Waarom werd Jezus het Lam van God genoemd ? waarom een lam ?

(Johannes 1:29).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Jezus stierf op 14 Nisan 33 In Israël was 14 Nisan de vreugdevolle dag van de paschaviering.
Elk jaar aten gezinnen op die dag een maaltijd die onder andere bestond uit een gaaf jong lam.
Zo herdachten ze de rol die het bloed van een lam op 14 Nisan 1513 vChr. had gespeeld in de redding van de Israëlitische eerstgeborenen toen de verderfengel de eerstgeborenen van de Egyptenaren doodde (Exodus 12:1-14).

Het paschalam was een voorafschaduwing van Jezus, over wie de apostel Paulus zei: ’Christus, ons Pascha, is geslacht’ (1 Korinthiërs 5:7).

Net als het bloed van het paschalam betekent Jezus’ vergoten bloed redding voor velen. — Johannes 3:16, 36.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe onderbouw je de sterf datum 14 Nisan 33
is Nisan een maand of is het een andere benaming voor iets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan namelijk in de concordantie van de bijbel de naam Nisan niet terug vinden , en ben erg benieuwd waar deze stelling op gebaseerd is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nooit geweten , heb het nageslagen in de bijbel en het klopt , weet je ook welke maand van het jaar dat is bijvoorbeeld de eerste of vierde of zo want daar kon ik zo direct niet achter komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fixutmaris; Maand Nisan valt in de lente, maar de joodse kalender is sowieso verschillend zij hebben namelijk maan- maanden. Zie bron; http://joodsleven.nl/Encyclopedie/JoodseKalender/JoodseKalender.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel mooi symbolisch, maar wel zielig voor dat lammetje dat het zo jong al moet sterven. Maarja, God doet natuurlijk altijd wat het beste is.

Andere antwoorden (2)

Een lam was een offerdier.
Jezus was ook een offer, voor de mensen geofferd
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag ik de verklaringen voor de minnen? ik dacht namelijk dat het wel zo was...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is het juiste antwoord, dus die minnen slaan nergens op. Ik heb het ook niet op religie, maar een goed antwoord is een goed antwoord.
Plus dus, ter compensatie en omdat het gewoon goed is.
1) Het offer van lammeren speelde een zeer belangrijke rol in het Joodse religieuze leven en offersysteem. Een belangrijk offer van lammeren was het dagelijkse offer in de tempel in Jeruzalem. Elke ochtend en avond werd een lam geofferd in de tempel voor de zonden van het volk (Exodus 29:38-42). Deze dagelijkse offers, net als alle anderen, waren gewoon om mensen naar het volmaakte offer van Christus aan het kruis te wijzen.

2) Lammeren waren in de traditie van de Joden symbolen van zuiverheid en onschuld. Ook het feit dat de offers aan God in de traditie ook "nieuw" en "ongeschonden" moesten zijn, vandaar een lam en niet een schaap.
God wilde soms een lam met geen enkel defect. Dierenoffers waren slechts een tijdelijke betaling voor de zonden van de mens, want er was geen genade in het bloed van de dieren. Jezus (zijnde God in menselijk vlees) werd voor de gelovigen het"Lam" aan het kruis. De opoffering en betaling die God zou aanvaarden voor de zonden van de mens.
Jezus Christus, is het volmaakte offer van God die als boetedoening zou dienen voor de zonden van Zijn volk (Romeinen 8:3, Hebreeën 10).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Ik wilde zelf ook iets in die richting schrijven, maar kon 't niet zo goed op "papier" krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mn mond valt open van verbazing. :)
Maar bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet tegen personen, ik ben tegen onzin en andere dingen die niet kloppen. Als ik 't dus weer eens met je oneens ben, is dat niets persoonlijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed (+)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wel een beetje vreemd dat je het volgende schrijft: "God wilde soms een lam met geen enkel defect" Ik was van mening dat het altijd gave offerdieren moesten zijn, of ben ik verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadeus
Dat is een goeie vraag die ik mezelf ook gesteld heb.
Ik heb daar zelf een beetje twijfel over eerlijk gezegd. Ik kon het antwoord niet achterhalen op internet.

Ik heb het woord "soms" gebruikt in mijn antwoord omdat op een aantal plaatsen God/Mozes specifiek vraagt om een 1-jarig lam zonder defect(volmaakt dus) als brandoffer o.a. in: Exodus 12:5, Leviticus 9:3, Leviticus 23:12, en Ezechiël 46:13. Op andere plaatsen in de bijbel vraagt God specifiek om een 1-jarig lam als brandoffer en daarbij wordt niet vermeld dat het lam volmaakt moet zijn. Voorbeelden daarvan zijn: Numeri:6:12,7:15,21,27,33,39,45,51,57,63,69,75,81,
Leviticus 12:6.
Ik denk persoonlijk dat het afhangt van het type event wanneer een volmaakt schaap gebruikt moet worden(Pascha, 1e dag na de Sabbat etc...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@niek902, ik baseer me hiervoor op
Hebreeen hoofdstukken 8 tot en met hfst 10 en vooral hfst 10 merk ik dat alle offers vooruitwezen tot Jezus en zijn offergave.
Hieruit begrijp ik wel een beetje dat ze daarom gaaf moesten zijn. Wat denk je ?
Trouwens bedankt voor je aanvulling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet hoe de offer van een (1 jarig) lam in verband staat met Christus. Is dat soms een metafoor, gebruikt in het nieuwe testament? Zo'n offer zou wel meer kunnen betekenen, dan een zwak oud beest uit het vee. Zou ik zelf mogen kiezen wat ik offer (als veehouder), dan zou ik de zwakste nemen, want die kan ik dan makkelijk missen, en levert het minst op. -Tenminste het gaat wel om bezit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een grote brok, maar als het je interesseert kan je hieronder alles lezen over de levitische offers en de link naar hebreeen. http://eindtijdinbeeld.nl/EiB%20IA's/Bijbelstudies%20PDF/De_Levietische_offers.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadeus
Waarschijnlijk heb je gelijk omdat in het nieuwe testament met een lam op één uitzondering na altijd gerefereerd wordt aan Jezus Christus. Een andere theorie zou kunnen zijn dat met de éenjarige lamoffers waarvan niet wordt vermeld dat ze smetteloos zijn word gerefereerd aan niet-perfecte mensen.
Nu ik erover nadenk acht ik die kans niet zo groot. Ik denk dat iemand met een Joodse afkomst dit goed zo kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadeus
Bedankt ook voor jouw toelichting hierop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@niek902, het gaat er niet om wie gelijk heeft, we leren van elkaar :) Welk uitzondering bedoel je ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amadeus Goed om te horen. Voel ik mij nog een beetje nuttig :). Openbaring 13:11 Toen zag ik een tweede beest, dat opkwam uit de aarde. Het had twee horens, net als een lam, en het sprak als een draak. Hier wordt gerefereerd aan de valse profeet die de aankondiger is van de Anti-Christus.