Wat zijn gebruiken van de synagoge?

we gaan overmorgen met school naar een synagoge dus ik zou er wat meer over willen weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (2)

de synagoge is zoals je weet het gebeds en gemeenschapshuis van de Joden . er worden in de meeste Synagogen 22 diensten gehouden. Ook komen ze samen bij feesten zoals Bar Mitswa en Chanoeka(zie hiervoor wikipedia). Tijdens een dienst lezen ze uit de bijbel en het lijkt redelijk veel op een kerkdienst van de Christenen. Enkele gebruiken zijn dat de mannen een keppel op moeten(een soort klein hoedje) en dat mannen en vrouwen gescheiden van elkaar zitten.

Toegevoegd na 36 seconden:
22 diensten per week
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@izmo , de Tora is alleen een deel van het oud testament namelijk de boeken: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Verder niets.
Gebruiken in de synagoge hangen veel af of het Sefardische [Spaans-Portugese] of Asjkenazische [Duitse of Oost Europese] synagoge is en onderling zijn er ook verschillen. Er zijn ook nog eens orthodoxe en liberale stromingen.

Om een indruk te krijgen geef ik een paar links, de 1e is van het Nederlands-Israelitische Kerkgenootschap. Links zie je staan "welkom in Sjoel" daar staan nog wat ander stukjes over hoe het er aan toe gaat in Sjoel, dat is de benaming voor de Asjkenazische synagoge. Dat geeft je een eerste indruk wat er allemaal in een synagoge gebeurt.

Voor Sefardische synagoge [Snoge], zijn wat algemenere links, maar geven je een idee. De gebruiken zijn er anders dan in de Asjkenazische. De oudste staat in Amsterdam is een Portugese Synagoge en is nog in gebruik. De Spaans-Portugese Joden kwamen eind 16e-begin 17e eeuw veelal naar Nederland door de Spaanse inquisitie, die de keuze gaf bekeren naar christendom of dood gemarteld worden.

Bij beiden dragen de heren een keppeltje, bij de Portugezen op hoogtijdagen zelfs een [hoge] hoed. De dames bedekken hun hoofd met een sjaaltje of pruik. Aan een bezoeker zullen ze vaak vragen om hetzelfde te doen.
De gebeden zijn in het Hebreeuws en worden gezongen door een Chazan [= voorzanger]. Vroeger zaten de dames en heren gescheiden van elkaar. In de wekelijkse dienst op Shabbat [= zaterdag] wordt er een deel van de Thora gelezen, die dan in een jaar tijd helemaal uitgelezen wordt.
De dag dat men het laatste stukje leest heet Simchat Thora. Op die dag wordt weer opnieuw begonnen aan het begin.
Ik kan zo nog veel en veel meer vertellen, maar ik denk dat je tijdens het bezoek ook veel zal worden uitgelegd.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het woord Sefardim wordt niet alleen gebruikt voor de Spaans-Portugese Joden, maar voor alle landen rondom de Middellandse zee, Arabische landen.