Wat is dat voor slinger in de rooms-katholieke kerk?

Ik zag zojuist een stukje van de zaligverklaring (wat een poppekast!) en ik zag de paus met een 'kruikje' slingeren waaruit iets kwam, wat is dat voor ding, waar dient het voor en wat zit erin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13.4K

Het beste antwoord

Wierook. De uitleg is dat met de rook het gebed opstijgt naar de Hemel.

Wierook werd al door de joden in de Tempel gebruikt. Behalve dat het gebed zo naar de Hemel ging, had het ook een praktische kant: de slachtoffers (dieren) lieten een nare geur achter en die geur werd zo gecamoufleerd. Ook in katholieke kerken kwam dat goed uit. Tot de Franse Tijd konden de rijkeren een graf kopen in de kerk. Tegenwoordig is dat voorbehouden aan bisschoppen en leden van het Koninklijk Huis. De ontbindende lichamen in de kerk geurden en met de wierook werd die geur gemaskeerd. Er wordt gezegd dat daar ook de uitdrukking 'rijke stinkerd' vandaan komt.

Ook pelgrims in Santiago de Compostella zullen in vooral vroeger tijden niet altijd even fris geroken hebben. In die kerk wordt tot op de dag van vandaag een groot wierookvat door de gehele kerk gezwierd.

Het zwieren van het wierookvat behoeft handigheid. Het kooltje zuigt lucht aan door het zwieren, waardoor het kooltje gloeit en de wierook (een boomhars dat afkomstig is uit Jemen, Oman en Somalië) begint de smelten. Het zogenaamde scheepje bevat meer korrels wierook en voor ieder ritueel waar de priester het wierookvat gebruikt zal de priester nieuwe wierook op het kooltje werpen.

Tijdens de H. Mis worden bijvoorbeeld het altaar en de bijbel voor het lezen van het Evangelie bewierookt. Tijdens een begrafenis wordt ook de kist met het lichaam van de overledene bewierookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een wierrookvat en er zit wierrook in dat verbrand wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wierook is een mengsel van aromatische organische stoffen, dat aangestoken kan worden en dan een als aangenaam geur verspreidt. Met wierook wordt ook wel bedoeld de hars (olibanum) van de wierookboom (Boswellia). De oorspronkelijke betekenis van het woord wierook is "wijrook" (rook om te wijden)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, niets aan toe te voegen: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, dat was vroeger iedere zondag in de "Hoogmis"
idd wierook,waarschijnlijk in korrelvorm (zonder stokje) wat dan op n gloeiend kooltje wordt gelegd..de korreltjes smelten dan langzaam weg waar heel veel rook bij vrijkomt.Ze slingeren met dat ding zodat de rook de ruimte zuivert.Je kan ze ook in het klein krijgen om je huis "uit te roken" en vrij te maken van "boze invloeden" of negatieve energie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad wierook, maar dat zuiveren van de ruimte moet dan symbolisch zijn. Mijn dochter die astmatisch is, kreeg er flinke hoestbuien van.