wat betekent eigenlijk de zin uit de bijbel "als iemand je slaat moet je ook je andere wang aanbieden"?

Ik ben niet gelovig in de strikte zin van het woord, maar vind de bijbel toch een geschrift waar je iets uit kan halen. Nu heb ik het moeilijk met de hierbovenstaande zin. Wat bedoelt "Jezus" hiermee? Gaat dit over vergeving?

Toegevoegd na 2 dagen:
met al die boeiende antwoorden is het echt moeilijk het beste antwoord te kiezen... Ik heb in ieder geval iedereen een +-sje gegeven. erg bedankt iedereen!!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De zin over het toekeren van de andere wang, staat in een gedeelte over het liefhebben van je vijanden. Jezus legt daarin uit aan zijn leerlingen dat het geen verdienste is als je iemand liefhebt die jou ook liefhebt, dat doen slechte mensen immers ook. Net zoals het geen verdienste is wanneer je dingen weggeeft aan mensen die ook aan jou geven. Wat Jezus dus zegt hiermee, is dat het juist een verdienste is wanneer je meer geeft dan dat je ontvangt. Hij zegt ook dat je wanneer iemand jou iets afpakt, dat niet terug moet eisen. En daarna: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Ik denk dat het vooral gaat om het laatste punt, dus het feit dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Dit gedeelte leidt nog wel eens tot discussie onder christenen, en dan is de vraag vooral of Jezus ons nu aanmoedigt om maar over ons heen te laten lopen, of dat hij iets anders bedoelt. Bij het bestuderen van de Bijbel is het altijd belangrijk om te kijken naar de context. En de Bijbel in z'n geheel heeft ook een context natuurlijk. En als je in de evangeliën leest wat Jezus deed, dat denk ik zeker niet dat hij mensen aanmoedigt om over zich heen te laten lopen, en om alles maar te laten gebeuren. Hijzelf werd immers ook woedend toen hij zag dat het tempelplein in Jeruzalem zo'n beetje als markt gebruikt werd, en dat er niets over was van de heiligheid die bij de tempel hoort. Ik denk dus niet dat het de bedoeling is dat je letterlijk bij iedereen die je een klap verkoopt je ook nog ergens anders moet laten slaan, maar dat het erom gaat dat je je liefdevol opstelt, zelfs als mensen jou pijn doen. En in liefde kun je evengoed heel duidelijke grenzen stellen wanneer dit nodig is. Sterker nog: ik denk dat dit hoort bij liefde, denk maar aan hoe ouders kinderen opvoeden: als je echt van je kinderen houdt en geeft om wat er van ze terechtkomt, leer je ze wat mag maar ook wat niet mag, en ben je duidelijk in de regels die je hanteert. Iemand zei mij ooit eens dat het bij het 'toekeren van de andere wang' vooral zou gaan om het feit dat je de ander in de ogen kijkt: je draait je gezicht om als de ander slaat, zodat je hem aan kunt kijken. Of dit nu de bedoeling is van deze tekst weet ik niet, maar het is zeker een zinnige gedachte: als je liefde wilt geven aan ook degene die jou naar het leven staat, moet er (oog)contact zijn, en moet je vooral ook openstaan voor de ander. Misschien is dat nog wel het meest belangrijk.

Het gaat er om dat als je teleurgesteld wordt door iemand, je niet meteen het vertrouwen in de persoon moet opgeven. Dus dat je personen een tweede kans moet bieden

Wat het eerst in mij opkomt: Als iemand je pijn doet voel je je vernederd en verdrietig (je ene wang), maar laat zien dat je sterk bent en vecht terug (je andere wang) Toegevoegd na 1 minuut: Met terugvechten bedoel ik niet terugslaan maar jezelf beschermen

Jezus wilde hier iets leren. Klein detail in niet dat er staat 'andere wang' maar linker wang. Ik heb een link gevonden zoals ik dit stuk in de bijbel ook zie. Vaak als je heel 'droog' iets leest kun je niet goed opmaken wat er wordt bedoeld. In de link wordt het verder uitgelegd. Je moet vaak een stuk tekst en de uitleg hiervan plaatsen in de tijd ed waar en hoe men toen leefde.

Bronnen:
www.eo.nl/kids/megamatch/8054587/page/Vraa...

Men mag dat niet al te letterlijk nemen, anders zouden al snel alle goede mensen er het slachtoffer van worden. De zelfverdediging wordt niet verboden, maar de wraak. Er wordt o.a. mee bedoeld dat er meer moed nodig is om een belediging te verdragen, dan om zich daarover te wreken en dat het meer eervol is om bedrogen te worden dan zelf een bedrieger te zijn.

38 ‘U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. 39 Maar ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet. Als iemand u op de rechterwang slaat, draai hem dan ook de linkerwang toe. Mattheus 5: Met andere woorden bedoelt Jezus dat we geen kwaad met kwaad hoeven te vergelden en we ruzie dienen te vermijden. Jezus zei niet dat een christen, wanneer iemand hem met een kaakslag velt, overeind moet krabbelen en de andere kant van zijn gezicht voor de volgende klap moet presenteren. Zijn woorden kunnen betekenen dat als iemand een christen tot een gevecht of een ruzie probeerde uit te dagen door hem met de vlakke hand in het gezicht te slaan of hem te beledigen, het verkeerd zou zijn om wraak te nemen. De apostel Petrus zegt het volgende: "9 Vergeld geen kwaad met kwaad; wordt u uitgescholden, scheld dan niet terug. Nee, wens de mensen liever het goede; dan zult u zelf het goede ontvangen waartoe God u geroepen heeft. " 1 Petrus 3:

De context is hier dat Jezus bespreekt hoe er gehandeld moet worden als sommigen proberen te kwetsen en beledigen. Zijn raad luidt: „Biedt geen weerstand aan degene die goddeloos is.” „Maar slaat iemand u op uw rechterwang, keer hem dan ook de andere toe.” Jezus bedoelt niet dat iemand zichzelf of zijn gezin bij een aanval niet mag verdedigen. Een klap wordt niet zozeer gegeven om iemand fysiek pijn te doen als wel om hem te beledigen. Jezus zegt dus dat het verkeerd zou zijn iemand met gelijke munt te betalen als hij, hetzij door letterlijk met de vlakke hand te slaan of door met beledigende woorden te kwetsen, probeert een ruzie of een woordentwist uit te lokken.

Dit gaat over vergeving, maar ook over dat Jezus zegt: in de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moet ik heb de wereld overwonnen. Als we willen leven zo als Jezus het gedaan heeft, moeten we situaties waar we weten dat er problemen komen als men voor Gods woord uitkomt moeten mijden. Maar overal waar we geroepen worden om naasten liefde en verdraagzaamheid te werken hoeven we niet bang te zijn voor minachting of geweld, want Jezus heeft zelf de wereld overwonnen. Hij is toen hij leefde ook geslagen en sloeg niet terug, maar als Hij terug komt zullen hen die hem in alles gevolgd zijn met Hem de overwinning mogen vieren en Hij zal hen die niet gevolgd zijn en niet in Hem geloofd hebben straffen.

Waar ik gelijk aan moest denken bij deze vraag is Mahatma Gandhi, hij heeft op deze manier erg veel bereikt. Het is makkelijk om terug te slaan, je bent pas sterk als je dat niet doet.

Waarom heb je moeite met die zin? Die zin is toch juist prachtig? Helaas zijn niet alle religies die hetzelfde erover denken. Je hoeft die zin niet letterlijk te nemen maar het komt ongeveer neer op wat Gandhi zei: ''An eye for an eye will make the whole world blind'' Die zelfde Gandhi zei overigens ook: ''Alleen Christenen begrijpen niet dat Christus geweldloos was.''