur dicht. laat merken dat er geen discussie over mogelijk is.
4. ga de tijd die je anders in de kerk doorbracht nuttig gebruiken. Je zou kunnen gaan onderzoeken wat er zoal over evolutie is geschreven, zowel door voor- als door tegenstanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal er nog wel een tijdje aan vastzitten. Je kan natuurlijk de pastoor zo kwaad maken dat hij je de kerk uit gooit maar echt een aanrader kan ik dat niet noemen... zeker niet als je ouders oprecht gelovig zijn.

Daarbij is de Bijbel nog best een interessant boek. Zodra je het niet als de absolute waarheid beschouwd en maar als gewoon een willekeurige historische bron kan je er best heel interessante dingen in vinden (al werd mijn interpretatie van sommige boeken door mijn docent levensbeschouwing niet altijd gewaardeerd).

Zo heel veel tijd zit je nu ook weer niet in die kerk en je doet je ouders er blijkbaar een plezier mee om te gaan. Als je aan je ouders hebt uitgelegd hoe je er over denkt en ze staan er op dat je toch gaat kan je er denk ik nog een paar jaar het beste van maken. Zorg iig dat je weet waar je het niet mee eens bent. Dat vertel ik de creationisten/gelovigen maar ook de atheïsten en wetenschappers. Niet alles dat ze in die kerken vertellen is onzin. Neem het beste van beide werelden mee.

"Wetenschap zonder religie is lam. Religie zonder wetenschap is blind." - Albert Einstein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt niet alles in de kerk is onzin. Ben ik benieuwd wat dan bijvoorbeeld?
Frimu2
12 jaar geleden
De vrije dagen met kerst en pasen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef het niet graag toe maar de kerken zijn al een paar duizend jaar verantwoordelijk voor het geven van richting aan de levens van heel veel mensen en daar slagen ze over het algemeen behoorlijk goed in. De problemen ontstaan pas wanneer gelovigen (en dan meestal nog gelovigen die hun eigen geloof nauwelijks kennen) de strijd aan gaan met de feiten (ok; en wanneer geestelijken zich niet weten te gedragen). Meestal mensen die ieder woord per se letterlijk willen nemen. De onderliggende boodschap en regels over het omgaan met je medemens, het omgaan met verlies en nog vele andere zaken waar iedereen in het leven tegenaan loopt is daarmee niet minder waardevol. Bedenk goed dat een flink deel van de normen, waarden, ethiek, wetten, maatschappelijke omgangsregels ed. in het westen (waar wij ook bij horen) hun oorsprong hebben in het Christendom. Je kan naar mijn mening niet een discussie aan gaan over de zin en onzin van bepaalde geldende normen wanneer je niet weet waar die vandaan komt en hoe en waarom dit anderen beïnvloed. Het grootste deel van het Christelijke geloof gaat nog altijd om de omgang met mensen. De rest is dan voornamelijk de omgang met God en hoe je na je dood in de Hemel komt. Hier kom je al een wat grijzer gebied binnen maar daar hier niks aan te bewijzen of ontkrachten valt is ook hier geen conflict met de wetenschap. Pas dat kleine deel dat gaat over het ontstaan van alles vormt een probleem. En dan nog voornamelijk omdat mensen er per se een draai aan willen geven. Wetenschappers zullen niet de hele wetenschap overboord gooien wanneer een theorie niet lijkt te kloppen (zelfs belangrijke theorieën niet). Integendeel zelfs... Gelovigen hebben blijkbaar een 100% onaantastbaar perfect boek nodig om niet van hun geloof te vallen. Waar die onzekerheid vandaan komt weet ik niet. Maar naar mijn idee is de boodschap die de kerken uitdragen niet minder waard wanneer bepaalde details niet noodzakelijk overeenkomen met de gevonden dagelijkse realiteit. Dat wil niet zeggen dat ik dan ineens een groot fan ben van kerken of georganiseerde religie in het algemeen. Naar mijn mening ben je pas een goed mens als je ook een goed mens kan zijn zonder de belofte aan een hemel of de dreiging van een hel. "Wie op dankbaarheid rekent is een koopman, geen filantroop." - Willy Vandersteen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee; ik snap Jehova's getuigen niet maar dat heb ik met alle andere sekten net zo goed. (Wat een enorm depressief leven moet het wel niet zijn om te geloven dat je naar de hel gaat iod. wanneer je slecht ben en tegelijk overtuigd te zijn dat mensen per definitie slecht zijn...) Maar goed een paar kleine puntjes:
1) Als mensen per definitie slecht zijn dan moet je als de schepper van die mensen minstens even slecht zijn. Immers: de Bijbel stelt dat God de mens naar zijn eigen beeld maakte. 2) Als mensen inherent slecht zijn dan ben je als God zijnde wel een enorme [insert random insult here] om mensen te straffen wanneer ze exact zo zijn als je ze zelf geschapen hebt. 3) Ik weiger in een dergelijke God te geloven. Iig: mijn antwoord ging niet eens om Christelijke stromingen. Er zit nogal een groot verschil tussen 'georganiseerde religie' en 'Christendom'. De eerste is een veel en veel algemenere stelling. Ik zou heel uitgebreid kunnen uitleggen wat mijn problemen zijn met dergelijke doctrines maar dat zou erg veel tijd kosten en ik heb niet zo'n zin om een compleet boek te schrijven. Maar goed, dit wordt op deze manier weer de zoveelste oeverloze discussie. De vraagsteller heeft zijn keuze al gemaakt. En wat mij nu opvalt is dat ik deze keer nu eens een antwoord geef om iemand aan te moedigen om toch naar de kerk te gaan ondanks die keuze en ik nog steeds een hoop commentaar krijg uit de religieuze hoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus... omdat 1 mens ooit een keer 1 verkeerde keuze maakte zijn meteen alle mensen slecht geboren? Nou ja. Je zal met die houding iig niet vlug in de poep trappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow? Dus toch evolutie? Het zou overigens meer in de richting van genetisch geheugen gaan. Iig: De Jehova's getuigen zijn geen representatief voorbeeld van Christelijke geloofsvormen. Maar daar ging het nog niet eens om. Wanneer je er van uit gaat dat de mens slecht wordt geboren kan je effectief geen enkele crimineel veroordelen voor zijn/haar daden. Dit is dan immers iets waar je mee geboren bent. Net zo min als je iemand kan veroordelen om huidskleur. Predestinatie vind ik wat dat betreft een te gemakkelijke uitvlucht.
Een meer neutrale start op de goed-slecht schaal lijkt mij een stuk reëler. Al is het maar om de dagelijkse praktijk. Zo heel slecht zijn de meeste mensen niet hoor. Loop maar eens naar buiten. Ze bijten niet...
je ouders niet overtuigen, dat is een te zware klus, die toch meestal niet slaagt :)
maar je moet wel zeggen dat je niet meer wil gaan, omdat je het niet meer wil, omdat (vul zelf in)
sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan altijd een melding bij het algemeen meldpunt kindermishandeling maken, ze dwingen je een godsdienst op terwijl je mensenrecht juist is "vrijheid van" deze zouden je wel eens een volwassene kunnen leveren die aan jouw kant staat waar je ouders niet (zomaar) tegenin kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me niet aan de orde. Het meenemen van een kind naar de kerk kun je toch echt geen kindermishandeling noemen.
Kristal
12 jaar geleden
Dat is trouwens ook gelijk DE manier om voor altijd de relatie met je ouders om zeep te helpen. Dat hoeft toch niet op die manier. Dan kan je je ouders ook gaan aanmelden als je naar een bepaalde vorm van school moet die jij niet ziet zitten maar waar je ouders wel ideëel gezien achter staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sja de vrijheid van geloof etc zijn niet voor niets bedacht. Door je kind iets op te dwingen wat hij/zij niet wil, niet in gelooft en geen behoefte aan heeft komt de relatie ook niet ten goede. Dat hij zijn ouders dusdanig moet overtuigen dat hij niet moet zegt al genoeg hoe die ouders er in staan. Vandaar dat ik zeg, maak een melding, dan komt er een 3e persoon in the picture die een bemiddelaar kan zijn, ipv een ouder die schijnbaar zo vast zit dat de keuzes, meningen en gevoelens van het kind er niet toe doen. Sommige mensen geloven in een absolute macht, andere mensen geloven dat zijn die macht over andere mensen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik geen verstandige houding. Er zijn al genoeg spanningen tussen verschillende levensbeschouwingen (nogmaals: wetenschap is *geen* levensbeschouwing). Binnen een gezin die verhoudingen op scherp gaan zetten is nergens voor nodig. Het zou een ander verhaal zijn wanneer de ouders daadwerkelijk gaan _zwaar_ straffen omdat een kind er een andere levensbeschouwing op na houd. Zelfs dan echter lijkt het mij beter om als kind zijnde zo veel mogelijk mee te doen. Uiteindelijk ga je toch een keer het huis uit en kan je zelf de regels maken. Om dan in een situatie te zitten waarin je stevige ruzie hebt, tot vervreemding aan toe, met je ouders, is een situatie waar de meeste mensen in die situatie niet gelukkiger op worden. Van wat ik uit de vraag opmaak zijn de ouders oprecht gelovig en vinden ze het voornamelijk belangrijk dat het kind mee gaat naar de zondagse mis. Gegeven dat kerk missen doorgaans niet de meest traumatische ervaringen zijn denk ik dat er weinig reden voor is om daar ene punt van te maken. Overheidsinstanties zullen er denk ik ook zo over denken. De ouders zullen zich er ook niet beter op voelen als hun kind zich van hun geloof af keert. Het lijkt me niet dat de ouders zo slecht zijn dat ze een dergelijke straf verdienen.
overtuigd ervan blijven dat je niet hoeft maar mee gaat om je ouders te plezieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertellen dat je zelf oud genoeg bent om te kunnen beslissen, en dat er kinderen zijn van jou leeftijd die zelfs atheïst zijn, je ouders overtuigen dat jij in god gelooft maar niet iedere keer naar de kerk hoeft, en zeker niet met tegenzin, want dit wilt god Jezus zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je, tot je niet meer thuis woont, weinig anders kunt doen dan meegaan.

Je ouders doen het niet om je te pesten, je ouders doen het omdat ze God bij jouw doop hebben beloofd je kerkelijk op te voeden.
Deze belofte willen zij niet breken.
Dus ik ben bang dat je het nog even enkele jaren je tanden op elkaar moet zetten en wachten tot je zelf mag beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 16, en daarmee heb je het recht je eigen religie te kiezen. Dus als jij niet mee wil, dan is het jouw keuze. Dat is dan al één punt. Verder, zoals andere al antwoorden, kun je het uitleggen waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft in principe niks te doen. Dit is jouw overtuiging en je hoeft een ander hier niet van te overtuigen. Je geeft zelf aan het ook niet prettig te vinden als anderen hun overtuiging gaan opdringen. Dus wat mij betreft ben jij je ouders ook geen verklaring schuldig. Dit is jouw leven en jij kiest hier voor.

Dat jij dus niet naar de kerk wil is dan ook logisch. Of jouw ouders hier of wel geen begrip voor kunnen opbrengen is niet jouw probleem. Maar een probleem van je ouders. Daar zou ik het bij laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en... deze pagina aan je ouders laten lezen en jou visie erop los laten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je ouders er niet van overtuigen dat je niet meer naar de kerk hoeft, je moet ze duidelijk maken dat je niet meer naar de kerk wilt.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf ook kerkgaand, reformatorisch wel te verstaan. Ik weet hoeveel ruzie er in huizen kan zijn om de kerkgang. Ik begrijp op zich de ouders wel. Ze zijn bezorgt om je want weten dat er een eeuwigheid komt die nooit voorbij gaat. Toch denk ik dat het dwingen voor veel mensen het gevoel geeft er alles aan gedaan te hebben om hun kind bij de kerk te houden. En dat vind ik geen goed uitgaans punt. Natuurlijk is er verdriet, maar wij als christenen moeten ook weten dat we helemaal niet als christen, maar als vijanden van God geboren worden met een hart dat er niet naar trekt. Voor je ouders lijkt me nu het praten met God over jou beter als het praten met jou over God. Jij bent nu overtuigd van de Evolutie theorie. Hier kunnen je ouders echt niets tegen doen. Wel de ruzies en dwang stoppen en eens goed naar jou luisteren, liefde laten blijken. Naast je staan. Ze zullen je nog veel te jong vinden, maar jij hebt ontspanning, liefde en begrip nodig. En juist luisteren kan voor ouders zo moeilijk zijn, misschien omdat ze soms geen weerwoord hebben of denken je dan juist op de verkeerde weg te brengen. Als ik je vraag zo lees denk ik dat je hierover niet met je ouders rustig erover kan praten. Ik heb al de andere antwoorden niet gelezen dus weet niet welke tips anderen gaven. Tegen je ouders ingaan helpt helaas niet. Toch ben ik van mening dat ze je serieus moeten nemen. Zeker in de pubertijd kun je andere en in ogen van je medemens verkeerde keuzes maken. Maar dat hoort er wel bij. Hoe moelijk ook voor ouders. Wij mensen zullen de strijd tegen de wereld altijd verliezen, kinderen die niet naar kerk willen zijn nog nooit bij kerk gebleven omdat ouders het willen. Dus die strijd wil ik niet aangaan. God eist liefde, ook voor kinderen die niet meer naar kerk willen. Je ouders zitten in veel dilemma's. Oké zorgen om jou vind ik de beste reden, maar laat hun alsjeblieft voelen dat ze van jou houden. Ik geloof ook dat er meer mensenvrees en schuldgevoel aan het dwingen ten grondslag ligt en vind dat wel verkeerd. (Wat zullen de mensen wel niet van mij denken als mijn kind niet meer mee gaat, en als ik niet dwing stelt God mij schuldig en dat wil ik niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! iets om goed in mijn oren te knopen voor als mijn eigen kinderen wat ouder worden!