Worden kerken gebouwd met geld van gemeenten en overheid of met geld vanuit fondsen van de kerk instelling?

zelfde vraag voor de sloop. Ik hoorde laatst dat het Vaticaan/ katholiek fonds enkele miljarden op de rekening heeft staan. Zou naar mijn idee vreemd zijn als gemeente gelden hiervoor benut worden ook omdat vroeger kerken betaald werden uit donaties binnen de kerk

11 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Antoni
11 jaar geleden
Worden er tegenwoordig nog kerken gebouwd? De secularisatie is de laatste decennia toch steeds groter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige worden wel onderhouden door de overheid ogv monumenten regeling.

Antwoorden (5)

Indirect worden kerken met gemeenschapsgeld betaald: kerkgenootschappen betalen namelijk geen belasting.
'De katholieke kerk heeft niet enkele, maar vele miljarden en is een van de rijkste organisaties ter wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je met je eerste zin het onderhoud voor monumenten of iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adrie, ik zie niet in hoe kerken met gemeenschapsgeld betaald zouden worden. Men betaalt dan wel geen belasting, maar dat doen vele stichtingen ook niet en die worden ook heus niet door de staat betaald. Belasting betaal je over inkomsten en als je die niet hebt, dan betaal je geen belasting. Geen belasting betekent nog niet dat er dan geld de andere kant uit vloeit.
Hoe het in andere landen is, weet ik niet maar in Nederland betalen de gelovigen zelf de bouw en de 'exploitatie' (reparatie, onderhoud enz.) van hun kerkgebouwen.

Hoe het bij 'de' protestanten is op dit moment weet ik niet, maar volgens mij worden er vrijwel geen katholieke kerken meer gebouwd in ons land. Integendeel: er zijn op dit moment nog te veel kerkgebouwen in gebruik afgezet tegen het aantal praktiserende gelovigen. Gevolg is, dat vaak een onevenredig deel van de kerkbijdrage naar het gebouw gaat, wat op termijn niet vol te houden is. 'We' (katholieken) zullen eraan moeten wennen, dat het 'kerkgebouw op loopafstand' verleden tijd wordt.

En wie stelt dat het Vaticaan 'heel rijk' is, zit er gewoon naast. Dan kun je ook stellen dat het Rijksmuseum heel rijk is, omdat er bijv. de Nachtwacht hangt, die miljoenen waard is. Maar als er geldgebrek optreedt, zal de Nachtwacht niet verkocht worden aan een opkoper en in particulier bezit verdwijnen. Net zo min worden de kostbaarheden uit de Vaticaanse musea, die veelal door schenkingen in honderden jaren tijd tot stand zijn gekomen, verkocht. Zo'n gedachte komt alleen bij cultuurbarbaren op.

Verder leeft bij deze of gene nog steeds het misverstand dat men in het Vaticaan een 'pot met geld' heeft, waaruit de kosten van de plaatselijke kerken worden betaald. Ja, dat zou handig zijn maar zo zit de 'materiële kant' niet in elkaar. Iedere parochie moet financieel 'zijn eigen broek ophouden'.
Computoon
11 jaar geleden
De gebouwen worden gebouwd op kosten van de bezoekers, dat is al meer dan 1000 jaren zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij onze kerk is het als volgt in 2007 gegaan , men spaarde eerst een groot bedrag 1/4 van de kostprijs bij elkaar in een bouwfonds en liet toen een nieuwe kerk bouwen , in overleg met gemeenteleden werd het ontwerp goed gekeurd en / of aangepast , de gemeente leden offerde geld om de kerk te laten bouwen , onze gemeente telt een kleine 1000 leden , dus als ieder 100 euro zou geven heb je al 100.000 euro ,leuk begin voor een bouwfonds en zo bouwt men een Godshuis op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, kerken worden zeker niet gebouwd met overheidsfinanciering. De scheiding van kerk en staat in Nederland heeft als een van de kenmerken dat de overheid niet betaalt voor religieuze zending, ofwel voor activiteiten die als enig of belangrijkste doel hebben mensen bij het geloof te krijgen of te behouden. Het bouwen van een kerk kun je daar ook onder vatten.

Wel kan de overheid beslissen voor een kerk te betalen die een andere maatschappelijke waarde heeft, bijvoorbeeld inderdaad als monument. In dat geval is het in het maatschappelijk belang dat de kerk behouden blijft en gaat het niet om de religie maar om het gebouw.
Ook kan de overheid besluiten bepaalde activiteiten te subsidiëren die in religieuze gebouwen plaatsvinden, bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding. Maar dit alleen als de religieuze organisatie aannemelijk kan maken dat zij bijv. een doelgroep kunnen bereiken die voor andere instellingen niet te bereiken is.

Als een kerkgenootschap dus een nieuw gebouw neer wil zetten zullen ze dus inderdaad zelf geld bij elkaar moeten krijgen. Uit donaties, fondsen en waarschijnlijk ook gewoon met een lening die in de loop van de jaren afbetaald moet worden.