Waarom werd Jezus het Lam van God genoemd ? waarom een lam ?

(Johannes 1:29).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jezus stierf op 14 Nisan 33 In Israël was 14 Nisan de vreugdevolle dag van de paschaviering. Elk jaar aten gezinnen op die dag een maaltijd die onder andere bestond uit een gaaf jong lam. Zo herdachten ze de rol die het bloed van een lam op 14 Nisan 1513 vChr. had gespeeld in de redding van de Israëlitische eerstgeborenen toen de verderfengel de eerstgeborenen van de Egyptenaren doodde (Exodus 12:1-14). Het paschalam was een voorafschaduwing van Jezus, over wie de apostel Paulus zei: ’Christus, ons Pascha, is geslacht’ (1 Korinthiërs 5:7). Net als het bloed van het paschalam betekent Jezus’ vergoten bloed redding voor velen. — Johannes 3:16, 36.

Een lam was een offerdier. Jezus was ook een offer, voor de mensen geofferd

1) Het offer van lammeren speelde een zeer belangrijke rol in het Joodse religieuze leven en offersysteem. Een belangrijk offer van lammeren was het dagelijkse offer in de tempel in Jeruzalem. Elke ochtend en avond werd een lam geofferd in de tempel voor de zonden van het volk (Exodus 29:38-42). Deze dagelijkse offers, net als alle anderen, waren gewoon om mensen naar het volmaakte offer van Christus aan het kruis te wijzen. 2) Lammeren waren in de traditie van de Joden symbolen van zuiverheid en onschuld. Ook het feit dat de offers aan God in de traditie ook "nieuw" en "ongeschonden" moesten zijn, vandaar een lam en niet een schaap. God wilde soms een lam met geen enkel defect. Dierenoffers waren slechts een tijdelijke betaling voor de zonden van de mens, want er was geen genade in het bloed van de dieren. Jezus (zijnde God in menselijk vlees) werd voor de gelovigen het"Lam" aan het kruis. De opoffering en betaling die God zou aanvaarden voor de zonden van de mens. Jezus Christus, is het volmaakte offer van God die als boetedoening zou dienen voor de zonden van Zijn volk (Romeinen 8:3, Hebreeën 10).